خانه سلامتی هویج و خواص بی شمار آن

هویج و خواص بی شمار آن

۰
0
هویج یکی از معروف‌ترین و پُرمصرف‌ترین سبزیجات در سرتاسر جهان است. تقریبا همه‌ کشورها در غذاهایشان از هویج استفاده می‌کنند. می‌توان هویج را به‌‌ صورت خام، پخته یا آب هویج مصرف کرد.
خواص هویج

هویج سرشار از مواد مغذی است و با مصرف آب آن، مواد مغذی با غلظت بیشتری به بدن‌تان می‌رسند. تنظیم قند خون، کمک به سلامت خون، کاهش گرفتگی بینی، درمان التهاب، تصفیه‌ کلیه‌ها،‌ حفظ قدرت بینایی، بهبود عملکرد مغز و مبارزه با سرطان خون از جمله خواص هویج است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

مواد مغذی موجود در هویج

ویتامین A در بدن ما وظایف متعددی برعهده دارد. هویج یکی از بهترین منابع تأمین ویتامین A است. همچنین هویج محتوی مقدار زیادی ویتامین E، ویتامین D، ویتامین C و ویتامین K است. علاوه بر این‌ هویج منبع مناسبی از مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم است و مقدار زیادی فیبر نیز دارد. فیبر به هضم راحت‌تر غذا و حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند.

خواص هویج برای سلامتی

مصرف منظم هویج و آب آن فواید بسیاری برای بدن دارد. در زیر دلایلی برای مصرف بیشتر این سبزی فوق‌العاده آمده است:

حفظ قدرت بینایی

سه ماده‌ مغذی مهم در هویج (بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین) به‌طور چشمگیری سلامت چشم را افزایش می‌دهند.

کمبود ویتامین A می‌تواند در مراحل اولیه موجب شب‌کوری و در صورت عدم درمان، به نابینایی دائم منجر شود. کمبود ویتامین A اولین عامل قابل‌پیشگیری در بروز نابینایی است. از خواص هویج به کاهش خطر بروز آب‌مروارید و دژنراسیون وابسته‌به‌سن می‌توان اشاره کرد. این بیماری‌ها از علل رایج کاهش بینایی ناشی از افزایش سن هستند.

سلامت چشم

منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان‌ها (مخصوصا بتاکاروتن)

کاروتنوئید که در هویج و سبزیجات نارنجی ‌رنگ یافت می‌شود، یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های موقتی و بیماری‌های مزمن خطرناک را کاهش بدهد. هویج و آب هویج در مقابله با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و التهابات به دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی که در هویج یافت می‌شوند، عبارتند از: ویتامین C، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین. هویج یکی از غنی‌ترین منابع طبیعی کاروتنوئید و بتاکاروتن است. هردوی این‌ها با توقف آسیب‌های وارده بر DNA، کاهش التهابات و کاهش جهش‌ سلولی، با سرطان مبارزه می‌کنند.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی

مصرف بیشتر سبزیجات نارنجی‌ رنگ مانند هویج، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را خصوصا در زنان بزرگسال، کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن آب هویج با کاهش استرس اکسیداتیو (پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن) به سلامت قلب کمک می‌کند و مقاومت بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌دهد.

احتمالا این تأثیر به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج است. هویج موجب کاهش کلسترول خون می‌شود و با افزایش تولید صفرا، توانایی هضم چربی را در بدن افزایش می‌دهد. این امر نه‌تنها به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند، بلکه به‌طور مستقیم سطح کلسترول خوب خون (HDL) را نیز افزایش می‌دهد. افزایش کلسترول خوب خون به سلامت قلب کمک می‌کند.

سلامت قلب

افزایش مقاومت در برابر سرطان

مطالعات نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج می‌توانند در مبارزه با سرطان خون و کاهش برخی سرطان‌های رایج مانند سرطان تخمدان و سرطان سینه مؤثر باشد.

کمک به حفظ سلامت دهان

مواد مغذی موجود در هویج با افزایش سطح ایمنی بدن، توانایی مبارزه با باکتری‌ها و سمومی که در داخل دندان و لثه‌ها وجود دارند را افزایش می‌دهد. برخی مواد معدنی موجود در هویج با خاصیت ضدباکتریایی خود از ایجاد حفره‌ها و پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند. همچنین خوردن هویج بعد از وعده‌ی غذایی می‌تواند به از بین بردن پلاک دندان کمک کند.

کمک به از بین بردن جای زخم و داشتن پوستی سالم

بتاکاروتن برای بهبود همه‌ زخم‌ها ضروری است. هویج به‌خاطر وجود مقدار زیادی بتاکاروتن، قرن‌هاست که به‌عنوان دارویی برای بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود. بنابراین اگر از هرگونه عفونت پوستی، بریدگی یا سایر زخم‌ها رنج می‌برید، هویج و آب هویج بیشتری مصرف کنید، زیرا این‌ها با تسریع بهبود زخم‌ها، مبارزه با عفونت‌ها و التهابات پوستی، به سلامت پوست کمک می‌کنند.

خواص آب هویج

بیشتر ببینید در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید

ویروس کرونا و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی

استفاده طولانی از ماسک، هنگامی که به درستی استفاده شود هیچ مشکلی در پی ندارد. این کار، نه …