تقویت سیستم ایمنی بدن

۳
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از موثرترین راه‌ها برای مقابله با انواع بیماری و عفونت محسبو می‌شود. این کار با تغذیه مناسب عملی است. رژیم ساده و خوشمزه‌ای که شامل گیاهان و مواد پروتئینی باشد.
سیستم ایمنی بدن

برخی خوردنی‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. اگر دنبال راهی برای پیشگیری از سرماخوردگی، آنفلونزا و کرونا هستید، قدم اول سرزدن به میوه‌فروشی محله است.

طوری برنامه‌ریزی کنید تا در وعده‌های غذایی تان از تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، استفاده کنید.

با مجله دلتا همراه ما باشید.

بلوبری

بلوبری یکی از میوه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. این میوه حاوی فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین است که نوعی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

مرکبات

اکثر افراد وقتی سرما می‌خورند به ویتامین C روی می‌آورند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بسیاری معتقدند ویتامین C تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد.

بدن در حالت طبیعی ویتامین C تولید و ذخیره نمی‌کند، بنابراین برای حفظ سلامتی به مصرف روزانه ویتامینC  نیاز دارید. تقریبا همه مرکبات منابع ویتامینC محسوب می‌شوند.

پاپایا

پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه‌های سرشار از ویتامینC  است. می‌توانید ۲۲۴ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین C را در یک عدد پاپایا بیابید. همچنین این میوه یک آنزیم گوارشی به نام پاپائین دارد که حاوی آثار ضد التهابی است. پاپایا حاوی مقادیر مناسبی پتاسیم، ویتامین‌های گروه B و فولات است که تمام آنها برای سلامت شما مفید است.

کیوی

کیوی هم مانند پاپایا، به طور طبیعی سرشار از مواد مغذی مثل فولات، پتاسیم، ویتامین‎های K و C است. ویتامین C با افزایش سطح گلبول‌های سفید خون، نقش عمده‌ای‌ در درمان عفونت‌ها دارد.

ماست

به دنبال ماست‌هایی با برچسب (( حاوی باکتری‌های زنده و فعال )) مثل ماست یونانی باشید. این باکتری‌ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن درمقابله با بیماری‌ها می‌شوند.

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان مکمل خوشمزه‌ای برای اضافه کردن به سالاد و صبحانه است و منبع غنی ویتامین E محسوب می‌شود.

بادام

منبع عالی دیگر ویتامین E بادام است. بادام همچنین حاوی منگنز، منیزیوم وفیبر است. یک مشت کوچک یا یک چهارم فنجان بادام، میان وعده سالمی برای بهبود سیستم ایمنی است.

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسی‌دانی به نام تئوبرومین است که با محافظت سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه ادویه زرد رنگی است که کاربردهای زیادی در آشپزی دارد. همچنین در طب مکمل نیز استفاده می‌شود. مصرف زردچوبه باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود. این مزیت به دلیل وجود کورکومین در زردچوبه است.

ماهی چرب

سالمون، تن، ساردین و دیگر ماهی‌های چرب، منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ شمرده می‌شوند. این ماهی‌ها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن از رماتیسم جلوگیری می‌کنند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. محتویاتی مثل ویتامین‌های A ،C و E، فیبر و آنتی‌اکسیدان، کلم بروکلی را به یکی از سالم‌ترین سبزیجات تبدیل کرده است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

سیستم ایمنی بدن

سیب‌زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن آنتی‌اکسیدانی است که باعث ایجاد رنگ نارنجی پوست سیب زمینی شیرین می‌شود. بتاکاروتن منبع ویتامین A است که به سلامت پوست کمک کرده و ازپوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند.

اسفناج

این ماده غذایی حاوی مواد مغذی ضروری وآنتی‌اکسیدان‌هایی مثل فلاونوئید،کاروتنوئید و ویتامین‌های C و E است. ویتامین‌های C و E از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با منابع ویتامین ای  ” ویتامین ای و منابع آن” را مطالعه کنید.

زنجبیل

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، زنجبیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است.

سیستم ایمنی بدن

سیر

سیر یک داروی خانگی رایج برای پیشگیری ازسرماخوردگی و بیماری‌های دیگر است. مواد مغذی در سیر آن‌را به یک خوراکی پرخاصیت تبدیل کرده است.

چای سبز

چای سبز و چای سیاه هر دو منبع فلاونوئید محسوب می‌شوند. دلیل برتری چای سبز نسبت به چای سیاه، وجود سطح بالای آنتی‌اکسیدان قدرتمندی به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است.این آنتی‌اکسیدان عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.

کفیر

تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهند که نوشیدن کفیر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مطالعات مختلفی که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، نشان داد که مصرف منظم کفیر در موارد زیر کمک زیادی به بدن می‌کند:

  • مقابله با باکتری‌های مضر
  • کاهش التهاب
  • افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز، برای افرادی که ازمیوه (به دلیل قند موجود درآن) دوری می‌کنند، جایگزین مناسبی برای جذب ویتامین C است.

طیور

گوشت پرندگانی مثل مرغ و بوقلمون، سرشار از ویتامین B6 است. حدود ۸۵ گرم گوشت بوقلمون یا مرغ برای تامین ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین B6 کافی است.

ویتامین B6 نقش مهمی در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن  دارد. این ویتامین برای تشکیل سلول‌های قرمز جدید و سالم ، ضروری است. آبگوشت یا سوپی که با مرغ تهیه می‌شود، حاوی ژلاتین، کندروایتین و مواد مغذی دیگری است که برای بهبود دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن مفید است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با منابع ویتامین ب۶  ”ویتامین B6، عملکرد و منابع آن” را مطالعه کنید.

راه‌های دیگر تقویت سیستم ایمنی بدن

به گزارش سایت مدیکال نیوز راه‌های زیر کمک زیادی به تقویت ایمنی بدن می‌کنند:

  • دوری از دخانیات
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن مناسب
  • ترک یا متعادل نوشیدن الکل
  • خواب کافی
  • به حداقل رساندن استرس
  • شستن صحیح دست و بهداشت دهان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر رژیم غذایی سالم  ”رژیم غذایی سالم برای میانسالان” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. چاپ نایلون

    ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۲ ب٫ظ

    این سایت واقعا عالی و مفید بود. ممنون از شما. موفق باشید.

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۴ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱ تیر ۱۳۹۹ در ۸:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…