۴ نکته‎ مهم که باید درباره‎ روف‎ گاردن بدانید

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روف گاردن یا بام سبز، تجربه زندگی خوبی را برای شهروندان امروز فراهم کرده است.
نکات روف گاردن

ایده ایجاد روف گاردن یا همان فضای سبز ایجاد شده در پشت بام‎ها، اولین بار به گونه‎ای بسیار جالب در ذهن یک فرد خلاق شکل گرفته است. زمانی که یک معمار، ایده ذهنی پرورش دهندگان دام و طیور برای کنترل دمای سالن‎های گاوداری و مرغداری را بسط داد و وارد حیطه کاری خود کرد اولین روف گاردن‎ها شکل گرفت.

به گزارش مجله دلتا این ایده قدیمی که هنوز هم در برخی نقاط وجود دارد به این صورت است که پرورش دهندگان دام و طیور به خصوص در مناطق گـرمسیر کـره زمین جهت جلوگیری از نفوذ گـرمای سقف سالن بـه داخل، بر روی سقف سالن ها، خاک می‎ریزند و در این خاک دانه هایی مثل جو و یا گندم را کشت می‎کنند. در این شرایط رشد ریشه گیاه علاوه بر اینکه باعث تثبیت خاک موجود در سقف می‎شود با جذب آب و ایجاد یک لایه محافظ، مانع از گرم شدن بیش از حد سقف و در نتیجه مانع از گرم شدن فضای داخل سالن می‎شود.

نکات روف گاردن

جرقه‎ی ایجاد روف گاردن در فضاهای شهری اولین بار با مشاهده این ایده دامپروران شکل گرفت. ولی چندین عامل تا همین اواخر مانع از فراگیر شدن احداث روف گاردن شده بود که از مهمترین آنها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد.

–   عدم اعتماد به کارایی عایق‎ها

–   عدم آگاهی کافی در مود نوع ریشه درختان و گیاهان مورد استفاده در روف گاردن

–   احتمال آسیب رساندن ریشه گیاهان به عایق بام

–   عدم محاسبه بار ایجاد شده بر روی سقف در زمان طراحی اولیه سازه

موارد نامبرده از جمله عواملی هستند که در ابتدا مانع از فراگیر شدن احداث روف گاردن می‎شدند. اما با پیشرفت علم ایزولاسیون و تولید عایق‎های بسیار کارآمد کــه رضایت کامل مهنــدسین ساختمان را جلب کرده‎اند، تا حدود زیادی، اقبال عمومی به احداث روف گاردن گسترش پیدا کرده است.

فضای سبز

اگر تصمیم بر احداث روف گاردن دارید حتماً به نکات زیر دقت کنید.

۱- از همان ابتدا و پس از تهیه نقشه‎های اولیه، علاوه بر محاسبه بار ایجاد شده بر روی سقف که تعیین کننده نوع و مقاومت سقف می باشد، حتماً با یک گروه متخصص فضای سبز نیز مشورت داشته باشید تا حداقل عرض و عمق مورد نیاز برای کاشت گیاهان مورد نظرتان را به شما اعلام کنند. لازم به ذکر است که داشتن یک روف گاردن زیبا و اصولی بدون همکاری و همفکری متقابل مهندسین ساختمان و مهندسین فضای سبز امکان پذیر نخواهد بود.

۲- بسیاری از هزینه هایی که متاسفانه توسط شرکت های فعال در زمینه احداث روف گاردن، به ساختمان سازان تحمیل می شود، کاملاً غیر ضروری بوده و هیچگونه توجیــه علمی ندارد و صرفاً جنبـه اقتصادی برای پیشنهاد دهنده دارد. زیرسازی‎هایی مثل عایق ضدریشه قطعاً و قطعاً برای خالی کردن جیب ساختمان سازان عزیز پیشنهاد می شود. برای احداث هر نوع روف گاردنی فقط و فقط یک لایه ژئودرین و یک لایه ژئوتکستایل لازم می‎باشد نه بیشتر و نه کمتر. پس لطفاً فریب الفاظ دهان پر کنی مثل عایق ضد ریشه و… را نخورید.

لازم به ذکر است در صورتیکه انتخاب گیاه برای روف گاردن صحیح باشد عایق های بسیار معمولی مثل قیرگونی و ایزوگام نیز به راحتی جوابگوی روف گاردن شما می باشد.

۳-  حتماً از یک گروه متخصص فضای سبز درخواست کنید که گیاهان مناسب برای روف گاردن شما را پیشنهاد دهند. چون انتخاب نادرست گیاه با توجه به شرایط دمایی منطقه و نیز عدم توجه به نوع ریشه گیاه و عدم توجه به شدت نور مورد نیاز هر گیاه می‎تواند ضررهای اقتصادی و زیبایی شناختی زیادی به همراه داشته باشد.

۴- از مشاور و طراح فضای سبزتان بخواهید که گیاهان روف گاردن را حتماً و حداقل به مدت ۶ ماه به صورت مکتوب تضمین نماید.

منبع:«گروه طراحان فضای سبز F3 »

در همین ارتباط بخوانید:

روف گاردن یا بام سبز، تجربه زندگی سبز

یک نظر

  1. میار(دلتا نوشهر)

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ در ۶:۴۷ ب٫ظ

    بسیار مطالب مفید هستند.
    با تشکر از تیم دلتا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…