راهکارهای مقابله با همسایه پر سر و صدا

۲
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انسان موجودی اجتماعی است. لازمه زندگی در اجتماع، رعایت مقررات و حقوقی است که هدف از تنظیم آن‌ها این است که با رعایت حقوق و قوانین توسط افراد جامعه و یا اجتماع کوچکتری مانند همسایگی، ضرر یا آسیبی نسبت به اعضای این اجتماع کوچک و یا بزرگ وارد نشود. اگر شما هم همسایه پر سر و صدا دارید، خوندن این متن را از دست ندهید.
آپارتمان نشینی

از آنجا که می‌خواهیم در مورد مزاحمت و پر سر و صدا بودن همسایه حرف بزنیم؛ ابتدا باید تعریفی از این واژه و فرهنگ آپارتمان نشینی ارائه کنیم تا بدانیم در مورد چه کسانی حق اعتراض و یا به کارگیری راه حل‌هایی را که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم  داریم.

از نظر قانونی تعریف مشخصی در رابطه با همسایه در متون قانونی وجود ندارد، اما همسایه در عرف به کسانی که در خانه‌های هم جوار زندگی می‌کنند گفته می‌شود. همسایگان نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند که رعایت آن‌‌ها از لحاظ قانونی،الزامی و تخطی از آن، قابل پیگیری است. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

قوانین

راهکارهای مقابله با مزاحمت همسایه

اولین راهکار: استفاده از روشهای مسالمت آمیز

در صورتی که همسایه شما با ایجاد سر و صداهای نامتعارف برایتان مزاحمت ایجاد می‎کند بهتر آن است که ابتدا با ایجاد فضایی دوستانه و در کمال آرامش با او گفتگو کنید.

دومین راهکار: برگزاری جلسه در ساختمان

اگر صحبت کردن نتیجه بخش نبود و ایشان توجهی به صحبت‌های شما نداشتند و همچنان به ایجاد مزاحمت ادامه دادند از مدیر ساختمان خواهش کنید که جلسه‌ای با شرکت همسایه‌های معترض و ایشان برگزار کنند و با الفاظ جدی اما دوستانه از ایشان خواهش کنند به مزاحمت‌ها و سر وصداهای خود خاتمه دهند.

سومین راهکار: ارسال اظهار نامه

در این مرحله از آنجا که صحبت کردن نتیجه بخش نبود و همسایه مذکور از رفع مزاحمت امتناع کرد، می‌توان  اقدامات قضایی انجام داد.

قبل از طرح شکایت بهتر آن است که به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و از جانب همسایه‌های معترض برای همسایه‌ای که ایجاد مزاحمت می‌کند اظهارنامه‌ای فرستاد شود. بعد از آن خطاب به همسایه پر سر و صدای خود اینطور بنویسید: شما برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت می‌کنید و از شما خواهشمندیم که به ایجاد سر و صدا، مزاحمت و نقض قانون خاتمه دهید وگرنه در مرجع صالح اقدام قانونی صورت خواهیم داد.

چهارمین راهکار: تماس با پلیس ۱۱۰

در صورتی که همسایه شما میهمانی‌های مکرر با صداهای نابهنجار برگزار می‌کند و تا پاسی از شب  سر و صداهای حاصل از آن را تحمل می کنید، یا آنکه شما مجبور به تحمل صدای بلند دعواهای شدید پی در پی آن‌ها هستید که مدت طولانی ادامه پیدا می‌کنند اگر با تذکر و یا ارسال اظهار نامه نیز نتوانستید ایشان را قانع کنید که از ایجاد این سروصداها و نقض قانون دست بردارند، در این صورت می‌توانید در زمانی که دعوا اتفاق افتاده و یا مهمانی در حال برگزاری است و … با پلیس تماس گرفته و از آن ها بخواهید به مسئله ورود کنند.

چهار دیواری

پنجمین راهکار: مراجعه به مراجع قضایی

اگر راهکارهای قبلی را پیش گرفتید اما اثر بخش نبود، در اولین قدم می‌توانید دست نوشته‌ای تهیه کرده آن را به امضای همه همسایگان برسانید. بهتر است لیستی از نوع مزاحمت‌ها و تاریخ وقوع آن‌ها  و در صورت امکان مدارک تصویری و یا صوتی تهیه کنید.

در قدم بعدی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا شورای حل اختلاف محل خود مراجعه و دادخواست یا شکوائیه‌ای را با مشخصات فردی، درج و تشریح موضوع دعوا و ذکر دلایل آن تکمیل و از مواد و استدلالات مطرح شده در این مقاله نیز می‌توانید استفاده کنید. شورای حل اختلاف، بعد از ارسال ابلاغیه از طریق سامانه ثنا، در زمان مقرر دو طرف را فراخوانده و به دعوا رسیدگی می‌کند.

بنابراین جمله معروف چهار دیواری اختیاری شامل مواردی که به آن ها پرداختیم و از نظر قانون و عرف منع شده بودند، نمی‌شود. اگر بعد از خواندن مطالب مذکور به این نتیجه رسیدید که همسایگان شما با ایجاد سر و صداهای نامتعارف، موجبات رنجش و سلب آسایش شما را فراهم می‎کنند، از راهکارهایی که ذکر شد برای حل مشکل خود استفاده کنید و آرامش را به آپارتمان و منزل خود بازگردانید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر  “نکات حقوقی مهم در خصوص آپارتمان نشینی” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۰۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۲:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …