نگاه مطبوعات – افول بازار اجاره

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

«افول بازار اجاره» نخستین مطلب بررسی مطبوعات امروز از روزنامه عصر اقتصاد است . در این مطلب می‎خوانیم :
تابستان امسال، بازار اجاره تحت تاثیر جهش قیمت مسکن، اجاره بها و ناتوانی اجاره‌نشین‌ها با افت ۶۳ درصدی تعداد قراردادها روبه رو بوده که به نظر می‌رسد تمدید قرارداد و مهاجرت از عوامل اصلی این تغییر رفتار بوده است.

آمارهای بانک مرکزی می‌گوید اجاره بها در پایتخت به طور میانگین ۱۴ درصد افزایش یافته اما رشد در مناطقی که دارای سرانه‌های مصرفی مناسبی هستند و از تقاضای بیشتری برخوردارند ارقامی بسیار بالاتر از این رقم را نشان می‎دهد. مستاجرانی که توان پرداخت اجاره بها را دارند بطور عمده در مناطق یک تا پنج شهر تهران قراردادهای خود را تمدید کرده اند. اما فعالان دوم این بازار که تا سال گذشته قدرت پاسخگویی به افزایش نرخ اجاره را داشتند، امسال با غافلگیری از سمت عرضه یا اقدام به تمدید قراردادها  با رقم‌های ۱۰ تا ۳۰ درصد کرده یا این‌که مجبور به ترک تهران شده اند.

افول بازار اجاره

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره امروز از« دو رکورد جدید در بازار مسکن» خبر می دهد. دنیای اقتصاد می نویسد:
تغییرات غیر هم‌جهت «سطح قیمت» و «حجم معاملات» در بازار مسکن تهران شدت گرفت. آمار دفتر اقتاد مسکن از وضعیت خرید و فروش ملک در تهران طی شهریور نشان می‌دهد برغم کاهش ۲۰ درصدی تعداد واحدهای فروش‌رفته در این ماه نسبت به مرداد، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان ظرف یک ماه ۹ درصد افزایش یافته است که بیشترین تورم ماهانه ملکی از اردیبهشت ۹۲ تاکنون محسوب می‌شود. بررسی‌ها درباره دو نبض متفاوت در بازار مسکن پایتخت، از ۳ پیش‌برنده تورم ملکی در شرایط شبه رکود، حکایت دارد.

«افزایش ۶۰ درصدی متوسط قیمت مسکن در یکسال » خبری است که در روزنامه همشهری به چاپ رسیده است . در این خبر آمده است :
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تاثیرپذیری  بازار مسکن از شرایط خرد و کلان اقتصادی کشور، امسال قیمت مسکن را در تهران در مقایسه با سال گذشته به طور متوسط ۶۰ درصد افزایش داد.

علی چگنی با بیان اینکه در ۴ سال گذشته قیمت مسکن در کشور ثابت بود، افزود: از نیمه دوم سال گذشته با رشد نقدینگی و افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، رشد قیمت مسکن در کشور و تهران طبیعی بود و حتی در برخی از مناطق شهری  شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها بودیم.وی تاکید کرد: شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها در بازارهای رقیب ارز و طلا در رشد قیمت‌های مسکن بسیار تاثیرگذار  بود و افزایش چندین برابری قیمت مصالح ساختمانی در رشد قیمت مسکن در کشور بی‌تاثیر نبوده است.

در روزنامه ایران هم خبری می‎خوانیم با عنوان « روند معکوس رشد قیمت و کاهش معاملات مسکن» ایران‎ می‎نویسد:
آخرین آمار بازار مسکن در شهریور امسال منتشر شد. این آمار نشان می‌دهد در شهریور ماه ۱۰ هزار و ۵۳۷ معامله به امضا رسید که نسبت به ماه گذشته (مرداد ۹۷) با ۱۳ هزار و ۱۲۰ مورد معامله، کاهش حدود ۲ هزار و ۴۰۰ موردی داشته است. تعداد معاملات مسکن در شهریور نسبت به مرداد امسال ۱۹.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. این شاخص نسبت به شهریور سال گذشته ۳۳.۱۰ درصد کاهش داشته است.
همچنین قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در شهریور در تهران ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته (مرداد) ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع افزایش داشته است. این شاخص در شهریور سال گذشته ۴ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان در هر متر مربع بود که نشان دهنده افزایش شدید قیمت مسکن در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه پارسال است.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…