دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

شرایط ویژه بازار مسکن، افزایش بی رویه قیمت

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دریافت مالیات از خانه‌های خالی و تعیین سقف برای افزایش اجاره‌بها؛ هر دو دست به دست هم داده‌اند تا بازار مسکن در روزهای شیوع کرونا تابستانی متفاوت را پشت سر بگذارد.
اخذ مالیات از خانه های خالی

بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در ایران وجود دارد که از این تابستان مشمول اخذ مالیات از خانه های خالی خواهند شد. هر چند برخی از فعالان معتقدند این اقدام در عرضه واحدهای خالی به بازار موثر خواهد بود اما برآوردها نشان می‌دهد مهار تورم به صورت عمومی بیش از هر اقدام دیگری در ایجاد ثبات در بازار مسکن تاثیر خواهد داشت.

به گزارش مجله دلتا یکی از فعالان بازار مسکن در شمال تهران با اشاره به شرایط ویژه بازار مسکن می‌گوید: تا ۱۰ روز پیش رونقی دربازار ایجاد شده بود و تعداد آگهی‌ها رو به افزایش گذاشت اما این روزها کمتر کسی خانه را آگهی می‌کند و مالکانی که درخواست فروش می‌دهند نیز قیمت اعلام نمی‌کنند بلکه می‎گویند به قیمت روز.

 وی با تاکید بر اینکه قیمت روز محدوده متفاوتی را در بر می‌‎گیرد، افزود: هر خانه‌ای در منطقه فروش برود مبنای قیمتی برای دیگر خانه‌ها می‌شود. البته بلافاصله مالکان یکی دو میلیون بالاتر از قیمت‌های فروش رفته، قیمت می‌گذارند.

در سوی دیگر شهر، در منطقه گلبرگ یکی از مشاوران منطقه در خصوص وضعیت معامله ملک در این منطقه گفت: میزان ساخت و ساز در این منطقه بالا است و مالکان پیشنهاداتی عجیب برای پیش فروش می‌دهند. به‌عنوان مثال، در فروردین‌ماه امسال خانه‌ها غالبا به قیمت ۱۸ میلیون تومان مشتری داشت و معامله می‌شد اما اکنون سازنده‌ها قیمت پیش فروش را ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یا حتی ۱۹ میلیون اعلام کرده‌اند.

 وضعیت در مناطق دیگر تهران نیز به همین صورت است. مناطق ضعیف‌تر تهران در جنوب شهر نیز با مشکلاتی بسیار عمده روبرو است. میانگین قیمت‌ها در مناطق ۱۸ و ۲۰ به حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. افزایشی عجیب در مناطقی که دهک‌های پایین درآمدی در آن ساکن هستند.

فعالان بازار مسکن می‌گویند کشش افزایش قیمت در این مناطق بسیار بالاست و کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ملک را دارند به این مناطق سرازیر شده‌اند چرا که قیمت‌ها هنوز شرایطی برای خرید باقی گذاشته است، اما در بسیاری از مناطق ۲ رقمی شدن قیمت هر متر مربع واحد مسکونی وضعیت را برای سرمایه‎گذاران نیز پیچیده کرده است.

قیمت ارز

رشد شدید قیمت ارز در ماه‌های گذشته از نظر بسیاری از فعالان بازار، محرک اصلی رشد قیمت مسکن بوده است. در حقیقت افزایش نرخ مسکن نه به دلیل عرضه و تقاضا بلکه تحت تاثیر رشد انتظارات تورمی و افزایش نرخ دلار رخ داده است.

 بسیاری از فعالان بازار معتقدند عقب نشینی قیمت‌ها زمانی می‌تواند محقق شود که بازار ارز در ایران به ثبت برسد. شاید از این رو است که قیمت‌ها در بازار ملک هر روز در حال تغییر است و متناسب با تحولات دیگر بازارها قیمت‌های پیشنهادی نیز تغییر می‌کند. این وضعیت البته انجام معامله را مشکل کرده است چراکه بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند به جای طی کردن دوره یک ماهه تا چهل روزه برای رفتن به محضر، بخش مهم پول را یک جا پرداخت کرده و با دریافت وکالت بلاعزل، تا زمان آماده شدن اسناد عوارض و مالیات و … برای سند زدن در محضر معطل شوند.

بسیاری از معامله گران می‌گویند کاهش قیمت‌ها منوط به برقراری ثبات در سایر بازارها از یک سو و افزایش عرضه از سوی دیگر است.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از گزارش های ملکی بیشتر مطلب “وام ودیعه مسکن به کدام خانه‌ها تعلق می‌گیرد؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds