دیوار برلین، عامل جدایی آلمان شرق از غرب

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این بنا مانعی برای ورود آلمان‌های شرق به بخش غربی بود، اما  این مانع برای ورود ساکنین بخش غربی به آلمان شرقی نبود. آن‌ها می‌توانستند از هفته‌ها قبل با گرفتن مجوز، راهی آلمان شرقی شوند. 
Alaedin Travel Agency Attraction Memorial of The Berlin Wall 22 دیوار برلین، عامل جدایی آلمان شرق از غرب

 

دیوار برلین عامل جدا‌ شدن شرق برلین از غرب آن، پس از جنگ‌ جهانی‌ دوم بود. این دیوار تا زمان فرو‌ریختن آن در سال ۱۹۸۹، نمادی از جنگ سرد محسوب می‌شد. در این مقاله با مجله دلتا همراه باشید.

بنای یادبود این دیوار یکی از دیدنی‌های آلمان است که در بخش مرکزی شهر برلین واقع شده. ایده ساخت این یادبود توسط موزه تاریخ آلمان ارائه شد. در سال ۱۹۸۸ توسط جمهوری فدرال آلمان و ایالت فدرال برلین ساخته شد. این بنا نمایانگر دیوار برلین و حوادث و مرگ‌هایی است که در طول جنگ سرد در آن رخ داده. این دیوار پس از پایان جنگ جهانی دوم و شکست نازی‌ها ساخته شد. بر روی بنای یادبود، تصاویری از کشته شدگان جنگ جهانی دوم را مشاهده می‌کنید که در بخش‌هایی از آن، جزییات اتفاقات و حوادث مرتبط با این بنا را به اطلاع عموم گذاشته‌اند.

دیوار برلین

از گذشته تا امروز

دیوار ۱۵۵ کیلومتر طول و حدود ۴ متر ارتفاع داشت که  به عنوان نماد جنگ سرد در اروپا شناخته می‌شد. این دیوار به مدت ۲۸ سال (۱۹۶۱ تا ۱۹۸۹) برلین را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کرد. این بنای یادبود در محوطه تاریخی Bernauer Strasse و در امتداد نوار مرزی دیوار سابق واقع شده که شامل آخرین قطعه دیوار می‌شود و محوطه پشت آن نیز تحت حفاظت است. بقایای تاریخی حفظ شده در این محوطه و آثار متعلق به مرزبندی بین آلمان شرقی و غربی درک و تصور جامعی از تاریخ آلمان و حوادثی که در اینجا به وقوع پیوسته را به بازدیدکنندگان می‌دهد.

دیوار برلین

 

 دیوار برلین عامل جدایی شرق از غرب برلین

پس از پایان جنگ جهانی دوم، آلمان به چهار منطقه تقسیم شد. هر منطقه به دست یکی از اعضای متفقین افتاد که نازی‌ها را شکست داده بودند. مناطق تحت کنترل فرانسه، بریتانیا و آمریکا به آلمان غربی یا جمهور فدرال آلمان تبدیل شدند. منطقه‌ تحت کنترل شوروی سابق نیز آلمان شرقی یا جمهوری دموکراتیک آلمان نام گرفت. برلین، پایتخت آلمان در آلمان شرقی تحت کنترل شوروی قرار داشت. ازآنجایی‌ که این شهر منطقه‌ی مهم اجرایی برای نیروهای متفقین بود، به چهار بخش تقسیم شد. به این معنی که فرانسه، بریتانیا و آمریکا، برلین غربی را اداره می‌کردند، درحالی‌که کنترل برلین شرقی در دست اتحاد جماهیر شوروی بود. روابط میان آمریکا و شوروی در خلال نیمه‌ دوم قرن بیستم به‌شدت رو به سردی رفت. درنتیجه، این بنای یادبود به‌عنوان نمادی از این تنش، ساخته شد و لقب «پرده‌ی آهنین» را به خود گرفت.

آلمان شرقی

این دیوار، مانعی برای ورود آلمان‌های ساکن شرق به بخش غربی بود

این بنا مانعی برای ورود آلمان‌های شرق به بخش غربی بود، اما  این مانع برای ورود ساکنین بخش غربی به آلمان شرقی نبود. آن‌ها می‌توانستند از هفته‌ها قبل با گرفتن مجوز، راهی آلمان شرقی شوند. آلمان غربی

 

واقعیت های تاریخی

آمار رسمی نشان می‌دهد که دست کم ۱۳۶ نفر که در تلاش بودند از این مرز عبور کنند، جانشان را از دست دادند. افرادی که تلاش می‌کردند از قسمت شرقی به بخش غربی بروند، خائن نامیده می‌شدند.

دیوار برلین

کلام آخر

با اینکه سال‌های زیادی از تخریب دیوار برلین می‌گذرد اما همچنان روح ماجرا در آن در جریان است که بازدید از آن احساسات هر انسانی را بر می‌انگیزد. پیشنهاد می‌شود که در سفر به برلین، علاوه بر بنای یادبود دیوار برلین، بازدید از کلیسای جامع فرانسوی و ستون پیروزی را نیز در لیست برنامه گردشگری خود قرار دهید.

 

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۲:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…