پنهان کاری در معامله و عواقب آن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تدلیس حقه و فریبی است که از سوی یکی از دو طرف معامله به‌ منظور گمراه ساختن طرف دیگر به‌ کارمی‌رود و او را به انجام معامله‌ای ترغیب می‌کند که در صورت آگاه بودن از واقعیت امر به انجام قرارداد رضایت نمی‌داد.
E8E2F147 4A7D 4921 8636 C85556764B60 پنهان کاری در معامله و عواقب آن

در قراردادها گاهی اتفاق می‌افتد که یکی از طرف‌های معامله اعمال فریبنده و نیرنگ‌آمیز انجام دهد تا آن معامله سر بگیرد، یا اینکه اعمال مذبور با آگاهی و علم او صورت بگیرد و به سبب آن اقدامات کالایی که مورد معامله است، فاقد عیب یا نقص موجود یا واجد مزایایی نشان داده شود که در حقیقت فاقد آن مزایا و محسن است و با اغوای طرف دیگر، وی را به انعقاد آن قرارداد ترغیب کندبه این عمل که موجب فریب طرف معامله شود تدلیس گفته می‌شود. در مجله دلتا به بررسی تدلیس و پنهان کاری در معاملات پرداخته شده است.

پنهان کاری در معاملات

تدلیس حقه و فریبی است که از سوی یکی از دو طرف معامله به‌ منظور گمراه ساختن طرف دیگر به‌ کار می‌رود و او را به انجام معامله‌ای ترغیب می‌کند که در صورت آگاه بودن از واقعیت امر به انجام آن رضایت نمی‌داد. به عبارت دیگر اگر طرف معامله می‌دانست که به‌ طور مثال مورد معامله دارای این حسن نبوده و یا دارای این عیب است، اقدام به انعقاد قرارداد مذبور نمی‌کرد. در نتیجه برای به وقوع پیوستن تدلیس دو شرط لازم است:

  1. انجام عملیات اعم از گفتار یا فعل
  2. فریب دادن

باید مدنظر قرار داد که در ماده ۴۳۸ قانون مدنی، فقط قراردادهای تجاری مدنظر نبوده و تدلیس عقد نکاح را نیز در بر می‌گیرد. دروغ در داشتن تحصیلات یا شغل عالی، ادعای فرزند خانواده سرشناسی بودن، پنهان کردن ازدواج قبلی یا بیماری ونیز از جمله مثال‌هایی از تدلیس هستند که امروزه در دادگاه‌های خانواده، تعدادی از پرونده‌‌های طلاق به آن اختصاص دارد.

پنهان کاری در معاملات

اثر تدلیس در معاملات

انجام هر گونه عملیاتی که سبب فریب طرف دیگر در مورد ویژگی‌های مورد معامله شود، چه از طرف فروشنده و چه از طرف خریدار باشد، سبب تحقق تدلیس و ایجاد اختیار (خیار) فسخ برای معامله آن می‌گردد که اثر فوری دارد و باید فورا اعمال گردد.

شایان ذکر است گاهی افراد در متن قرارداد شرط می‌کنند که تمامی اختیارات ساقط شود که به آن شرط اسقاط کافه خیارات گفته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جرم پنهان کاری در عقد نکاح “ازدواج با تدلیس پایدار نیست!” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …