معاملات میلیاردی در بازار مسکن رونق گرفت

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

معاملات میلیاردی در بازار مسکن رونق گرفت. طبق یافته‌های آماری در ۵ ماه گذشته‌ی امسال، ما‎به‎التفاوت قیمت گران‌ترین و ارزان‌ترین واحدهای مسکونی معامله‌شده در تهران، ۱۳۱ برابر است.

به گزارش مجله‌ی دلتا و به نقل از همشهری، از ابتدای امسال‌ تاکنون ۵۵۴۹۳ قرارداد خرید و فروش مسکن در بازار پایتخت ثبت شده است که ۷ مورد از این واحدهای مسکونی، قیمت ۵میلیارد تومانی داشته‌اند. در مقابل ارزان‌ترین واحد مسکونی در منطقه‌ی هفده تهران ۳۸میلیون تومان معامله شده و قیمت آن ۱۳۱.۵ برابر ارزان‌تر از خانه‌های ۵میلیارد تومانی بالای شهر بوده است.

البته واحدهای گران‌قیمت پایتخت از نظر متراژ ۸ برابر از واحدهای ارزان‌قیمت بزرگ‌تر بوده‌اند. اما در صورت برابرسازی متراژ این واحدها، باز هم اختلاف قیمت ۱۵برابری آن‌ها مشهود است.

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، ۵۰ درصد معاملات بازار مسکن پایتخت به واحدهای با متراژ کمتر از ۸۰ متر و با قیمت کمتر از میانگین قیمت بازار اختصاص دارد. اما قیمت مسکن در مناطق یک تا ۶ تهران همیشه از متوسط قیمت بازار بالاتر بوده است و افزایش میانگین قیمت یک متر زیربنای مسکن هم از معاملات سنگین در این مناطق نشات می‌گیرد؛ چراکه این ۶ منطقه هم از نظر قیمت و هم از نظر تعداد معاملات مسکن، از متوسط شهر بالاتر ایستاده‌اند.

در ۵ ‌ماه نخست امسال ‌از مجموع معاملات بازار مسکن تهران، مبلغ درج‌شده در ۱۰۵۴۰ قرارداد فروش واحد مسکونی، معادل یک میلیارد تومان یا بالاتر بوده است. این تعداد معادل ۱۹ درصد کل معاملات این بازار را تشکیل می‌دهد. همچنین در این دوره ۲۰۵ مورد معامله ۴ تا ۵ میلیارد تومانی در بازار مسکن تهران انجام شده است.

وام مسکن بازار مسکن

وام مسکن تنها امید برای خرید خانه

افزایش ۴۰۰ درصدی مبلغ تسهیلات انفرادی مسکن، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم برای آشتی دادن طبقه‌ی متوسط با بازار راکد مسکن بود. دولت در چند مرحله مبلغ تسهیلات مسکن یکم را برای خانه‌اولی‌ها از ۲۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان برای مجرد ها و ۱۶۰ میلیون تومان برای زوج‌های خانه‌اولی رساند.

تسهیلات اعطایی به یک زوج خانه‌اولی می‌توانست ۵۰ تا ۸۰ درصد قیمت یک واحد میان‌متراژ در مناطق ارزان‌قیمت پایتخت را تامین کند. اما با جهش قیمت مسکن، قدرت پوشش‌دهی وام مسکن به‌ کل قیمت یک واحد مسکونی سقوط کرد و به حوالی ۲۰ درصد قیمت یک واحد میان‌‌متراژ ارزان‌قیمت رسید.

در مجموع به‌نظر می‌رسد گرچه هنوز امید به خرید خانه با کمک تسهیلات مسکن برای خانه‌اولی‌ها وجود دارد. اما کسانی که قبلا در این صندوق حساب باز کرده‌اند، در شرایط فعلی یا تمایلی به دریافت تسهیلات خود ندارند یا قادر به یافتن واحد مسکونی متناسب با بودجه‌ی خود نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…