بهار بازار مسکن به روایت مرکز آمار ایران

۸
4
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
بهار بازار مسکن به روایت مرکز آمار ایران

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران، طی سه ماه اول امسال، اعلام کرد: متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۵/ ۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۹/ ۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در سه ماه اول امسال در شهر تهران به حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده که در مقایسه با فصل گذشته ۸/ ۲ درصد و فصل مشابه پارسال ۸/ ۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران در بهار امسال، در مقایسه با فصل گذشته ۷/ ۲۳ درصد کاهش و در مقایسه با فصل مشابه پارسال ۶/ ۶ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به اضافه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی تهران حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که در مقایسه با فصل گذشته ۸/ ۵ درصد و در مقایسه با فصل مشابه پارسال ۵/ ۱۰ درصد افزایش داشته است.

تعداد معاملات اجاره مسکن نیز در مقایسه با فصل گذشته ۲/ ۷ درصد و در مقایسه با فصل مشابه پارسال ۶/ ۱۰ درصد کاهش داشته است.

delta.ir

منبع: دنیای اقتصاد

۸ دیدگاه

  1. پاکروان

    ۸ آبان ۱۳۹۶ در ۲:۴۹ ب٫ظ

    بازار مسکن مگر تافته جدا بافته است که بتوان به تنهایی حرکتش داد؟ کل اقتصاد مشکل دارد

    پاسخ

  2. علی

    ۸ آبان ۱۳۹۶ در ۲:۳۸ ب٫ظ

    هنوز هیچگونه جاذبه ای که قشر های مختلف مردم را وارد بازار مسکن کند ایجاد نشده و طبیعی است که بازار مسکن همچنان درروز های سرد رکود خود به سر برد.

    پاسخ

    • سردبیر

      ۸ آبان ۱۳۹۶ در ۲:۴۲ ب٫ظ

      البته دولت تلاش می کند با دادن وام رونقی به این بازار بدهد، اما همچنان که به درستی اشاره کردید، از نظر اقتصادکلان ما جاذبه های لازم برای ایجاد رونق به طور کلی وجود ندارد. چون مسکن هم بخشی از همان اقتصاد کلان است و شکوفایی هر دو به هم مرتبط است

      پاسخ

    • سردبیر

      ۲۲ آبان ۱۳۹۶ در ۳:۱۳ ب٫ظ

      بله البته حق باشماست اما عده ای معتقد هستند که وارد دوره پیش رونق شده ایم

      پاسخ

  3. هدایتی

    ۴ مهر ۱۳۹۶ در ۷:۰۶ ق٫ظ

    البته شکی نیست که نسبت به ماه های گذشته تحرکاتی در بازار مسکن صورت گرفته است. اما رونق مساله ای است که باید شاخص های زیادی برای ورود به آن فراهم شود که یکی از مهم ترین شاخص ها بهتر شدن توان وقدرت خرید مردم است.

    پاسخ

    • سردبیر

      ۴ مهر ۱۳۹۶ در ۷:۰۹ ق٫ظ

      سلام و سپاس. بله در هفته های گذشته اکثر کارشناسان اقتصاد و مسکن معتقدند که تحرکات روی داده در بازار مسکن واقعی است. اما در عین حال خیلی از پیش بینی ها محتاطانه است و منوط به برخی از تحولات ماه های آینده. اما نکته ای که اغلب کارشناسان تصریح می کنند این است که مسکن یکی از موتورهای محرکه اصلی اقتصاد کشور است. هرچند از قدرت این موتور به طور کلی کم شده است.

      پاسخ

  4. محمودی

    ۴ مهر ۱۳۹۶ در ۶:۴۵ ق٫ظ

    بنمیدونم این آمار های چقدر درست هستند ولی آنچه که مشخصه بازار مسکن هنوز در رکود به سر می بره .
    به نظر قیمت خانه در بعضی از مناطق بی جهت بالاست و مالکان و البته مشاوران به بالا نگاه داشتن قیمت ها اسرار دارند….

    پاسخ

    • سردبیر

      ۲۲ آبان ۱۳۹۶ در ۳:۱۴ ب٫ظ

      در هر صورت تعیین کننده نهایی قیمت ها بازار و عرضه و تقاضاست

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…