دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

وام اجاره نیامده به فروش رفـت!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تولید کدهای رهگیری صوری و همچنین خرید و فروش وام ودیعه مسکن حاشیه‌هایی را در مورد این وام به وجود آورده است.
خرید و فروش وام اجاره

بالاخره اولین قدم برای کمک به مستاجران برداشته و قرار شد برای کمک به این قشر از جامعه که بیش از ۴۰ درصد از خانواده‌های کشور را تشکیل می‌دهند وام ودیعه مسکن پرداخت شود تا بازار اجاره که در یکی از متفاوت‌ترین دوره‎های فعالیت خود است کمی آرام و قرار گیرد. اما به نظر می‌رسد با این که هنوز از زمان ارائه مدارک لازم و پرداخت وام ودیعه مسکن خبر دقیقی وجود ندارد، حاشیه‌هایی درباره خرید و فروش وام اجاره به وجود آمده است. 

به گزارش مجله دلتا ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع تخصیص داده شده برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا برای کمک هزینه اجاره‌بهای مستاجران در نظر گرفته شده است که مبلغ این تسهیلات در تهران ۵۰ میلیون، کلانشهرها ۳۰ میلیون و شهرهای دیگر ۱۵ میلیون تومان است که به حساب صاحبخانه واریز می‌شود. مستاجران فقط باید کارمزد ۱۳ درصدی این مبلغ را (تهرانی‌ها ماهی ۵۴۰ هزار تومان، کلانشهرها ماهانه ۳۲۵ هزار تومان و دیگر شهرها ماهی ۱۶۰ هزار تومان) به بانک پرداخت کنند.

شرایط لازم و نحوه ثبت نام دریافت تسهیلات

قطعا برای دریافت وام ودیعه مسکن باید شرایطی را داشت. متاهل یا سرپرست خانوار بودن، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ و داشتن اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری از اصلی ترین این شرایط است. البته خانه‌ای که اجاره کرده‌اید در تهران باید زیر ۷۵ متر و در دیگر شهرها کمتر از ۹۰ متر باشد. در این طرح گروه‌هایی مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، حقوق بگیران، کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان و خانواده‌های بیش از پنج نفر در اولویت قرار دارند.

کد رهگیری و هزینه دریافت آن

یکی از شرایط دریافت این تسهیلات، داشتن کد رهگیری است که به نظر می‌رسد بسیاری برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام به دریافت آن کرده‌اند؛ چرا که وزیر راه و شهرسازی خبر از ۸۰۰ برابر شدن دریافت کد رهگیری در چند روز اخیر داده است.

در اصل کد رهگیری باید توسط مشاوران املاک رایگان در اختیار مستاجران قرار بگیرد اما برخی از مشاوران املاک برای دریافت کد رهگیری مبالغی را از مشتریان دریافت می‌کنند. برخی از همین مشاوران املاک می‌گویند در صورتی که کد رهگیری صادر کنیم، مجبور به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده خواهیم بود که این رقم را باید موجر و مستاجر پرداخت کنند. این در حالی است که از نظر قانونی دریافت وجهی بیش از رقم کمیسیون غیر قانونی است و مشاوران املاک ملزم به صدور کد رهگیری به صورت رایگان هستند.

تولید کدهای رهگیری صوری

برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل این که کد رهگیری تطبیق کدپستی با یک کد ملی است به راحتی هر فردی می‌تواند با خرید یا سوءاستفاده از کد ملی و کدپستی دیگران به انعقاد قرارداد صوری و در نتیجه دریافت کد رهگیری صوری اقدام کند و بدون آن که واقعا در یک واحد مسکونی مستقر شود، وام ودیعه مسکن دریافت کند.

خرید و فروش وام اجاره مسکن

با این که هنوز «نه به بار است و نه به دار» و معلوم نیست به کدام ثبت نام کننده وام تعلق می‌گیرد آن هم با وجود اولویت‌ها و ثبت نام حدود ۱.۵ میلیون سرپرست خانواده، این وام‌ها توسط برخی در حال خرید و فروش است. به نظر می‌رسد فروشندگان وام با اجاره کارت ملی سرپرست خانوارهایی که در اولویت‌های دریافت وام ودیعه قرار دارند و ثبت نام آنها، احتمال دریافت وام را بالا برده‌اند و با زد و بند با برخی از مشاوران املاک بعد از محرز شدن نام دریافت کنندگان وام اقدام به تهیه کد رهگیری صوری کرده و وام را می‌فروشند.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از گزارش های ملکی بیشتر مطلب “دام سوداگران برای خرید آپارتمان‌های زیر قیمت” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds