مجازات جعل کارت پایان خدمت

۳
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
در قانون مجازات اسلامی قانونگذار به بررسی جرم جعل کارت نظام وظیفه می‌پردازد و مجازات جاعل یا مرتکب را حسب مورد بیان می‌کند.
جعل کارت پایان خدمت

در قانون، تعریف خاصی از جرم جعل ارائه نشده است و صرفا به بیان مصادیق این جرم بسنده شده است. مصادیق جرم جعل در ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی بیان شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات جعل کارت نظام وظیفه یا پایان خدمت می‌پردازیم.

مجازات جعل کارت پایان خدمت

مجازات جرم جعل کارت پایان خدمت با توجه به اینکه خود فرد شخصا این جرم را مرتکب شده یا جاعل این عمل را انجام داده با مواقعی که پزشک تصدیق‌نامه‌ای را خلاف واقع برای معافیت از نظام وظیفه فرد بدهد، متفاوت است. به همین دلیل، قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی این موارد را در مواد قانونی جداگانه‌ای مطرح کرده است، که در زیر به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم‌:

  • طبق ماده ۵۳۸ قانون مجازات اسلامی: اگر فرد شخصا برای معافیت خود از خدمت، اقدام به جعل کند یا توسط شخص دیگری برای فرار از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه، گواهی ‌پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس از ۶ ماه تا یک سال یا به سه تا ۶ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
  • طبق ماده ۵۳۹ قانون مجازات اسلامی: اگر پزشک یا طبیب تصدیق‌ نامه‎‌ای بر خلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع ‌قضایی بدهد، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد و هرگاه تصدیق‌ نامه مزبور به واسطه اخذ‌ مال یا وجهی انجام گرفته باشد علاوه بر استرداد و ضبط آن به عنوان جریمه به مجازات مقرر برای رشوه‌ گیرنده محکوم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در ۴:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …