عوض کردن قفل درب منزل توسط شوهر و حکم آن

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جمله تکالیف متقابل زن و شوهر در زندگی مشترک زناشویی ، تمکین از سوی زن و پرداخت نفقه از سوی مرد می باشد ؛ اما گاهی بروز اختلاف و کشمکش هایی در روابط زوج ها سبب می‌شود که انجام این تکالیف متقابل دستاویزی برای هر یک از زن و مرد قرار گرفته و این امر، خود زمینه ساز مشکلات دیگری خواهد شد .
عوض کردن قفل درب منزل

گاهی مرد اقدام به عوض کردن قفل در منزل مشترک می‌کند و به این دلیل از ورود زن به منزل جلوگیری کرده تا بتواند دعوای عدم تمکین علیه زن مطرح نماید؛ اما این اقدام مرد برای وی پیامدهایی را به همراه خواهد داشت. به همین مناسبت، در مقاله پیش رو قصد داریم موضوع تعویض قفل درب منزل توسط زوج و پیامدهای عوض کردن قفل در منزل توسط مرد را مورد بررسی قرار دهیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

شکایت از همسر

تعویض قفل درب منزل توسط شوهر

گاهی مرد قفل درب منزل مشترک را تعویض کرده و از این طریق دسترسی زن به منزل مشترک را ناممکن می‌کند.

تعویض قفل درب منزل توسط زوج معمولا به این دلیل انجام می‌شود که وی بخواهد علیه زن دعوای عدم تمکین ارائه نماید و زن را به عدم تمکین محکوم کرده و نفقه وی را نپردازد ؛ اما در صورتی که خود مرد سبب ایجاد عدم تمکین توسط زن بشود و زمینه عدم تمکین وی را فراهم کرده باشد، دیگر نمی‌تواند به این دلیل دعوای عدم تمکین اقامه نماید.

لذا در چنین شرایطی در درجه اول، زوجه می‌تواند به کلانتری مراجعه و تقاضا نماید که عوض شدن قفل درب خانه توسط مرد صورت جلسه شود. علاوه بر این، می‌توان شهودی را هم حاضر نمود و استشهادیه‌ای مبنی بر تعویض قفل درب منزل توسط مرد تهیه نمود که در این صورت، دیگر مرد نمی‌تواند در دادگاه دعوای عدم تمکین زن را اقامه نماید.

تمکین

پیامدهای عوض کردن قفل در منزل توسط مرد

بر اساس رویه قضایی دادگاه ها عوض کردن قفل در منزل توسط شوهر پیامدهایی را برای وی به همراه خواهد داشت؛ به این صورت که اگر مرد اقدام به تعویض قفل در خانه کرده و از این طریق مانع ورود زوجه به منزل شده باشد، زن می‌تواند علیه شوهر شکایت کیفری ترک انفاق نماید؛ چرا که اقدام به عوض کردن قفل در منزل توسط مرد به معنای آن است که از انفاق (پرداخت نفقه) به زن خودداری کرده است.

در این صورت، اگر دادگاه تعویض قفل در منزل توسط مرد را احراز کند، شوهر را به جرم ترک انفاق محکوم می‌نماید که مجازات جرم ترک انفاق برابر قوانین و مقررات حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس است. به بیان دیگر، پیامد تعویض قفل در منزل توسط مرد در صورتی که زوجه از وی به جرم ترک انفاق شکایت کند، مرد به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر “زن در چه صورتی می تواند تقاضای طلاق کند؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …