چیدمان فرش در خانه، از فضای‌نشیمن تا اتاق کودک

۰
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فرش نماد غنای هنر ایرانی در سراسر جهان است.
چیدمان فرش در خانه

چیدمان فرش در خانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. فرش ایرانی از جمله صنایع شناخته شده و مطرح در تمام جهان است که همواره طرفدارانی بسیار در گوشه و کنار جهان داشته است. در واقع اهمیت فرش ایرانی در دنیا تا جایی مطرح است که محصول دستباف هنرمندانمان در بازارهای بین المللی گاهی تا صدها هزار دلار معامله می‌‌شود.

چیدمان فرش در خانه

برهمین اساس حضور پررنگ فرش‎ایرانی در چیدمان خانه‌ها از گذشته تاکنون اهمیتی خاص داشته است به گونه‎ای که در گذشته اغلب مردم در شیوه چیدمان خانه‌های خود تمام فضاها را بصورت یکپارچه دیوار تا دیوار فرش می‌کردند این در حالی است که امروزه با تغییر سبک زندگی شاهد تغییراتی گوناگون و جالب در نحوه چیدمان دکوراسیون خانه با فرشها هستیم .

دراین مطلب که «دکتر ابراهیم یوسفی »یکی از کارشناسان معماری وب سایت جهانی دلتا در اختیار مجله دلتا گذاشته است، بصورت اصولی و عملی نحوه ی چیدمان صحیح را برای شما شرح می‎دهیم.

3 Copy چیدمان فرش در خانه، از فضای‌نشیمن تا اتاق کودک

چیدمان فرش در دکوراسیون اتاق نشیمن

در اتاق‌‎نشیمن نحوه چیدمان مبلمان با فرش از دو جهت اهمیت دارد، نخست انتخاب فرش مناسب و مرحله بعد چیدمان آن نسبت به مبلمان موجود است. اما آنچه می‌تواند کار شما را در دکوراسیون مدرن مشکل کند انتخاب فرش با رنگهای قوی و خاص است.

در معماری کلاسیک همواره فرشهای پر نقش و رنگ بیشتر مورد پسند بوده و این در حالی است که در معماری مدرن رنگ و نقش فرش‌ها باید ملایم خنثی و یکدست باشند .

نوع بافت فرش نیز از اهمیتی ویژه برخوردار است. بطور کلی گلیم‌فرش‌ها که بافت کوتاهی دارند برای اتاق‌نشیمن که فضایی صمیمانه را می‎طلبد مناسب نیستند اما فرش‌هایی با بافتهای بلند به دلیل آنکه از رسمیت فضا می‌کاهد گزینه‎ای مناسب برای اینگونه فضاها هستند.همچنین در معماری مدرن استفاده از فرش‌هایی که کل فضای خانه را پوشش نمی‎دهند به لحاظ روانی نقش پررنگی در بزرگتر نشان دادن فضای آن خانه ایفا می‌کند.

6 Copy چیدمان فرش در خانه، از فضای‌نشیمن تا اتاق کودک

چیدمان فرش در اتاق‌ نشیمن

در این بخش سه مدل چیدمان معرفی شده است که متناسب با بودجه و البته سلیقه خود می‎توانید فرش موردنظرتان را خریداری کنید.

فرم چیدمان :” ALL on”

در این فرم که بیشترمناسب نشیمن‌های بزرگ است تمام پایه‌های مبلمان روی فرش قرارمی‌گیرد و فرش و مبلمان همانند یک جزیره در فضایی وسیع به نظر می‌رسد.

فرم چیدمان: “front on “

چیدمان “فرانت آن” برای فضاهای با متراژ متوسط، گزینه‎ای بسیار مناسب است. در این نوع چیدمان کافی است فقط با قراردادن پایه‌های جلوی مبل روی فرش، نشیمن‌های متوسط را وسیع‌تر جلوه داد البته باید این به نکته نیز توجه داشت که فضا را به طور کامل با فرش پرنکینم زیرا باعث می‌شود که فضای خانه کوچکتر از آنچه به نظر می‌رسد نشان داده شود.

فرم چیدمان: “all off “

بهترین حالت چیدمان درخانه‌های کوچک و نقلی فرم “آل آف” است در این نوع چیدمان، فرش فقط فضای میانی و روبروی مبل را پر می‌کند و هیچ یک از پایه‌های مبل روی فرش قرار نمی‌گیرند وفقط میز وسط است که روی فرش قرار دارد در واقع این نوع چیدمان، کمک می‌کند تا فضای کوچک خانه شما با وجود مبلمان و فرش بزرگتر به نظر برسد.

چیدمان فرش در دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب یکی از خصوصی‌ترین بخش‌های فضای داخلی فضای خانه محسوب می‌شود بنابراین، فرشهایی با بافت بلند و نرم که حس گرما و راحتی را به فضا القا می‌کند توصیه می‌شود. همچنین با توجه به تعداد زیاد مبلمان اتاق خواب که معمولا شامل تخت خواب، پاتختی، میز آرایش و گاهی دراور است شاید بهتر باشد از فرشهای بزرگ و پرنقش و نگار استفاده نکنیم.

در حالت ایده‌آل بهتر است فرش، در فضایی حداقل ۴۰ سانتی متر پایین‌تر از پاتختی و ۶۰ سانتی متر پس از پایه‌های پایینی تخت خواب قرار گیرد.همچنین توصیه می‌شود فرش را بصورت کج در وسط اتاق خواب قرار ندهید.

فرش در دکوراسیون اتاق کودک

با توجه به اینکه کودکان زمان زیادی را روی زمین به جست و خیز مشغولند و کمتر مانند مدرسه و کلاس دست به سینه روی صندلی و پشت میز می‌نشینند، فضایی که مفروش کردن کامل آن تناقضی با دکوراسیون‌های امروزی ندارد همین فرم هست بنابراین، انتخاب فرش‌هایی با پرز بلند وترکیب رنگ خنثی که تمام فضای اتاق کودک را می‎پوشاند گزینه‎ا‎ی بسیار مناسب برای اتاق کودکانمان هستند.

فرش در خانه

همچنین در انتخاب رنگ فرش برای این نوع اتاق توصیه می‌شود از رنگهای خاص و غلیظ استفاده نکنید زیرا در روحیه کودکان تاثیری بسزا خواهد داشت و می‌توانند کودک را پرخاشگر و یا برعکس منزوی کند. بنابراین پیشنهاد می‎کنیم از فرشهایی که در ترکیب آن، رنگ خاکستری روشن به کار رفته است استفاده کنید.

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…