کاهش رشد معاملات مسکن در مرداد ۹۷

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رکود معاملات مسکن

کاهش رشد معاملات مسکن در مرداد ۹۷ نشان‎دهنده رکود زودهنگام بازار مسکن است. آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میزان معاملات مسکن در مردادماه امسال در مقایسه با مرداد پارسال  ۲۹.۸ درصد رشد منفی داشته است.

به گزارش مجله دلتا و به نقل از قدس‎آنلاین، در اولین ماه امسال کل مبایعه‌نامه‌های ثبت‌شده در سامانه‌ی املاک و مستغلات برای تهران ۴۵۶۲ مورد بود که بخشی از این آمار با توجه به تعطیلات فروردین امری طبیعی است . اما در ادامه، بخشی از پیش‌بینی برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای بازار مسکن در سال ۹۷ درست از آب در نیامد. وزیر راه و شهرسازی اوایل فروردین ماه امسال در این باره گفته بود: «به نظر من در سال جدید بازار ارز و طلا همچنان نسبت به بازار مسکن جذابیتی بیشتر خواهد داشت و حباب قیمت مسکن طی ۵ سال گذشته خالی شده است.»

رکود بازار مسکن

افزایش مشهود قیمت‌ها طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال شرایطی را به‌وجود آورد تا با کاهش شدید توان خرید مردم، تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن با شیب تند روند کاهشی در پیش بگیرد. به این ترتیب در خرداد ۹۷ تعداد مبایعه‌نامه‌ها با کاهش ۲۱.۹درصدی به ۱۳۰۶۱ مورد رسید و ماه بعد نیز روند کاهشی ادامه داشت. در اولین ماه تابستان ۱۱۷۵۷ مورد مبایعه‌نامه در سامانه‌ی املاک و مستغلات برای مناطق ۲۲گانه تهران ثبت شد که حاکی از کاهش ۹.۹ درصدی بود.

در نهایت طی مردادماه امسال تعداد مبایعه‌نامه‌ها به ۱۱۱۵۴ مورد کاهش یافت؛ یعنی در مقایسه با تیرماه ۵.۱ و ماه مشابه در سال گذشته ۲۹.۸ درصد کاهش داشته است.

روند افزایشی قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر به شدت روی قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته و باعث شده است تا بخش زیادی از متقاضیان نتوانند حضوری موثر در بازار مسکن داشته باشند. از سوی دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای افزایش توان خرید مردم (که حدود ۵ ماه پیش وزیر راه و شهرسازی وعده‌ی آن را داده بود) هنوز اجرایی نشده است. آخوندی پیشتر وعده داده بود که سقف وام مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‎یابد؛ برنامه‌ای که اگر هم عملیاتی شود، تاثیر چندانی بر افزایش توان خرید مردم نخواهد داشت.

چنین به نظر می‌رسد تمام عوامل دست به دست هم داده‌اند تا رکود ، ورودی زودهنگام به بازار مسکن داشته باشد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بعید است تا سال‌ها رونق به بازار مسکن بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…