تنگی نفس و درمان خانگی آن

۰
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تنگی نفس اختلالی شایع است. این مشکل ممکن است مقطعی و خفیف یا طولانی‌مدت و وخیم باشد.
درمان خانگی تنگی نفس
تنگی نفس می‎تواند به سبب نوعی عفونت تنفسی جزئی شکل گرفته یا با دلایل جدی‌تر مانند حمله قلبی یا آمبولی ریوی مرتبط باشد. آسم، ذات‌الریه، بیماری مزمن انسداد ریه، فشار خون پایین و سرطان ریه از دیگر دلایلی است که می‌توانند موجب تنگی نفس در انسان شوند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با چند درمان خانگی تنگی نفس که می‌توانند به بهبود شرایط تنفس کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

نشانه های خطر

زمانی که دشواری در تنفس به ناگاه و با شدت زیاد مانند یک واکنش آلرژیک روی می‌دهد و به تدریج شرایط آن وخیم‌تر می‌شود، یا پس از ۳۰ دقیقه استراحت همچنان ادامه دارد، زنگ هشدار به صدا در می‌آید. در این موارد، دریافت کمک پزشکی فوری، به ویژه اگر تنگی نفس با احساس درد در سینه همراه است، اهمیت دارد؛ زیرا امکان دارد نشانه‌ای از حمله قلبی باشد.

جلوگیری از حمله قلبی

۱. تنفس عمیق شکمی

احتمالا تا پیش از این درباره تنفس شکمی یا تنفس دیافراگمی، چیزهایی شنیده‌اید. تنفس دیافراگمی در کاهش تنش و استرس نقش موثری دارد.

به منظور درمان خانگی تنگی نفس یک دست خود را روی شکم قرار داده و به صورت عمیق و مداوم از طریق بینی تنفس کرده و بالا و پایین رفتن شکم هنگام دم و بازدم را زیر دست خود احساس کنید. توجه داشته باشید که عمل بازدم باید طولانی‌تر از عمل دم انجام شود. این کار را برای چند دقیقه تکرار کنید.

۲. تنفس لب غنچه ای

شانه‌ها و گردن خود را شل کرده و برای دو شماره از طریق بینی عمل دم را انجام دهید؛ سپس، لب‌های خود را غنچه کرده (همانند زمانی که برای سوت زدن آماده می‌شوید) و هوا را به آرامی برای چهار شماره خارج کنید. تنفس لب غنچه‌ای می‌تواند به آزاد شدن هوایی که در ریه‌ها گرفتار شده است، کمک کند.

درمان تنگی نفس در سرماخوردگی

۳. خم شدن به سمت جلو در حالت نشسته

بیشتر مردم زمانی که با تنگی نفس مواجه می‌شوند، در حالت ایستاده به جلو خم شده و دست‌های خود را به زانوهایشان تکیه می‌دهند که وضعیت مناسبی برای بهبود تنفس نیست. هنگام تنگی نفس، خم شدن به سمت جلو در حالت نشسته گزینه بهتری برای کمک به بهبود این شرایط است. خم شدن به سمت جلو در حالت نشسته به بدن اجازه می‌دهد تا تنفسی طولانی‌تر و عمیق‌تر از زمانی که در حالت ایستاده به زانوهای خود تکیه داده‌اید، داشته باشد. روی یک صندلی بنشینید و کف پاها را صاف روی زمین قرار دهید؛ سپس به سمت جلو خم شوید. در صورت امکان، پیشانی خود را روی میز قرار دهید؛ زیرا این کار به آرامش و شل شدن عضلات گردن و شانه‌ها کمک می‌کند.

از کجا بفهمیم تنگی نفس داریم

۴. ایستادن با کمک یک تکیه گاه

اگر با تنگی نفس و دشواری در تنفس مواجه شده‌اید اما جایی برای نشستن وجود ندارد، از بهترین اقدامات، تکیه دادن به سطحی پایدار و محکم است. یک دیوار می‌تواند گزینه‌ای خوب برای این کار باشد. می‌توانید پشت خود را به دیوار تکیه دهید؛ این کار به آرامش بدن و مسیرهای هوایی کمک می‌کند و اقدامی موثر برای درمان خانگی تنگی نفس است.

۵. تمرین یوگا

پژوهش‌های اولیه که نتایج آن در نشست سالانه کالج متخصصین بیماری‌های قفسه سینه آمریکا ارائه شد، نشان می‌دهد برخی حرکات آرامش‌بخش یوگا برای افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، ممکن است به تسکین شرایط آن‌ها کمک کند. در یک مطالعه کوچک، ۲۹ بیمار که حرکات یوگا انجام می‌دادند، بهبود در شرایط تنفس و عملکرد ریه خود پس از گذشت سه ماه را تجربه کردند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با فواید یوگا، “فواید ورزش یوگا؛ سلامت روح و جسم” را مطالعه کنید.

یوگا برای چی خوبه

۶. نوشیدن چای زنجبیل

نوشیدن چای زنجبیل یک درمان خانگی ساده دیگر برای تنگی نفس و رفع گرفتگی بینی است. زنجبیل، گیاهی با ویژگی‌های شفابخش مختلف است. چای زنجبیل می‌تواند به سرفه و دفع مخاط اضافه نیز کمک کند. شما می‌توانید چای زنجبیل را به راحتی در خانه آماده کنید. به اندازه یک یا دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را پوست گرفته و خرد کنید و آن را به دو فنجان آب جوش بیفزایید. یک درپوش روی آن گذاشته و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه به آرامی بجوشد و دم بکشد. چای را از یک صافی عبور داده و برای بهبود طعم، اندکی عسل به آن اضافه کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص زنجبیل، “زنجبیل؛ پیشکش طبیعت برای سلامتی” را مطالعه کنید.

خواص چای زنجبیل

۷. استفاده از بخار

اگر به سبب انباشت مخاط ناشی از یک بیماری ویروسی یا باکتریایی با تنگی نفس مواجه هستید و قصد درمان خانگی تنگی نفس را دارید، می‌توانید استنشاق بخار را امتحان کنید. استنشاق بخار به رفع گرفتگی بینی و تنفس بهتر کمک می‌کند. یک کاسه را با آب داغ پر کرده و چند قطره روغن اکالیپتوس یا نعناع به آن اضافه کنید. این ترکیب می‌تواند به پاکسازی مسیرهای هوایی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…