بازار آشفته مسکن با فروش متری آرام می‌شود؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بحث فروش متری زمین مدتی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده؛ موضوعی که به عقیده برخی کارشناسان عملا خروجی نخواهد داشت.
فروش متری زمین

چندی پیش محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اختصاص تابلوی اختصاصی حوزه مسکن و ساختمان در بورس کالا و فروش متری زمین به منظور ارتباط بین بازار مسکن و بورس خبر داد.

به گزارش مجله دلتا جزییات این طرح در حالی مطرح می‌شود که حسام عقبایی نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک می‌گوید دولت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دارایی تعریفی از بورس مسکن ندارند. به گفته عقبایی آنچه که از برنامه‌های بورس مسکن اعلام می‌شود انتقال بنگاهداری از بانک‌ها به بورس است؛ به عبارت دیگر، بورس به نوعی وارد یک بنگاهداری می‌شود که در این بنگاهداری به خرید و فروش ملک بپردازد و کارگزار فروش شود.

فروش متری زمین در بورس کار دشواری است

فروش متری زمین موافقان و مخالفان بسیاری دارد. احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن درباره طرح فروش متری زمین می‌گوید: قیمت ملک تابع داده‌های اقتصادی در جامعه است و بر اساس متغیرهایی تعیین می‌شود که قابل برنامه‌ریزی نیست از این روز فروش متری زمین در بورس کار دشواری است.

سرحدی معتقد است در ابتدا باید پروژه تعریف و زمان تحویل پروژه با قیمت قطعی مشخص شود. همچنین باید روشن شود که قیمت‌ها هنگام تحویل پروژه نیز با همان رقم‌های اعلامی واگذار می‌شود یا مانند بازار مسکن با نوسان روبرو است.

براساس گفته‌های این کارشناس، لازم است قراردادی وجود داشته باشد و قیمت زمان تحویل ملک مشخص شود؛ در غیر اینصورت، قیمت‌ها با بازار مسکن تفاوتی نخواهد داشت و در صورت عرضه ملک به قیمت بازار این طرح عملا هیچ خروجی نخواهد داشت.

کمک به تعادل مسکن در میان مدت

احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده یکی از موافقان طرح فروش متری زمین گفت: با آغاز طرح پیش فروش متری مسکن، به نظر می‌رسد که قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور شفافیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

یه گفته وی با توجه به شرایط عرضه و تقاضا در بازار مسکن، به طور طبیعی ممکن است در اثر افزایش معاملات در برخی نقاط، قیمت اوراق مسکن در بورس از میانگین قیمت در آن منطقه بالاتر برود، اما موضوع مهم آن است مادامی که ما با محدودیت عرضه و افزایش بی دلیل تقاضا مواجه نباشیم، عرضه مسکن به شکل ابزار مالی در بورس می‌تواند در میان و بلندمدت، به تعادل در بخش مسکن بینجامد.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “فرصت دو هفته‌ای برای تکمیل مدارک مسکن ملی” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…