استراق سمع و مجازات آن

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
استراق سمع در لغت به معنای دزدیدن، دزدیده کردن و پنهانی گوش دادن به سخن دیگران است که امروزه با گسترش ارتباطات و تکنولوژی و خرید و فروش دستگاه های شنود و تنوع در قیمت و نوع آن برخی از افراد جامعه از آن استفاده می‌کنند که متاسفانه بی‌اطلاعی از اینکه چه شنودی قانونی محسوب می‌شود و چه شنودی غیر قانونی و جرم است، باعث وقوع جرم و اعمال مجازات برای آنان می‌گردد.
استراق سمع

به دلیل آنکه شنود در صورتی که غیر قانونی باشد موجب لطمه به حریم خصوصی هر فردی در هر جامعه‌ای می‌شود که سختگیری در خصوص شنود در واقع به دلیل آن است که حفظ حریم خصوصی و احترام به آن برای همه اعضای جامعه ضروری ست. در این مقاله به بررسی اینکه شنود یا استراق سمع چیست و شنود قانونی و غیر قانونی و مجازات آن می‌پردازیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

شنود

شنود یا استراق سمع چیست؟

از حقوق هر فردی حفظ حریم خصوصی وی است، که قانونگذار این حق را به رسمیت شناخته و در صورت نقض آن برای آن مجازات تعیین کرده است. همانطور که در ماده ۱۰۴ قانون ایین دادرسی کیفری بیان شده، یکی از بارزترین مصادیق شنود کنترل تلفن افراد است که ممنوع بوده، جز در مواردی که به امنیت داخلی کشور مربوط است و یا برای احقاق حقوق دیگران به نظر قاضی ضروری تشخیص داده می‌شود. ممکن است شنود در محتوای در حال انتقال سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا امواج الکترو مغناطیسی یا نوری باشد.

مجازات شنود

شنود قانونی و غیر قانونی و مجازات آن

شنود یا استراق سمع به دو دسته تقسیم می‌گردد: شنود مجاز و غیر مجاز
شنود قانونی یا مجاز شنودی است که طبق قانون به دستور قاضی دادگاه برای احقاق حقوق اشخاص انجام شود و یا به امنیت کشور مربوط باشد. در غیر این صورت شنود غیر قانونی است و در قانون جرم شناخته شده و برای آن مجازات تعیین کرده‌اند.
طبق ماده ۲ قانون جرائم رایانه‌ای «هر کس به طور غیر مجاز نسبت به داده‌های سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سامانه های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده مرتکب اعمال زیر شود، به مجازات‌های مقرر محکوم خواهد شد:

دسترسی به داده‌های مذکور یا تحصیل آنها یا شنود محتوای سری در حال انتقال، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا شصت میلیون (۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر “حریم خصوصی” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …