ورشو؛ پرشورترین شهر لهستان

۰
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پرشورترین شهر لهستان به سبب برخورداری از فضای فرهنگی و هنری کم‌نظیر، عاشقان هنر و تاریخ بسیاری را به خود جذب می‌کند.
ورشو پایتخت لهستان

ورشو پایتخت لهستان پر از مکان‌های خلاقانه و خاص، از کلوپ‌های جاز گرفته تا سینماهای مخصوص فیلم‌های قدیمی و یک موزه آثار نئونی است. دیدنی های ورشو صرفا به جاذبه‌های مطرح آن محدود نمی‌شود و بسیاری از جواهرات پنهانی را در برمی‌گیرد که یافتن آن‌ها گردشگران را سر ذوق می‌آورد. در معرفی جاذبه‌های پنهان ورشو با مجله دلتا همراه باشید.

اسکواد بوتلک

اسکواد بوتلک ورشو پایتخت لهستان

اسکواد بوتِلِک (Skład Butelek) به معنای انبار بطری‌ها یک کلوپ عجیب‌وغریب موسیقی جاز و یک کافه در ورشو پایتخت لهستان است. این کلوپ در یک محله‌ هنری در نبش خیابان واقع شده و از بیرون آن نمی‌توان حدس زد که چه چیزی در درون آن انتظار شما را می‌کشد. درهای قدیمی و ساده‌ این کلوپ، یک محل خاص برگزاری کنسرت و یک مکان ملاقات متفاوت را در پشت خود مخفی کرده‌اند.

اینجا محل اجراهای اتفاقی و بدون برنامه، موسوم به اسپونتانسه (Spontańce) است. این نمایش‌ها با حضور گروهی از نوازندگان و خوانندگان بر روی صحنه، بدون برنامه‌ریزی قبلی برگزار می‌شوند. اجراها در ژانرهای مختلف، از مراسم شعرخوانی گرفته تا شعبده‌بازی و موسیقی زنده، کاملا فی‌البداهه هستند. این مکان خاص یکی از رازهای سربه‌مُهر شهر ورشو است.

بانیالوکا

بانیالوکا ورشو پایتخت لهستان

بانیالوکا (Banjaluka) رستورانی مدرن با ظاهری معمولی است. تخصص رستوران در طبخ غذاهای منطقه‌ بالکان است و به خاطر آن‌ها شهرت دارد. سرآشپز جدید رستوران، هروُویه بارچانِتس (Hrvoje Barčanec)، از کشور کرواسی است و در تهیه غذاهای دریایی و گوشتی نهایت شور و لذت را به خرج می‌دهد. او اعتراف می‌کند که آشپزی منطقه‌ بالکان اغلب به خاطر طعم منحصربه‌فرد ادویه‌ آن که از پاپریکا و فلفل خشک فراوان تهیه شده، متمایز است.

آشیانه ۶۴۶

آشیانه ۶۴۶ ورشو پیاتخت لهستان

این مکان اولین پارک ترامپولین ورشو و یک جواهر عمومی است. هانگار ۶۴۶ (Hangar 646) که در آشیانه‌ سابق یکی از فرودگاه‌های شهر واقع شده، در حدود ۳۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و انواع ترامپولین، مسیرهای آکروباتیک، استخرهای اسفنجی و فضای کافی برای اسکیت‌بازان را در برمی‌گیرد. این جاذبه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم افراد آماتور و هم علاقه‌مندان به ورزش‌های آکروباتیک بتوانند از آن‌ها لذت ببرند و آدرنالین را به هنگام پریدن بر روی تشک‌های ترامپولین به رگ‌های خود تزریق کنند.

مومو

مومو ورشو پایتخت لواسان

افرادی که در پشت رستوران مومو (MOMU) قرار دارند، به‌خوبی با ترِند محبوب غذای خیابانی آشنایی داشتند و تصمیم گرفتند شیوه‌ منحصربه‌فرد خود را در فضایی بسته اعمال کنند. رستوران مومو یک اغذیه‌فروشی بین‌المللی است که یک رستوران را با یک بار ترکیب کرده است.

منوی رستوران به طرز جالبی و به شکل فصل‌های یک کتاب منتشر شده و هر فصل بر یک نوع غذای خیابانی سنتی در یک منطقه‌ خاص از جهان تمرکز دارد. برای مثال، در فصل چهارم منو، به غذاهای خیابانی خاورمیانه اشاره شده و مومو سعی کرده تا به سراغ خوراکی‌هایی چون هوموس، تبوله، گواکمولی، تاپناد، پنیر کوریچینسکی و نان لواش برود. مومو در شب‌ها همچنان به درخشش خود ادامه می‌دهد و انواع نوشیدنی‌های ترکیبی را سرو می‌کند.

ایلوزیون

ایلوزیون

ایلوزیون (Iluzjon) در محله‌ موکوتوف ورشو، یک سینمای آرشیوی و یک موزه سینما است. این مجموعه تحت حمایت انجمن ملی فیلم لهستان قرار دارد. این سینما طیفی از فیلم‌ها، از قدیمی و جدید گرفته تا مستندها را به نمایش می‌گذارد. ایلوزیون همچنین میزبان رویدادهای خاصی چون فستیوال‌های فیلم، دیدار با کارگردان‌ها و فیلم‌های صامت همراه با موسیقی زنده است. آخرین پروژه‌ی ایلوزیون مجموعه‌ای از آثار مستند آموزشی با هدف آشنا کردن دانشجویان جوان با این ژانر مهم از فیلم‌سازی است.

موزه نئون

موزه نئون ورشو پایتخت لهستان

موزه‌ نئون در کارخانه‌ سوهو (Soho)، به نمایش علائم و تابلوهای نئونی از دوران جنگ سرد در لهستان اختصاص داده شده است. اکثر این تابلوهای نئونی توسط طراحان مطرح خلق شده‌اند، اما در مکان اصلی خود در خیابان‌ها دوام نیاورده‌اند. کلکسیون این موزه بیش از ۱۰۰ تابلوی نئونی را در برمی‌گیرد و همچنان در حال توسعه است. این مجموعه همچنین از تابلوهای نئونی فعلی در ورشو که به‌سرعت در حال از دست دادن ارزش هنری خود هستند نیز نگهداری می‌کند.

میشا ۳

میشا ۳ ورشو پایتخت لهستان

میشا ۳ (Mysia 3) در گذشته آدرس یک دفتر کمونیستی کنترل‌کننده‌ محتوا در رسانه و سانسور آن‌ها بود. امروزه، در همان مکان سابق، یک مرکز فرهنگی و خرید به‌منظور تبلیغ یک ایده‌ کاملا متفاوت برپا شده است؛ ایده‌ای که به‌موجب آن هرکسی می‌تواند عقاید خود را به‌طور آزادانه و در قالب هنر به نمایش بگذارد.

سه طبقه‌ این مرکز مدرن شامل انبوهی از بوتیک‌ها و مغازه‌های لباس و اکسسوری و خرده‌فروشی است، درحالی‌که طبقه‌ چهارم به نمایشگاه‌ها و کنسرت‌هایی اختصاص داده شده که محتوا و فرهنگِ سانسورنشده را ترویج می‌کنند.

پاویلونی

پاویلونی

بار پاویلونی (Pawilony) در کوچه‌ای دلگیر در خیابان مشهور نووی شویات (Nowy Świat)، به معنی دنیای تازه، در مرکز ورشو پایتخت لهستان واقع شده است. این مجموعه تقریباً ۱۵ بار دارد که همگی آن‌ها به شکل فشرده‌ای در یک محوطه‌ دنجِ کوچک قرار گرفته‌اند. این بارها هرکدام دارای تم مخصوص به خود، از منهتن با خط افق نیویورک گرفته تا کتاب‌های مصور با نقش‌آفرینی ابرقهرمانانی چون سوپرمن و هالک، هستند. تمام محوطه مجهز به اینترنت رایگان بی‌سیم است و اینترنت در تقریبا تمامی بارها، حتی زیرزمین‌ها، به‌خوبی آنتن می‌دهد.

رستوران مارینشتات

رستوران مارینشتات

در دست راست ورودی دروازه‌ باربیکان ورشو و در کوچه‌ای باریک، جواهری پنهان نهفته است. رستوران مارینشتات (Maryensztadt) باری جدید در فضایی دنج و مدرن است. منوی غذاهای این رستوران بر روی خوراکی‌های عجیب تمرکز دارد و کیفیت بر کمیت مقدم است. بشقاب‌های مجلل کوچک با سبزیجات عالی و گوشت‌هایی با طبخ استادانه نظیر گوشت نمک‌سود گاو همراه با هویج، سیب‌زمینی و بروکلی، پر شده‌اند. مارینشتات دارای فضای نشیمن داخلی و خارجی و همچنین اینترنت بی‌سیم رایگان است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری بیشتر “دبی و ۸ مقصد ساحلی بی‌نظیر” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…