پوسیدگی دندان، علت و پیشگیری از آن

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پوسیدگی نوعی خرابی دندان است و زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها یا همان باکتری‌های دهان، اسیدهای خورنده تولید کنند که باعث تجزیه دندان و رفته رفته باعث ایجاد سوراخی در دندان می‌شود که به آن کرم خوردگی دندان نیز می‌گویند.
پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان بسیار شایع است و هیچ فردی از خراب شدن دندان در امان نیست. اما آشنایی با عوامل و دلایل آن به شما کمک می‌کند تا از خرابی شدن دندان‌ها و یا پیشرفت پوسیدگی جلوگیری کنید. در این مطلب از مجله دلتا درباره علائم و علت پوسیدگی دندان، روش‌هایی برای درمان آن و همچنین جلوگیری از خراب شدن دندان‌ها صحبت خواهیم کرد.

دلایل پوسیدگی دندان 

  • باکتری‌های موجود در دهان: این باکتری‌ها، مواد غذایی، به ویژه مواد قندی و نشاسته‌ای، را به اسید تبدیل می‌کنند. باکتری‌ها، اسید، ذرات غذا و آب دهان در محیط دهان با یکدیگر ترکیب و ماده چسبناکی به نام پلاک را تشکیل می‌دهند. جمع شدن پلاک روی دندان‌ها بیست دقیقه پس از غذا خوردن آغاز می‌شود و اگر پلاک‌های جمع شده روی دندان پاک نشود، پوسیدگی دندان شروع می‌شود.
  • اسیدهای موجود در پلاک: اسید موجود در پلاک به مینای پوشش دهنده دندان آسیب می‌زند و سوراخ‌هایی را در دندان ایجاد می‌کند که معمولاً تا زمانی که بزرگ نشود و به عصب‌ها آسیب نزند یا باعث شکستگی دندان نشود، ناراحت کننده و دردناک نیست. اهمال در درمان پوسیدگی آبسه دندان را در پی دارد و مغز (پالپ) دندان را نیز درگیر می‌کند که در نهایت به از دست دادن دندان می‌انجامد.
  • کربوهیدارت (مواد قندی و نشاسته‌ای): علت پوسیدگی دندان کودکان و افراد بزرگسال ممکن است مربوط به مواد قندی و نشاسته‌ای باشد. این مواد خطر پوسیدگی را افزایش می‌دهد. مواد غذایی چسبناک به دلیل باقی ماندن روی دندان بیش از دیگر مواد مضراند. خوردن مکرر تنقلات میزان و مدت تماس اسید با سطح دندان را افزایش می‌دهد.

علت پوسیدگی دندان

توصیه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

بهداشت مناسب دهان و دندان می‌تواند پوسیدگی دندان‌ را تا حد زیادی کاهش دهد. در این قسمت راهکارهایی را برای پیشگیری از پوسیده شدن دندان‌ها به شما معرفی می‌کنیم:

  • از خوردن شیرینی‌ها پرهیز کنید.
  • غذاهای غیر چسبنده بخورید.
  • مراقب غذاهای اسیدی باشید.
  • مراقب نوشیدنی‌هایی که باعث لک شدن دندان می‌شوند، باشید.
  • از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.
  • غذاهای ضد التهابی مصرف کنید.
  • کلسیم کافی دریافت کنید.
  • آب بنوشید.
  • آدامس بدون قند بخورید.

درمان پوسیدگی دندان

چه زمان باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

داروهای خانگی ممکن است خطر ابتلا به حفره دندانی را کاهش داده یا اثر معکوس بر بهبود آن داشته باشد. این درمان‌ها باید در کنار تکنیک‌های توصیه شده توسط دندانپزشک، مانند مسواک زدن، ترجیحا با خمیر دندان فلوراید استفاده شود. همه حفره‌های دندانی باعث درد می‌شوند، پس ضروری است که به طور منظم برای معاینه دندان‌های خود به دندان پزشک مراجعه کنید. دندان پزشکان می‌توانند حفره‌ها را در مرحله اولیه تشخیص دهند و اقدام پیشگیرانه را توصیه کنند. آن‌ها همچنین ممکن است پر کردن، تاج و یا درمان‌های دیگر برای موارد پیشرفته از پوسیدگی تجویز کنند.

پشنهاد مطالعه: برای آشنایی با مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل، مطلب “کشیدن دندان عقل و مراقبت های پس از آن” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۰:۳۵ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…