نزدیک بینی، علائم و درمان آن

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نزدیک‌بینی یک بیماری نیست، بلکه یک عارضه است. بر خلاف افراد دوربین که کره چشم کوچک‌تری دارند، افراد مبتلا به نزدیک‌بینی به طور معمول کره‌ چشم بزرگ‌تری دارند.
نزدیک بینی چشم

یکی از رایج‌ترین عیوب چشم ، نزدیک بینی است. این عارضه گرچه درمان‌های ساده‌ای دارد، اما اگر به حال خود رها شود، کیفیت زندگی و شغل افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلات بزرگتری را با خود به همراه می‌آورد. در این بخش از مجله دلتا، درباره علت نزدیک بینی چشم، علائم، پیامد‌ها و درمان آن صحبت می‌کنیم.

نزدیک بینی چیست؟

نزدیک بینی یکی از عیوب رایج انکساری چشم است. کسی ‌که چشمان نزدیک بین دارد، اجسامی را که در فاصله نزدیک قرار گرفته‌اند به‌خوبی می‌بیند اما اجسام دور را تار مشاهده می‌کند.

نزدیک بینی چیست

علت نزدیک بینی چشم

نزدیک بینی چشم معمولا به‌دلیل بزرگی بیش از حد کره چشم و یا خمیدگی زیاد قرنیه (قوز قرنیه) رخ می‌دهد.

علائم نزدیک بینی 

علائم این عارضه به‌راحتی قابل ‌تشخیص است. این علائم عبارت‌اند از:

  • تاری دید هنگام نگاه کردن به اجسام دور
  • نیاز به تنگ‌کردن چشم‌ها یا نزدیک‌کردن پلک‌ها به هم برای دیدن اجسام دور‌
  • سردرد ناشی از تماشای فواصل دور
  • کاهش دید در فواصل دور هنگام رانندگی به‌خصوص در شب
  • تنگ‌کردن چشم‌ها به‌طور مداوم
  • ناتوانی در دیدن اجسام از راه دور
  • پلک‌زدن زیاد
  • مالیدن مداوم چشم‌ها

علائم نزدیک بینی

چه کسانی به نزدیک بینی چشم دچار می‌شوند؟

عوامل ارثی مهم‌ترین دلیل بروز این عارضه اند. اگر فردی پدر یا مادر نزدیک بین داشته باشد، احتمال این که خودش هم به این عارضه دچار شود، افزایش می‌یابد.

درمان نزدیک بینی چشم

درمان عیوب انکساری چشم به سه روش امکان پذیر است: استفاده از عینک، لنزهای طبی و جراحی لیزر.

عینک ساده‌ترین روش رفع نزدیک بینی چشم است. چشم‌پزشک پس از مشخص‌شدن شدت نزدیک بینی، شماره عینک را تعیین می‌کند.

روش دیگر استفاده از لنز‌ طبی است. این روش برای کسانی که به هر دلیل، علاقه‌ای به عینک ندارند مفید است. بااین‌حال، لنزهای طبی به‌دلیل تماس مستقیم با چشم، نیاز به مراقبت و ضدعفونی مداوم دارند.

درمان نزدیک بینی

درنهایت، اگر هیچ‌کدام از روش‌های بالا کارساز نباشند، به‌صورتی‌که شدت نزدیک بینی در مدت کوتاهی بیشتر شود یا خود بیمار اصرار بر جراحی داشته باشد، پزشک از جراحی لیزر برای رفع این عیب استفاده می‌کند؛ البته ممکن است جراحی لیزر به‌طور کامل نزدیک بینی را بر طرف نکند و بازهم نیاز به استفاده از عینک یا لنز با نمره پایین‌تر باشد.

روش‌های پیشگیری یا توقف افزایش نزدیک بینی چشم 

اگرچه نزدیک بینی یک عارضه ارثی است، اما برخی درمان‌ها یا تغییراتی در سبک زندگی کودکان و نوجوانان می‌تواند در پیشگیری و توقف رشد بیماری مؤثر باشد.

قطره چشمی حاوی آتروپین از موادی است که کاربرد‌های متداولی در چشم‌پزشکی دارد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از این قطره احتمالا جلوی بیشترشدن نزدیک بینی را می‌گیرد؛ البته چگونگی این اتفاق هنوز روشن نشده است.

علت نزدیک بینی

مطالعات دیگر نشان داده است که اگر کودکان و نوجوانان به قدر کافی فعالیت‌های خارج از خانه داشته باشند و در معرض نور خورشید قرار بگیرند، احتمال ابتلا به عیوب انکساری مانند نزدیک بینی در آنها کاهش می‌یابد.

همچنین نوع جدیدی از لنز‌های طبی و روش‌های خاص استفاده از آن به بازار آمده است که می‌تواند جلوی پیشرفت عارضه در کودکان را بگیرد یا روند افزایش شدت آن را کاهش دهد؛ البته استفاده از این لنزها و روش‌ها باید با نظر پزشک صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…