تنهاترین قلعه ایرانی در ایتالیا

۱۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهرت و محبوبیت معماری ایرانی در تمام طول تاریخ زبانزد دنیا بوده است. تاثیر این معماری را در بسیاری از قصرهای باشکوه دنیا می‌توان دید.
قلعه سامتزانو

ایتالیا کشوری بافرهنگ و تمدن غنی و مملو از آثار باستانی جذاب و دیدنی است؛ اما قلعه سامتزانو یکی از زیباترین و تنهاترین جاذبه‌های تاریخی این کشور است. مجله گردشگری دلتا در این مقاله به سراغ یکی از باشکوه‌ترین قصرهای ایتالیایی رفته است، با ما همراه باشید.

سرگذشت قلعه سامتزانو

قلعه سامتزانو (Castle of Sammezzano) یک قلعه تاریخی با باغ زیبایی است که متعلق به قرن نوزدهم میلادی در ایتالیاست. این قلعه در شهرستان رگیونه در منطقه توسکانی و در استان فلورانس ایتالیا واقع شده و یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های معماری نئوگوتیک در این کشور محسوب می‌شود.

معماری ایرانی قلعه

سرنوشت این قلعه جذاب و خواندنی است. ساخت اصلی قلعه در سده هفدهم آغاز شد و در قرن نوزدهم به طراحی و شکل فعلی خود رسید. سال ساخت به ۱۶۰۵ میلادی برمی‌گردد؛ اما تکمیلش سال‌ها طول کشیده است. دلیل اصلی طولانی‌شدن ساخت قلعه، افزودن بخش‌های متعدد به بنای اصلی بود. کار ساخت‌وساز قلعه‌ سامتزانو در سال ۱۸۸۵ به اتمام رسید.

قلعه سامتزانو در دوره‌های مختلف تاریخی ساخته و بازسازی شده است. این قلعه در طول تاریخ به‌عنوان محل اقامتی برای خانواده‌های نجیب آلمانی و ایتالیایی مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از ویژگی‌های بارز این قلعه، طرح داخلی بسیار زیبا و تزیینات فوق‌العاده آن است. دیوارها و سقف‌های قلعه با تزیینات فراوانی از قبیل مجسمه‌ها، فرش‌های دست‌بافت و طرح‌های هنری زیبا تزیین شده است. هر اتاق و سالن در قلعه سامتزانو دارای طرح و رنگ‌بندی خاصی است که هماهنگی بین رنگ‌ها و طرح‌ها در آن به‌صورت استثنایی انجام شده است.

قلعه تاریخی ایتالیا

معماری ایرانی قلعه

شکوه معماری ایرانی حتی به خارج از مرزهای این کشور نفوذ کرده و بسیاری از معماران اروپایی و دیگر کشورها، در طی قرن‌ها و سالیان گذشته از طراحی‌های زیبای آن در ساخت بناهای خود استفاده کرده‌اند؛ قلعه سامتزانو یکی از این بناهاست.

در دیوارها و سقف‌های قلعه، طرح‌های هندسی معروف به موزاییک ایرانی وجود دارد که با استفاده از رنگ‌های زیبا به تزییناتی پویا و جذاب تبدیل شده‌اند. عناصر معماری ایرانی مانند کاشی‌کاری، ستون‌های مجوف یا سقف دال مجوف، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی و نرده‌های چوبی نیز در تزیینات داخلی قلعه به کار رفته‌اند.

ستونها

کلمه مجوف در لغت زبان فارسی به معنای تو خالی یا میان‌تهی است. دال‌های مجوف با استفاده از یک سری مصالح با شکلی که میانه آن خالی باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در برخی از تالارها و اتاق‌های قلعه، تزیینات نقش‌بندی شده ایرانی نیز مشاهده می‌شود. این نقش‌بندی‌ها شامل تراش‌کاری‌های چوبی پیچیده و زیبا است که الگوها و طرح‌های هندسی را بازتاب می‌دهند. از جمله ویژگی‌های معماری ایرانی که در قلعه سامتزانو نیز دیده می‌شود، استفاده از روابط هندسی و تقسیمات هندسی منظم است که به این قصر شکوه و جلال خاصی بخشیده‌اند.

کاشی کاری

پیشنهاد مطالعه : مطلب در این قبیله از هم‌نوعان خود سوپ درست می‌کنند! را مطالعه کنید.

۱۴ دیدگاه

  1. علی

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در ۷:۱۶ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید ممنونم بسیارزیبابودخداروشکرآنطرف دنیاهنرایرانی روبه نمایش گذاشته قابل ستایشه افتخار

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضورتون دوست عزیز🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در ۰:۵۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۰۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۳۹ ق٫ظ

  7. عاطفه

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ در ۶:۰۱ ب٫ظ

    بنظرم همون سبک اروپایی خودشون قشنگتروشیک تربود چیه عیسجدامام شده رنگی رنگی 🤕

    پاسخ

    • زینب پروانه

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۵۰ ق٫ظ

      خب یه مدل معماری ایرانی اسلامیه دیگه

      پاسخ

  8. فروزنده

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ در ۵:۲۸ ب٫ظ

    خیلی زیباست خسته نباشین

    پاسخ

    • زینب پروانه

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۹ ق٫ظ

      ممنون از نگاه زیباتون

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ در ۳:۰۵ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ در ۳:۰۲ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ در ۱:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…