قیمت اوراق تسهیلات مسکن کاهش یافت

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

قیمت اوراق تسهیلات مسکن کاهش یافت. در پی افزایش بی‌سابقه‌ی متوسط قیمت مسکن به متری ۷.۴ میلیون تومان در مردادماه و کاهش استقبال از تسهیلات مسکن، نرخ اوراق تسهیلات مسکن نیز به ۶۰ هزار تومان کاهش یافت.

به گزارش مجله‌ی دلتا و به نقل از مشرق، بر اساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی میزان خرید و فروش مسکن در مردادماه امسال به کمترین میزان معاملات مسکن در ۱۷ ماه گذشته رسید و رکورد ۱۳۱۲۰ مورد را ثبت کرد.

اگرچه ماه گذشته در ادامه‌ی روند کاهشی، میزان  معاملات مسکن سیر نزولی داشت. اما در عین حال روند افزایشی قیمت مسکن حفظ شد و میانگین یک متر مربع واحد مسکونی در تهران به رقم ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید. این امر سبب شده قدرت خرید مسکن تهرانی‌ها به شدت کاهش یابد.

قیمت اوراق تسهیلات

با توجه به کاهش قدرت خرید مسکن و کم‌اثر بودن تسهیلات و وام‌های مسکن موجود در بازار پولی بانکی کشور، میزان استقبال از خرید و فروش اوراق گواهی حق تقدم امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) نیز کم شده است. در معاملات  روز های اخیر فرابورس، قیمت این اوراق به کانال ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان رسیده است.

در حالی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ۹۷ با نماد «تسه ۹۷۰۵» در هفته‌ی گذشته با قیمت ۶۹ هزار تومان خرید و فروش می شد، از ابتدای همین هفته‌ به ۶۲ هزار و ۷۲۰ تومان کاهش یافت. ولی در معاملات دیروز و در ارزان‌ترین قیمت، ۶۲۱۲۰ هزار تومان و در گران‌ترین معامله با قیمت ۶۴۲۴۰ هزار تومان به فروش رسید.

گران‌ترین اوراق تسهیلات مسکن نیز اوراق تسهیلات صادره در فروردین ۹۷ (تسه ۹۷۰۱) در معاملات دیروز فرابورس ۶۵۹۰۰ هزار تومان است که در مواردی با قیمت ۶۲۵۰۰ تومان معامله شد.

اوراق «تسه ۹۷۰۱» پرفروش‌ترین برگه‌های روز دوشنبه  معاملات فرابورس با معامله‌ی ۲۶۲ برگه محسوب می‌شوند. با این حال در چند نماد، تعداد برگه های خریدوفروش‌ شده کمتر از ۲۰ برگه بوده که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کاهش شدید استقبال خریداران از تسهیلات مسکن باشد.

بیشتر اوراق تسهیلات مسکن صادره در سال گذشته (تسه ۹۶۰۳، تسه ۹۶۰۷، تسه ۹۶۰۹، تسه ۹۶۱۰ و تسه ۹۶۱۲) نیز در کانال ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان در حال خرید و فروش در بازار سرمایه‎ا‎ند. ضمن اینکه اوراق تسهیلات مسکن صادره در سال جاری با کمی اختلاف قیمت، در برخی موارد تا ۶۵ هزار تومان هم معامله می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…