کدام مستاجران مشمول سقف نرخ‌های مصوب اجاره‌بها می‌شوند؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سقف اجاره بها در شهر تهران تا ۲۵ درصد تعیین شده و مشمول مستاجری می‌شود که به عنوان «مستاجر بد» در نظام قضایی شناخته نشود.
نرخ اجاره در تهران

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای ساماندهی بازار اجاره، گفت: بر اساس این مصوبه افزایش نرخ اجاره در تهران تا ۲۵ درصد و در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت به غیر از تهران تا ۲۰ درصد افزایش می یابد.

به گزارش مجله دلتا هفت کلانشهر مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، شیراز و کرج شهرهایی هستند که بر اساس سر شماری سال ۹۵ بالای یک ملیون نفر جمعیت دارند و مالکین در این شهرها می‌توانند اجاره بها را تا ۲۰ درصد افزایش دهند. در سایر شهرها نیز سقف اجاره بها تا ۱۵ درصد تعیین شده است.

محمودزاده در خصوص اینکه چه مستاجرانی مشمول سقف نرخ‌های اعلام شده، می‌شوند، اظهار داشت: اگر مستاجری در دوران قرارداد فعلی به تعهداتش عمل نکرده باشد به نحوی که باعث ضرر و زیان مالک شده باشد مشمول مصوبه جدید قرار نمی گیرد و باید ملک را تخلیه کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین اگر مالکی در حین اجاره ملک، به صورت رسمی و نه قولنامه‌ای خانه خود را فروخته باشد، مستاجر باید بعد از دو ماه ملک را تخلیه کند. از سوی دیگر، اگر مستأجر به نرخ‌هایی که ستاد ملی کرونا اعلام کرده، تمکین نکند، موجر می‌تواند حکم تخلیه برای وی صادر کند؛ به این معنا که اگر در تهران، مستأجر افزایش اجاره‌بهای ۲۵ درصدی را نپذیرد، موجر می‌تواند وی را ملزم به تخلیه ملک خود کند اما اگر موجر بیش از ۲۵ درصد از مستأجر طلب کند، مستاجر می‌تواند از پرداخت آن سر باز زده و از تخلیه ملک خودداری کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ضمانت اجرایی این مصوبه و قدرت مستاجران در مقابل موجران، گفت ضمانت اجرایی این مصوبه آن است که هیچ مرجع قضایی حکم تخلیه برای مستأجر را ندارد؛ این مصوبه برای شورای عالی امینت بوده و فراتر از مصوبه مجلس است.

محمود زاده تاکید کرد: این مصوبه نه حقوق مالک را تضییع می‌کند و نه حقوق مستاجر را فراموش کرده است بلکه مصوبه متعادلی محسوب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “متقاضیان آپارتمان‌های ۵۰ متری مراقب باشند!” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

  2. سیما

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    ۲۵ درصد هم زیاده وقتی حقوق ما حتی ۲۰ درصد هم اضافه نشده!

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹ در ۸:۱۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…