افزایش چشمگیر معاملات آپارتمان در تهران

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شامخ (شاخص مدیران خرید) ساختمان در اردیبهشت ماه در رتبه ۶۰.۵۵ قرار گرفته که نشان‌دهنده بهبود وضعیت بخش ساختمان در اردیبهشت ۹۹ و افزایش دو برابری میزان فعالیت‌های تولیدی و ارائه خدمات ساختمانی در مقایسه با ماه قبل است.
معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در بخش مسکونی همزمان با گشایش فعالیت دفاتر معاملات املاک، کنترل نسبی شیوع ویروس کرونا و افزایش مراجعات حضوری برای خرید مسکن در اردیبهشت ماه، میزان معاملات مسکن افزایش چشمگیری یافته است؛ به نحوی که مطابق گزارش بانک مرکزی میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران نسبت به ماه قبل ۸۰۹.۹  درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش مجله دلتا مرکز آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران در گزارشی اعلام کرده است که با توجه به رکود بی‌سابقه فعالیت‌های ساختمانی در فروردین ماه و از سرگیری فعالیت‌ها در اردیبهشت، شاخص میزان فعالیت‌های انجام شده (تولیدی و خدماتی) در مقایسه با ماه گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد و این مولفه، بیشترین مقدار شاخص در بین مولفه‌های اصلی شامخ به شمار می رود.

همچنین قیمت مسکن در تهران به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور تورم ماهانه ۱۱ درصدی را تجربه کرد که در این قضیه عواملی همچون تورم عمومی، انتظارات تورمی به دنبال افزایش نرخ ارز و افزایش معاملات سوداگرانه، افزایش محسوس قیمت مسکن را موجب شد.

در بخش تولید تجهیزات ساختمانی تحت تاثیر نوسانات ارزی، تداوم مشکلات موجود در حوزه واردات مواد اولیه و بسته بودن راه‌های مرزی، فعالیت‌های تولید و خدمات هرچند در مقیاس ماهانه افزایش یافته اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش شدیدی روبرو بوده است.

البته در بخش عمرانی به دنبال تصمیمات دولت مبنی بر افزایش بودجه بخش عمرانی در ماه‌های آتی، رونق فعالیت‌های عمرانی در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

بررسی مولفه‌های شامخ ساختمان حاکی از ‌آن است که تمام مولفه‌های اثرگذار در بخش ساختمان طی اردیبهشت ماه با رشد قابل توجهی در مقایسه با ماه قبل مواجه بوده است؛ به نحوی که میزان سفارشات جدید مشتریان از ۲۰.۶۲ درصد در فروردین ماه به ۵۷.۲۲ درصد در اردیبهشت‌ماه رسیده و قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز از ۷۰ درصد به ۸۳.۸۹ درصد رسیده است.

همچنین به دلیل افزایش تقاضا و تکمیل سفارشات معوق از ماه‌های گذشته، میزان فروش بیش از ۲.۵ برابر در مقایسه با ماه گذشته افزایش یافته است. با توجه به افزایش حجم فعالیت‌ها و آغاز بکار بسیاری از مشاغل ساختمانی، میزان مصرف حامل‌های انرژی نیز بیشتر شده و شاخص صادرات کالا و خدمات نسبت به ماه قبل روند افزایشی را در پیش گرفته است.

اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده و نتیجه آن را ماهانه منتشر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “دست به دست شدن مسکن مهر توسط دلالان” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…