نگاه مطبوعات: بازار مسکن بلاتکلیف است!

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

«بازار مسکن بلاتکلیف است» عنوان خبری در روزنامه قانون است. در این خبر می‎خوانیم:

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفته است: با توجه به ‌متعادل نبودن نرخ ارز و سکه، فروشندگان و خریداران مسکن در انجام معاملات مردد هستند و تاثیر این موضوع با کاهش قراردادها در تیرماه خود را نشان داد.

مهدی روانشاد نیا اظهار کرد: کلیه بازارها از جمله مسکن با بلاتکلیفی روبه رو هستند. اما در بازار مسکن به دلیل این ‌که سهم سرمایه گذاری از هزینه‌های خانوار عدد قابل توجهی است و قدرت خرید مردم نتوانسته با وضعیت جدید قیمت‌ها تطابق پیدا کند با کاهش معاملات به دلیل بلاتکلیفی فروشنده‌ها و خریداران روبه رو هستیم.

بازار مسکن

این کارشناس مسکن گفت: در شرایط موجود، پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن تا حدودی مشکل شده است اما آنچه مسلم است تا زمانی که نرخ ارز و بازارهای موازی به یک ثبات نسبی نرسد همین وضعیت کجدار و مریز ادامه خواهد یافت .

«ریزش سریالی معاملات مسکن» عنوان خبری است از روزنامه دنیای اقتصاد، در این خبر آمده است: درنخستین ماه فصل جابه جایی، دومین ریزش معاملاتی امسال در بازار مسکن پایتخت رقم خورد. آمارهای دفتر اقتصاد و برنامه‌ ریزی مسکن با تایید برآورد اولیه از بازار معاملات مسکن، از دومین ریزش شدید میزان معاملات خرید و فروش به لحاظ تغییرات ماهانه در ماه نخست تابستان ۹۷ حکایت دارد. طی یک ماه نخست فصل جابه جایی ها، در مناطق ۲۲ گانه پایتخت در مجموع ۱۲ هزار و ۳۶۹ واحد مسکونی در بنگاه‌های املاک معامله شد که نسبت به خردادماه، معادل ۱۰ درصد کاهش داشته است. اولین ریزش معاملاتی در خردادماه معادل ۲۲ درصد نسبت به نیمه بهار روی داد و هم‌اکنون با آغاز فصل تابستان میزان معاملات مسکن دوباره با افت ۱۱ درصد روبه رو شده است.

در روزنامه ایران خبری با عنوان «متوسط قیمت مسکن در تهران، متری ۷ میلیون » به چاپ رسیده است، دراین خبر می خوانیم:

یک گزارش رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در تهران به ۶ میلیون و ۹۸۷ هزار تومان برای هر متر مربع رسیده است. دفتر برنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بتازگی متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران طی تیرماه امسال‌ و نیز تعداد معاملات مسکن در ماه گذشته را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در تیرماه امسال‌ ۱۳ هزار و ۷۹۶ مورد معامله مسکن به امضا رسیده که در مقایسه با ماه گذشته (خرداد ماه) ۱۴۱۳ مورد از تعداد معاملات کاسته شده است. همچنین، متوسط قیمت مسکن در تیرماه امسال برای هر مترمربع ۶ میلیون و ۹۸۷ هزار تومان برآورد شده است. این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در خرداد ماه امسال ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان بود که به معنی افزایش ۵۰۰ هزار تومانی متوسط قیمت هر مترمربع مسکن نسبت به خرداد ماه بوده است .

«احتمال چندساله شدن اجاره‌ نامه» خبری است از روزنامه جهان صنعت که در شماره امروز به چاپ رسیده است. جهان صنعت می‎نویسد:

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌ و‌شهرسازی گفت‌: لایحه اصلاح قانون روابط  موجر و مستاجر به منظور نهادینه شدن امضای قراردادهای بلند مدت اجاره‎خانه در کشور تدوین شده است‌. حامد مظاهریان، به عنوان طراح اصلی این پیشنهاد و لایحه اصلاحیه قانون روابط موجر و مستاجر گفت‌: با توجه به اینکه عرف معمول دوره اجاره‌‎بها در کشور یکساله است، افزایش طول مدت قراردادهای اجاره به بیش از یک سال تا حدود زیادی امنیت روانی برای مستاجران ایجاد می‌کند و نیز مشخص بودن میزان افزایش اجاره در سال دوم، امکان برنامه‌ریزی برای مستاجران را فراهم می‌کند. این امر منجر به افزایش سطح رفاه برای مستاجران شده که به نوبه خود، ارتقای رفاه اجتماعی را در پی دارد‌.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…