نگاه مطبوعات – قیمت مسکن سر به فلک کشید

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

«قیمت مسکن سر به فلک کشید» مطلبی است از روزنامه جهان اقتصاد که بررسی مطبوعات امروز را با  این مطلب آغاز می‎کنیم.

به نوشته جهان اقتصاد:بانک مرکزی شمار معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در شهریور امسال را ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی اعلام کرد که نسبت به مرداد  و شهریورماه پارسال به ترتیب ۱۳٫۹ و ۳۳٫۵ درصد کاهش یافته است .

قیمت مسکن سر به فلک کشید

بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن شهر تهران را منتشر کرد که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که در اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه می شود.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۸۱ میلیون ریال بود که نسبت به مردادماه و شهریورماه پارسال به ترتیب ۹٫۴ و ۷۴٫۱ درصد افزایش یافته است .

بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه پارسال مربوط به منطقه پنج به میزان ۹۲٫۱ درصد و کمترین میزان رشد مربوط به منطقه ۱۲ به میزان ۳۶٫۲ درصد اختصاص داشت.

در روزنامه جهان صنعت خبری با عنوان« مانده صندوق پس‌انداز یکم مسکن کاهش یافت » به چاپ رسیده . دراین خبر می خوانیم :
مدیرعامل بانک مسکن از کاهش مانده پس‌انداز مسکن یکم خبر داد و گفت: به دلیل مسائل اقتصادی به نظر می‌رسد کسانی که امتیاز را کسب کرده‌اند در حال خروج مازاد منابع خود از حساب هستند‌و احتمالا اقداماتی را برای حفظ ارزش پول خود انجام می‌دهند‌.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی با اشاره به آمار عملکرد بانک مسکن، اظهار کرد: بر خلاف آن چیزی که فکر می‌شود در حوزه پرداخت تسهیلات مشکلاتی به وجود نیامده و استقبال مردم کم نشده است،‌ از سوی دیگر بر اساس آمار بانک مرکزی قیمت واحدهای مسکونی در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۷۴ درصد افزایش یافته است‌.

وی با بیان اینکه بر اساس این آمار سطح معاملات کاهش یافته است، افزود: خوشبختانه در بانک مسکن آمار عملکرد نسبت به شش ماه پارسال حاکی است که در این حوزه تعدادی بیش از ۵۴  درصد افزایش پرداخت تسهیلات داریم‌.

«سقوط آزاد نرخ اوراق تسهیلات مسکن» خبری است که روزنامه ابرار اقتصادی به آن پرداخته است . این روزنامه می‎نویسد:
در پی کاهش تقاضای خرید مسکن، تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز در بازار سرمایه با کاهش شدید روبه رو شد به گونه‎ای که از ۲۲ نماد اوراق تسه، در ۱۷نماد، میزان تقاضا زیر ۱۰۰ برگه بوده است.

در حالی که دفر برنامه‎ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آمار معامات مسکن در شهریور ماه امسال را اعلام کرد که از ادامه رکود تورمی کاهش ۳۳ درصدی تعداد معاملات و افزایش حدود ۷۴ درصدی قیمت مسکن نسبت به شهریور سال گذشته در ماه جاری خبر می‎دهد.

اوراق تسهیلات مسکن نیز با افتی شدید مواجه شده و قیمت هر برگ تسهیلات مسکن بین ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان در نوسان است که سبب شد تابلوی نمادهای تسه اوراق تسهیلات مسکن صادره از سوی بانک عامل بخش مسکن و ملی در معاملات روز شنبه ۷ مهر در برخی نمادها قرمزپوش باقی بماند.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…