کامپوزیت و لمینت مزایا و معایب

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هم لمینت سرامیکی و هم کامپوزیت دندان در صورت عدم رعایت اصول زیبایی به یک اندازه مخرب خواهند بود. یعنی همان اندازه که کامپوزیت می‌تواند در صورت بدکار شدن زیان بار باشد، لمینت دندان هم زیان بار هست.
مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت

هر دو درمان پرسلن و کامپوزیت ونیر می‌توانند به زیبایی لبخند شما را بازسازی کنند. بر اساس فاکتور‌های مختلف و اهداف و نیازهای هر فرد درمان مناسب انتخاب می‌شود که از مهمترین این فاکتور‌ها هزینه درمان است. در این قسمت از مجله دلتا به بررسی مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت می‌پردازیم.

مزایای کامپوزیت ونیر

مهمترین مزیت کامپوزیت ونیر هزینه انجام آن است که به طور میانگین هزینه درمان کامپوزیت ونیر نصف درمان پرسلن لمینیت ونیر است.

مزیت دیگر کامپوزیت ونیر امکان انجام آن در یک جلسه است. به دلیل اینکه به طور مستقیم توسط چسب‌های مخصوص (باندینگ) روی سطح دندان شکل داده شده و توسط نور با شدت بالا سفت میشود و در انتها جهت ایجاد ظاهری طبیعی‌تر سطح کامپوزیت ونیر پالیش می‌شود که انجام این درمان خیلی به مهارت دست دندانپزشک و نوع کامپوزیت مصرفی وابسته است؛ بنابراین درمان کامپوزیت ونیر کمتر تهاجمی بوده و در اکثر موارد نیازی به تراش دندان نداشته و به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به پرسلن لمینیت ونیر سریعتر انجام می‌شود.

لمینت دندان

شاید بتوان گفت بزرگترین مزیت کامپوزیت ونیر در مقایسه با پرسلن لمینیت ونیر قابل برگشت بودن این درمان است. پرسلن ونیر یا به اصطلاح عامیانه لمینیت نیاز به تراش و تغییر شکل دندان‌های طبیعی هر چند به میزان کم جهت تطابق لمینیت با دندان دارد در حالی که کامپوزیت ونیر نیاز به حداقل آماده سازی دندان‌های طبیعی بیمار دارد و این مسئله نشانه قابل برداشت بودن و حذف مواد کامپوزیت ونیر از روی دندان بدون آسیب به نسج اصلی دندان است.

کامپوزیت دندان

مزایای پرسلن لمینیت ونیر یا به اصطلاح لمینیت

با وجود مزایای زیادی که کامپوزیت ونیر دارد نکته مهم لمینیت نسبت به کامپوزیت دوام لمینیت است. عمر لمینیت‌ها بین ۱۰تا۱۵ سال است در حالی که کامپوزیت‌ها ۵تا۷ سال عمر می‌کنند.

درست است که قیمت کامپوزیت نصف قیمت پرسلن است، ولی نیمه عمر آن‌ها تقریبا نصف پرسلن است.

اکثر دندانپزشکان معتقدند که لمینیت طبیعی‌تر و مشابه دندان طبیعی است که این به دلیل خاصیت جذب و انعکاس نوری مشابه پرسلن با مینای دندان است. همین طور پرسلن مقاومت بیشتری در برابر تغییر رنگ و پریدگی دارد که این به خاطر استحکام ماده است.

لمینت دندان

به علاوه کامپوزیت به دلیل تخلخل بیشتر نسبت به لمینیت، مستعد تغییر رنگ است و شما مجبورید رژیم غذایی خود را جهت کاهش تغییر رنگ‌های ناشی از مواد غذایی اصلاح کنید که با این حال باز هم کامپوزیت هرزگاهی نیاز به پالیش دارد.
درمان لمینیت زمان‌بر است و نیاز به قرار دادن روکش موقت روی دندان‌ها تا زمان ساخته شدن پرسلن در لابراتوار دارد.
در موارد با نقایص شدید دندانی، تغییر رنگ‌های شدید و یا فضا‌های خیلی زیاد پرسلن انتخاب بهتری خواهد بود.

در انتها باید گفت بهترین راه تشخیص درمان مناسب کامپوزیت یا پرسلن لمینیت ونیر مشاوره با دندانپزشک و بررسی احتیاجات و نیاز‌های شما است.

مزایای لمینت

اگر شما دنبال یک روش به صرفه‌تری هستید کامپوزیت ونیر طرح درمان مناسب‌تری هست و اگر ملاحظات زیبایی و طبیعی‌تر جلوه کردن درمان برای شما خیلی مهم است و هزینه اهمیتی ندارد پرسلن لمینیت ونیر طرح درمان بهتری است.

در ختم کلام بدون توجه به نوع ماده مصرفی پرسلن یا کامپوزیت مطمئنا هر دو روش میتوانند لبخند زیبایی برای شما به ارمغان آورند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با خواص موهیتو مطلب “خواص موهیتو، نوشیدنی خنک تابستانی” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۹ تیر ۱۳۹۹ در ۱:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…