قراردادهای اجاره دو ساله می‌شود

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

قراردادهای اجاره دو ساله می‌شود. این خبر را حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است. آن هم وقتی که هنوز خبر سوء استفاده‌ی موجران از وضعیت بد اقتصادی و تنظیم قراردادهای ناعادلانه تازه است؛ طبق تحقیقات میدانی گویا شیوه‌ی تازه‌ای باب شده که بر اساس آن موجر مدت قرارداد را بر اساس خواست خود تنظیم می‌کند و ممکن است بنا بر خواست او مستاجر ملزم باشد خانه را حتی زودتر از یک سال تخلیه کند.

به گزارش مجله‌ی دلتا و به نقل از ایسنا معاون وزیر راه و شهرسازی درباره‌ی اجاره‌بهای واحدهای مسکونی گفت: «وزارت راه و شهرسازی لایحه‌ای را با قید دو فوریت ارائه کرده و بر اساس آن مدت اجاره‌ی واحدهای مسکونی از یک سال به دو سال افزایش یافته است. هم‌چنین امسال میزان اجاره‌بها عدد مشخصی خواهد بود.»

وی درباره واحدهای مسکونی خالی در کشور گفت که مطابق اعلام مرکز آمار دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد و در ادامه افزود: «تشخیص این واحدها سخت و پیچیده است و شهرداری‌ها مسئول آن هستند. اگر واحدی خالی نگه داشته شود، بر اساس مصوبات مجلس میزان مالیات سالانه‌ای که به آن‌ها تعلق می‌گیرد در هر شهر جداگانه دریافت و هزینه خواهد شد. همچنین با زمین‌های شهری که شهرداری‌ها باید از آن‌ها مالیات می‌گرفتند، بر اساس قانونی که ۱۰ تا ۱۲ سال پیش وضع شده بود برخورد نشده است. چون فرایند اخذ مالیات برایشان مشخص نیست. با این وجود هم‌اکنون راهکار اجرایی برای این زمین‌ها لحاظ شده است.»

بافت فرسوده شهرداری

بافت‌های فرسوده احیا می‌شوند

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که شهرداری با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مساله‌ی بافت‌های فرسوده است که در پی آتش‌سوزی پلاسکو بیش از پیش مطرح و دنبال شده است. شهر تهران به‌‌طور ویژه پر است از ساختمان‌های قدیمی و بعضا متروکی که در بافت شهری باقی مانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه یازده میلیون نفر از جمعیت شهری در بافت‌های فرسوده ساکن هستند گفت: «در برنامه‌ی ششم مجلس بودجه‌ای را برای احیای این بافت‌ها پیش‌بینی کرده که پس از تامین با سرمایه‌گذاری به مسکن امن تبدیل می‌شوند و بخشی از نیاز به خانه را برطرف می‌کنند. برای این کار زیرساخت‌‌های‌ لازم مانند راه و آب و برق و گاز و روبنای شهری مثل مدرسه و مسجد و مرکز خرید وجود دارد.»

حامد مظاهریان هدف از بازآفرینی بافت‌های فرسوده را بازسازی محلات و توجه به حیات شهری و افزایش کیفیت زندگی در آن‌ها می‌داند. وی گفته است که «در پنج سال گذشته تفاهم‌نامه‌ی کاملی بین شهرداری و دولت و مجلس منعقد شده است که طی آن سرمایه‌گذاری‌ها درون بافت‌های فرسوده صورت بگیرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…