دکوراسیون منزل ایرانی

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
امروزه با مدرن شدن زندگی، تنوع محصولات، امکانات مختلف، تغییر سلیقه افراد، دکوراسیون منزل نیز دچار تحولات فراوانی شده است. درعین حال با استفاده از عناصر سنتی در دیزاین داخلی، می‌توان فضایی زیبا، دل‌نشین و منحصربه‌فرد ایجاد کرد.
دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

افراد در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل ایرانی ، دارای سلایق مختلفی هستند؛ چنانچه به سبک مدرن علاقمندید، شاید این مقاله چندان برای شما مناسب نباشد؛ اما اگر علاقه به چیدمانی کاملاً سنتی یا تلفیقی از وسایل مدرن و سنتی دارید، نکات جالبی را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

در این مطلب از مجله دلتا سعی داریم تا راهکارهای مختلفی را در انتخاب دکوراسیون بیرونی و داخلی منزل به سبک سنتی ایرانی ارائه دهیم.

بهترین دکوراسیون منزل ایرانی

برای داشتن دکوری زیبا نیاز به هزینه فراوان و خرید وسایل گران‌قیمت نیست؛ علاوه بر خرید وسایل مورد نیاز با ظاهری زیبا، کیفیتی مناسب و قیمت معقول و حتی ارزان، می‌توان با کمی خلاقیت، دکوراسیونی شیک، خاص و چشمگیر داشت.

خوشبختانه سبک زندگی ایرانی در دوران مختلف به‌گونه‌ای بوده که خانواده‌ها با سطوح مختلف درآمدی وسایل متنوعی برای تزیین و استفاده‌های کاربردی در قسمت‌های مختلف خانه داشته‌اند.

زیباترین دکوراسیون خانه ایرانی، نوعی از طراحی است که با توجه به بودجه، سلیقه، متراژ منزل و فضای در دسترس و همچنین نوع کاربری هر قسمت و انتظاری که از آن داریم انجام شود.

بهترین دکوراسیون

دکوراسیون داخلی منزل سنتی ایرانی

خانه‌های ویلایی، جزئی جدانشدنی از فرهنگ زندگی ایرانیان است و همچنان در شهرهای کوچک‌تر یا محله‌های قدیمی و اصیل شهرهای بزرگ، بسیاری از این منزل‌ها وجود دارد. برای دیزاین سنتی خانه ویلایی باید به نکات زیر توجه داشت.

iranian decoration 9 دکوراسیون منزل ایرانی

حیاط

حیاطی زیبا و دل‌انگیز که دارای چیدمان درست و اصولی باشد از شاخصه‌های یک دکوراسیون ایرانی است. درصورتی‌که حیاط دارای فضای مناسبی باشد، می‌توان باغچه و یک حوض با توجه به متراژ حیاط برای آن طراحی کرد. تخت چوبیِ سنتیِ پوشیده با فرش و استفاده از چندین پشتی، انتخابی کاملاً مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی و یا استراحت اعضای خانواده در فضای آزاد است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با زیباسازی باغچه ”گل و گیاه مناسب باغچه خانه” را مطالعه کنید.

فضای داخلی

 فضای داخلی خانه ویلایی

دیزاین این قسمت، تفاوت چندانی با آپارتمان ندارد؛ اما چنانچه فضای حیاط را با وسایل و ابزار سنتی، طراحی کرده اید بهتر است تا فضای داخلی نیز با آن همخوانی مناسبی داشته باشد. پرده‌ها، مبلمان و بقیه وسایل باید به‌گونه‌ای هماهنگ با یکدیگر انتخاب و چیدمان شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با انواع گیاهان آپارتمانی ”چیدمان گیاهان آپارتمانی” را مطالعه کنید.

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

مبلمان سنتی ایرانی

درگذشته اکثر خانه‌های سنتی و قدیمی ایرانی، بدون مبلمان بودند و استفاده از پشتی و بعضاً زیراندازهایی در اشکال و جنس‌های متنوع برای راحتیِ مهمانان مرسوم بود.

تخت‌های چوبی با تکیه‌گاه و دسته‌های بلند هم‌تراز با پشتی، نقش مبلمان‌های امروزی را ایفا می‌کردند؛ معمولاً هم روی این تخت‌ها، فرش و پشتی قرار داده می‌شد تا افراد احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

امروزه برای داشتن یک دکوراسیون سنتی ایرانی، می‌توان از یکی از این دو روش یا تلفیقی از هر دو استفاده کرد؛ همچنین استفاده از مبلمان‌های کلاسیک، استیل و برخی از مدل‌های سلطنتی نیز در کنار المان‌های دیگر، حس یک دیزاین قدیمی را القا می‌کند.

پوشش دیوارها

پوشش دیوارها

چنانچه چیدمان شلوغی در منزل دارید، بهتر است از رنگ‌های روشن و طرح‌های خلوت برای دیوار استفاده کنید تا فضا روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد. همچنین طرح‌ها و نقش‌های سنتی مانند بته‌جقه می‌تواند طرح مناسبی از دکوراسیون داخلی ایران باشد.

استفاده از پرده به‌عنوان یکی از پوشش‌های در و پنجره با طرح و یا رنگ هماهنگ با سایر وسایل خانه می‌تواند در ایجاد یک فضای سنتی بسیار کمک‌کننده باشد. بهتر است در انتخاب پرده دکوراسیون ایرانی طرحی را که دارای دوخت ساده است انتخاب کنید و از زرق‌وبرق با حاشیه‌های فراوان چشم بپوشید.

اتاق‌ها

اتاق‌ها

چنانچه در نظر دارید اتاق‌ها نیز از ویژگی‌های طراحی ایرانی و سنتی بی‌بهره نباشند، می‌توان برای اتاق‌خواب بزرگسالان از تخت‌های ساده چوبی یا فلزی با روتختی‌های سنتیِ دستباف یا پارچه‌هایی با طرح‌های ایرانی استفاده کرد.

یکی دیگر از نمادهای ایرانی داشتن لحاف و تشک با پارچه‌ها و روکش طرح‌دار است که می‌تواند جایگزین خوبی برای سرویس خواب باشد.

برای اتاق‌خواب کودکان نیز می‌توان از طرح‌های فانتزی کمک گرفت.

دکوراسیون خانه‌های ایرانی کوچک

دکوراسیون خانه‌های کوچک

خانه‌های کوچک ایرانی نیز با استفاده از چند تکنیک ساده و اندکی خلاقیت، می‌توانند ظاهری جذاب و زیبا داشته باشند. مهم‌ترین نکته در این خصوص، استفاده از حداقل وسایل و پرهیز از انباشتگی در دکوراسیون است. رنگ روشن دیوارها و مبلمان، همچنین توجه به نوع چیدمان علاوه‌بر زیبایی در بزرگ‌تر نشان دادن فضا، تأثیر بسزایی دارد.

استفاده بهینه از فضا، خرید مبلمانی که بتوان در کنج دیوارها نیز قرار داده شود، پرده‌های ساده و استفاده از شلف بجای بوفه، ازجمله این راهکارهاست.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در ۴:۰۰ ب٫ظ

    عالییییی بود???

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…