استقبال خریداران از آپارتمان‌های ۱۵۰ میلیونی

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بر اساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در تیرماه امسال بیشترین استقبال خریداران مسکن از واحد‌های مسکونی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی بوده است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از پارسینه، در تیرماه امسال متوسط یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی آپارتمانی معامله شده ۶ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بود که نسبت به خرداد ماه ۷.۷ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۵۳.۹ درصد افزایش داشته است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق پایتخت

همچنین منطقه یک تهران با میانگین ۱۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، گران‌ترین منطقه و منطقه ۱۸ با متوسط قیمت ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان، کمترین قیمت را در میان مناطق ۲۲ گانه  پایتخت از آن خود کرده اند. درضمن  بیشترین افزایش قیمت به منطقه ۵ تهران با رشد ۷۱.۵ درصدی قیمت در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته اختصاص داشته است.

از سوی دیگر قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی مناطق یک تا شش پایتخت، از متوسط قیمت شهر تهران بالاتر رفته است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق پایتخت

 

کاهش میزان معاملات مسکن در تیرماه

براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی در تیرماه امسال، ۱۳ هزار و ۷۹۶ واحد  مسکونی معامله شد که در مقایسه با خرداد ماه امسال  ۹.۳ درصد و تیرماه پارسال ۶.۴ درصد در میزان  معاملات مسکن کاهش داشته است. در این میان منطقه ۵ پایتخت با ۱۵۸۷ مورد معامله مسکن و داشتن سهم ۱۳.۵ درصد  بیشترین تعداد معاملات واحد مسکونی را به خود اختصاص داد و منطقه ۱۹ با ۷۸ مورد معامله معادل ۰.۷ درصد کمترین تعداد معاملات در تهران را کسب کرد.

به نظر می‌رسد این میزان کاهش تعداد معاملات هم نسبت به ماه‌های قبل از آن و هم نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان دهنده بازگشت مجدد رکود به بازار مسکن پس از یک دوره رونق نسبی  ۵ ماهه در معاملات مسکن است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق

 

بیشترین اقبال خریداران خانه به واحد‌های فرسوده

یکی دیگر از موارد اعلام  شده در گزارش وزارت راه و شهرسازی، اختصاص بیشترین سهم معاملات واحد‌های مسکونی به واحد‌های کمتر از ۵ سال با ۳۸.۷ درصد و کمترین معاملات به واحد‌های بالای ۲۰ سال با ۱۲ درصد بوده است. ضمن اینکه ۵۸ درصد از معاملات واحد‌های مسکونی به خانه‌هایی با عمر کمتر از ۱۰ سال در تیرماه امسال تعلق داشت.

اگرچه کمترین تعداد معاملات را واحد‌های کمتر از ۲۰ سال باز آن خود کرده‎اند، اما معاملات این نوع واحد‌های مسکونی در تیرماه امسال نسبت به پارسال ۱۵.۷ درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد به متقاضیان مسکن بیشترین اقبال را به واحد‌های فرسوده  داشته‎اند.

واحد‌های فرسوده

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی پرمخاطب‌ترین واحد‌های مسکونی در تیرماه امسال خانه‌های واقع در بازه قیمتی ۳ تا ۴ میلیون تومان با ۱۵.۲ درصد بوده و کمترین میزان استقبال از واحد‌های کمتر از دو میلیون تومان با یک درصد فراوانی رو به رو  شده است.

این گزارش می‌افزاید: فراوانی معاملات واحد‌های مسکونی در بازه قیمتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با داشتن ۹.۹ درصد از کل معاملات نشان دهنده کاهش قدرت خرید خانوار‌ها بوده و بر این اساس واحد‌های باارزش ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان با سهم ۹.۷ درصدی در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند. این در حالی است که در تیرماه امسال در مقایسه با تیرماه پارسال خرید واحد‌های مسکونی با ارزش کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان ۲۹.۴ درصد کاهش داشته است.

شایان ذکر است در چهارماهه نخست امسال بیشترین تعداد خرید و فروش مسکن به اردیبهشت ماه با ۱۵ هزار و ۲۰۹ مورد معامله اختصاص داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…