خانه با نخریدن ارزان می‌شود؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس مسکن معتقد است که با وجود سه قشر مصرف‌کننده، سوداگر و سرمایه‌گذار، تحریم خرید مسکن تاثیری بر قیمت آن نخواهد گذاشت.
راهکار ارزان شدن خانه
«فعلا مردم خانه نخرند تا ارزان شود»، آخرین توصیه وزیر راه و شهرسازی به منظور ارائه راهکار ارزان شدن خانه بود که چندی پیش خبرساز شد. محمد اسلامی تیر ماه سال گذشته نیز، در شرایطی این راهکار را پیشنهاد داده بود که نرخ سالانه حدود ۳۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش مجله دلتا رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره توصیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تعلل در خریداری مسکن با نرخ‌های کنونی گفت: راهکار آقای اسلامی برای ارزان شدن خانه نیاز به استدلال دارد. شاید با کاهش معاملات در کوتاه مدت نرخ‌ها تا حدودی به ثبات برسد اما در میان‌مدت و بلندمدت اثر خود را از دست خواهد داد.

وی همچنین درباره خرید متری مسکن در بورس کالا که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داده گفت: مسکن مانند دیگر کالاها مثل آهن، سیمان، پلاستیک و غیره که خصوصیات ثابتی دارند نیست. با توجه به خاصیت ناهمگن بودن مسکن در هیچ کشوری بورس بازار مسکن وجود ندارد.، فقط شاید بتوان پروژه‌های مسکونی انبوه مانند پروژه‌های سازمانی که از خصوصیات و مشخصات ثابتی برخوردارند را وارد بورس کرد که البته بعید است تاثیر قابل توجهی بر قیمت مسکن داشته باشد.

ارزان شدن خانه در تهران

تحریم خرید مسکن غیر ممکن است

مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن نیز تحریم خرید را غیرممکن دانست و گفت: سه نوع قشر در بازار مسکن با انگیزه‌های متفاوتی حضور دارند. نخست، قشر مصرف‌کننده است که اگر به سمت خرید نرود وارد بازار اجاره می شود و تاثیر بازار اجاره در بخش فروش نیز خود را نشان خواهد داد.

وی افزود قشر دوم سوداگران‌ هستند که به دنبال سود، در بازارهای مختلف جابجا می‌شوند. مخاطب سوم، سرمایه‌گذاران‌ هستند که در هر شرایطی در بازار مسکن حضور دارند. لذا هماهنگی بین این سه قشر تقریبا غیر ممکن است و تحریم خرید نکردن از طرف هریک از این گروه‌ها نمی‌تواند اثر معناداری در کل بازار ایجاد کند.

متقاضیان از خریدهای هیجانی اجتناب کنند

روانشادنیا تصریح کرد: البته نکته‌ای که در این بین وجود دارد آن است که عده‌ای که منافعی در یک بازار مشخص دارند، سعی می‌کنند به بازار جو بدهند. بنابراین مردم نباید در بازه‌های زمانی مذکور با خریدهای هیجانی، به منافع این گروه‌ها کمک کنند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به هجوم تقاضا به سمت بازار بورس گفت: فعلا تقاضای معناداری در بازار مسکن وجود ندارد. شاخص مسکن در ۳۰ سال گذشته بین ۶۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار در نوسان بوده است. هم‌اکنون این شاخص حدود ۱۰۰۰ دلار است یعنی تقریبا در میانه قرار دارد. بنابراین نه می‌توان گفت قیمت مسکن رشد قابل توجهی را پیدا می‌کند و نه می‌توان ادعای کاهش قیمت را داشت. راه حلی وجود ندارد جز اینکه در بلندمدت عرضه مسکن، متناسب با تقاضا متعادل شود. همچنین از فرصت رونق بورس می‌توان برای فروش متری مسکن که در دستور کار دولت قرار دارد استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از آخرین گزارش‌های ملکی “خانه‌دار شدن در تهران چقدر طول می‌کشد؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

    خانه با نخریدن صددر صد ارزان می شود وزمان بر است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…