زنوزق تبریز؛ بزرگترین روستای پلکانی ایران

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روستای زنوزق یکی از زیباترین روستاهای آذربایجان شرقی و بزرگ‌ترین روستای پلکانی ایران است. قدمت این روستا به دوره صفوی می‌رسد و طبیعت شگفت‌انگیزی دارد. زنوزق از نظر آب و هوایی جزو مناطق سردسیر ایران محسوب می‌شود که زمستان‌های سرد طولانی و بهار و پاییز نسبتا سرد و تابستان‌های معتدل دارد. این منطقه به دلیل شکل کوهستانی منحصربه‌فردش، ده‌ها چشمه جوشان دارد، چشمه‌هایی که بیشتر آن‌ها در باغات می‌جوشند و موجب استمرار سرسبزی می‌شوند.
زنوزق تبریز؛ بزرگترین روستای پلکانی ایران

روستای زنوزق یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز و بزرگترین روستای پلکانی ایران است که در فاصله یک‌و‌نیم کیلومتری شهر زنوز در شهرستان مرند قرار دارد. زیبایی و جلوه بی‌پایان این روستای تاریخی، با سنگفرش‌های منظم خانه‌ها و در و پنجره‌های چوبی به رنگ‌های آبی، سبز و قرمز کامل می‌شود. معماری روستایی در زنوزق به گونه‌ای است که آن را به چهار محله مجزا و مهم با نام‌های بدیر، آقا بابا، سیدی و کوده‌لر تقسیم کرده. دیدن هر یک از این محله‌ها با خانه‌های پلکانی، شما را با بافت سنتی روستا و مردم میهمان‌نواز آنجا آشنا می‌کند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا به یکی دیگر از روستاهای ایران سفر کنیم.

روستای زنوزق

اقلیم

این روستا، از نظر آب و هوایی جزو مناطق سردسیر ایران محسوب می‌شود. زمستان‌های سرد طولانی و بهار و پاییز نسبتا سرد و تابستان‌های معتدل دارد. حدود ۶ ماه از سال در اینجا یخبندان است. شکل روستا به‌صورت کوهپایه‌ای بوده و خانه‌ها پلکانی در کنار هم قرار گرفته‌اند. بافت روستا کاملاً متراکم است که این فرم روستا را می‌توان دلیلی بر امنیت و دوری از خطرات منطقه در شکل‌گیری روستا نام برد. این منطقه به دلیل شکل کوهستانی منحصربه‌فردش، ده‌ها چشمه جوشان دارد. چشمه‌هایی که بیشتر آن‌ها در باغ‌ها می‌جوشند و موجب استمرار سرسبزی می‌شوند.

 

مکان‌های دیدنی زنوزق

اواخر بهار و تابستان فرصت خوبی برای دیدن حاشیه‌های روستاست. آبشار دامجی قیه یکی از جاذبه‌های دیدنی زنوزق به شمار می‌رود. برای رسیدن به این آبشار از حاشیه روستا باید سه کیلومتر در مسیر جاده “کوه کمر” پیش بروید. امتداد این جاده به ییلاق “ماهار” می‌رسد، دشت وسیع و سرسبزی که اهالی از سبزی‌های تازه و مفید آن بهره می‌گیرند. از جمله دیدنی‌های روستا می‌توان به، قلعه زنوزق و مسجد آن اشاره کرد که مورد توجه بسیاری از گردشگران است. زنوزق دارای شخصیت‌های فرهنگی و دینی قابل اعتنایی نیز بوده است که مقبره برخی از آن‌ها به‌عنوان زیارتگاه و جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. مقبره میرزا حسن فانی زنوزی، مقبره سیده‌اشم ابن سید حسن، مقبره شیخ زین‌العابدین زنوزی معروف به شیخ، آرامگاه یونس نبی، پیر عثمانی، مقبره آقا میرعلی اکبر، پیر اویوقلی و پیر درویش قیزی.

اقلیم روستای زنوزق

سوغاتی زنوزق

سوغاتی‌های زنوزقی برداشتی از طبیعت است. زردآلو، قیصی، برگه زردآلو، لواشک و گردو و انواع سبزی‌های کوهی، میوه‌های سردرختی. برای تهیه این میوه‌ها باید از یکی از اهالی روستا بخواهید تا برایتان از این اقلام بیاورد و چون تمام اهالی باغدار هستند، هیچ‌کس به شما نه نمی‌گوید. صنایع دستی زیبا و هنرمندانه‌ای که در زنوزق تهیه می‌شود و برای یک سوغات به یادماندنی مناسب است عبارتند از: گلیم، جاجیم و جوراب‌های دست‌بافت.

جاجیم بافی روستای زنوزق

سخن پایانی

مجموعه عوامل طبیعی و تاریخی روستای زنوزق، می‌تواند آن را به یکی از ممتازترین روستاها در مباحث فرهنگی و گردشگری تبدیل کند؛ امری که تا به حال محقق نشده، اما آنچه مشهود است مجموعه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که در این روستا و مناطق اطراف آن وجود دارد یکی از نادرترین ظرفیت‌های گردشگری ایران است.

روستای زنوزق

پیشنهاد مطالعه: ماسوله، دهکده‎ای رویایی

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ در ۶:۰۴ ب٫ظ

    بینظیر ودیدنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…