مهریه مورد قبول چه ویژگی‌هایی دارد؟

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه از سنت های دیرینه و یکی از ارکان مهم در اسلام و کشور اسلامی ماست. آنقدر مهم که حتی در ازدواج های موقت، اگر مهریه تعیین نگردد، آن ازدواج باطل خواهد بود.
مهریه مورد قبول

از دیر باز تاکنون، اینکه چه چیزی به عنوان مهریه مورد قبول واقع می‌شوند، همواره دغدغه افراد جامعه بوده است. در گذشته کالا های مهم‌تر مانند دام‌ها و محصولات کشاورزی مهریه قرار می‌گرفتند و برای کسانی که وضع اقتصادی خوبی داشتند، طلا و نقره از رایج ترین کالاها بودند. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

مهریه

مهریه در صورتی معتبر و قابل وصول است که شرایط زیر را داشته باشد:

١- ارزش اقتصادی داشته باشد و یا به عبارت دیگر، یا پول باشد و یا بتوان آن را با واحد پول سنجید. مانند: سکه بهار آزادی، زمین، پول، سهام و یا آموزش

۲- مرد باید خودش مالک آن باشد و این که مالکیت آن قابل انتقال به زن باشد. مانند: یک قطعه زمین که در مالکیت مرد است و آن را به زن منتقل می‌کند. اموالی مانند میدان‌ها و خیابان‌ها یا اموال موقوفه را نمی‌توان به عنوان مهر قرار داد. چون مرد مالک آن‌ها نیست و اگر هم باشد قابل انتقال به غیر نیست.

۳- معلوم و معین باشد؛ معلوم بودن یعنی از لحاظ تعداد، جنس و اوصاف مشخص باشد. مثلا سکه بهار آزادی که امروزه از رایج‌ترین مهریه‌ها محسوب می‌گردد؛ چیزی است که هم تعداد آن و هم جنس آن (طلا) و هم وصف آن (تمام بهار آزادی) مشخص و معلوم است.

معین باشد نیز به این معنی است که از میان چند چیز متعدد مشخص و در واقع اگر یک مال از میان چند مال دیگر قابل تشخیص نباشد، فرقی با تعیین نکردن مهریه ندارد مثلا اگر مردی بگوید من از میان چند قطعه زمین یکی را به عنوان مهریه همسرم قرار می‌دهم باید مشخصات و محل وقوع آن را بیان کند تا زن بداند که کدام یک از زمین‌ها مهریه است .

طلاق توافقی

۴- مشروع و قانونی باشد: اموالی که ممنوع و غیر قانونی است را نمی‌توان مهریه قرار داد. مثلا مواد مخدر و یا مشروبات الکلی را نمی‌توان مهریه قرار داد.

۵- مقدور باشد: یعنی به صورت متعارف همه افراد بتوانند آن را تهیه نمایند. مثلا مهریه قرار دادن یک راس نهنگ سفید از این جهت که به صورت متعارف قابل تهیه نیست، باطل است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی “عدم ثبت ازدواج و مجازات آن” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …