پارک جمشیدیه؛ بوستان سنگی تهران

۱
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بوستان جمشیدیه پس از پارک ملت، دومین پارکی است که مردم تهران، به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کنند و آن را از جاذبه‌های برتر شهرشان می‌دانند.
بوستان جمشیدیه

بوستان جمشیدیه از پارک‌های مشهور تهران است که با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در شمال این شهر قرار دارد. این بوستان از شمال با کوه کُلَک‌چال و از جنوب با باغی به نام دولو همسایه است، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک‌چال محدود می‌شود. کوهنوردان بسیاری به این بوستان می‌آیند تا گرد هم جمع شوند و راه‌شان را به سمت کلک‌چال و کوه‌های شمال تهران و رشته کوه البرز ادامه دهند، مسن‌تر‌ها فضای این پارک را برای کسب آرامش برمی‌گزینند و برخی نیز با کافه‌ها و رستوران‌ها خودشان را سرگرم می‌کنند. با مجله دلتا در معرفی این بوستان سنگی همراه باشید.

چرا پارک جمشیدیه؟

  • پارک جمشیدیه در شمال تهران قرار دارد و با آب و هوای نسبتا خوب می‌تواند گردشی متفاوت را برای‌تان رقم بزند.
  • این پارک امکانات مناسبی برای خوشگذرانی دارد و وجود رستوران، کافه، دریاچه مصنوعی و … آن را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است.
  • کفپوش سنگی باعث شده تا فضایی خاص در این پارک به وجود آید.
  • این پارک در مسیر کوهنوردی قرار دارد و علاقمندان به این فعالیت را به سوی خود می‌کشاند.

بوستان جمشیدیه

دیدنی‌ها

  • گذرگاه‌های سنگی: فرقی نمی‌کند که از کدام یک از چهار ورودی پارک به آن وارد شوید از همان ابتدا این فضای سنگی پارک و آرامش آن است که شما را مسحور خود خواهد کرد. می‌توانید در گذرگاه‌های سنگفرش شده قدم بزنید و گوشه‌گوشه پارک را از نظر بگذرانید. درختان سر به فلک کشیده در دو سوی این گذرگاه‌ها منظره‌ای رویایی و مسیری چشم‌نواز را پیش روی‌تان قرار می‌دهند و شما را با خود به دنیایی دیگر می‌برند.
  • دریاچه، آبشار و آبنماهای سنگی: یکی از دیدنی‌هایی که در این پارک نگاه هر کسی را به خود جلب می‌کند، رقص آب است که در محل دریاچه به اوج خود می‌رسد. حضور آب در این پارک طراوت خاصی به آن بخشیده و به نوعی، تصویری از باغ‌های ایرانی را در ذهن تداعی می‌کند. در مجاورت آبشار و دریاچه نیمکت‌هایی وجود دارند که به شما فرصت می‌دهند برای ساعت‌ها به این جلوه روح‌نواز آب خیره شوید و از رقص ماهی‌ها در آب نیز لذت ببرید. اردک‌ها و مرغابی‌ها نیز سر و صدای خودشان را دارند و در میان دریاچه چرخ می‌زنند. حضور این جانداران نیز زیبایی این مکان را دوچندان می‌کند.
  • حیوانات و تندیس‌های سنگی: یکی از دیدنی‌های جالب توجه جمشیدیه، تخته سنگ‌هایی است که تغییر شکل داده شده‌اند و هیبت حیوانات مختلف را در ذهن تداعی می‌کنند. این باغ وحش سنگی به حدی جذاب است که گردشگران سختی پیمودن ۶۰۰ پله را برای تماشای این حیوانات، به جان می‌خرند و از گردش خود لذت می‌برند. در این میان، به جز حیوانات، تندیس‌های دیگری نیز دیده می‌شوند که مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند و با شکل و شمایل خاص خود قوه تخیل شما را به کار می‌اندازند.

تفریحات در پارک جمشیدیه

  • بوستان فردوسی: بوستان جمشیدیه تا به امروز ۲ بار مورد بازسازی قرار گرفته تا زیبایی‌هایش حفظ شوند و مردم بتوانند به راحتی از امکانات آن استفاده کنند. یکی از این بازسازی‌ها در سال‌های ۱۳۷۵- ۱۳۷۴ صورت گرفت که طی آن حدود ۱۶‌ هکتار دیگر به جمشیدیه اضافه شد؛ اما نام تازه‌ای به خود گرفت و به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، با نام فردوسی مزین شد. بیش از ۶۳۱۷ متر مربع از این پارک به گل‌کاری اختصاص یافت و آمیزش دو عنصر سنگ و گیاه، جلوه‌ای متفاوت به آن داد. حالا این بوستان همچون فرزند پارک جمشیدیه است و با داشتن فضایی روح‌نواز مردم را به سوی خود می‌کشاند.
  • نمایشگاه‌های فصلی: در برخی ایام سال می‌توانید شاهد برپایی نمایشگاه‌های هنری مختلف در جمشیدیه باشید. به عنوان مثال ممکن است در این پارک با هنرمندان صنایع دستی مواجه شوید که گرد هم آمده‌اند و حاصل هنر خود را عرضه می‌دارند. وجود این نمایشگاه‌ها در فضای خاص پارک، علاقه مندان بسیاری را راهی جمشیدیه می‌کند تا لحظات خوبی را در آن بگذرانند.

تفریحات در پارک جمشیدیه

  • پیاده‌روی: جمشیدیه بهترین فضا را برای یک پیاده‌روی لذت‌بخش در اختیارتان می‌گذارد. کافیست کفش مناسب به پا کنید و با اعضای خانواده یا دوستان‌تان راهی گذرگاه‌های زیبای این پارک شوید و گذر زمان و خستگی را فراموش کنید.
  • کوهنوردی در مسیر کلک‌چال: این پارک میعادگاه کوهنوردانی است که قصد رفتن به کلک‌چال و ارتفاعات شمالی تهران را دارند. در بوستان فردوسی و در نزدیکی تندیس این شاعر بزرگ، تابلویی را می‌بینید که شما را به مسیر کوهنوردی کلک‌چال هدایت می‌کند. در این مسیر به کنار رودخانه می‌رسید که با فنس از پارک جدا شده است. کمی که جلوتر بروید، فنس به پایان می‌رسد و می‌توانید به رودخانه نزدیک شوید. اگر ادامه راه را بپیمایید، به پناهگاه کلکچال برسید که نماد همبستگی اجتماعی است و سنگ بنای اولیه آن پس از سرنگونی دولت مردمی دکتر مصدق در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲  گذاشته شد. البته این برج چند سالی است که به روی کوهنوردان بسته شده است اما تماشای آن در یکی از مرتفع‌ترین نقاط تهران، خالی از لطف نیست.

کوهنوردی در مسیر کلک‌چال

  • عکاسی: این پارک در هر فصلی جلوه‌ای تازه دارد اما پاییز آن بسیار برای عکاسی مشهور است.
  • پرنده‌نگری: یکی از تفریحات جالبی که در جمشیدیه می‌توانید به آن مشغول شوید، تماشای پرنده‌هاست که در فضای این بوستان به این سو و آن سو می‌روند و صدای‌شان از هر جایی به گوش می‌رسد.
  • خوشمزه گردی: با کمی قدم زدن در پارک و پیمودن پله‌ها به دریاچه و آبشار می‌رسید و در کنار آن گزینه‌های خوشمزه‌ای را می‌بینید که مقابل‌تان صف کشیده‌اند؛ چندین رستوران و غرفه فروش غذا با فضایی سنگی و معماری سنتی که نیمکت‌های‌شان را را رو به پارک چیده‌اند و اجازه می‌دهند در کنار غذا خوردن از منظره پیش‌روی‌تان نیز لذت ببرید.
  • پیک نیک: وجود آلاچیق و امکانات مناسب باعث شده تا جمشیدیه به مکان خوبی برای گذراندن یک روز به یادماندنی در کنار دوستان یا خانواده تبدیل شود. همچنین در مسیر کوهنوردی به کنار رودخانه می‌رسید که با فنس از پارک جدا شده است. کمی که جلوتر بروید، فنس به پایان می‌رسد و می‌توانید به رودخانه نزدیک شوید و با برپایی پیک‌نیک لحظات خوشی برای خود داشته باشید.
  • پرنده نگری: یکی از تفریحات جالبی که در جمشیدیه می‌توانید به آن مشغول شوید، تماشای پرنده‌هاست که در فضای این بوستان به این سو و آن سو می‌روند و صدای‌شان از هر جایی به گوش می‌رسد.
  • تماشای چشم اندازی متفاوت از تهران: اگر راه‌تان را به سمت بخش‌های بالایی پارک جمشیدیه ادامه دهید، در نهایت به جایی می‌رسید که چشم‌اندازی زیبا از پایتخت برای شما به نمایش درمی‌آید.

امکانات بوستان جمشیدیه

  • سالن آمفی‌تئاتر
  • رستوران
  • آب‌نما
  • نیمکت
  • سطل زباله
  • سفره‌خانه
  • آبخوری
  • آلاچیق
  • فضای سبز و گلکاری
  • سرویس بهداشتی
  • ۱۷۵ تیر روشنایی

 پارک سنگی جمشیدیه

راه دسترسی به بوستان جمشیدیه

آدرس: شهر تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امیدوار

زمان بازدید: همه روزه از ۰۶:۰۰ تا ۲۴:۰۰

 دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

اتوبوس: سوار بر اتوبوس‌های خط تجریش- جماران شوید و در ایستگاه مدرسه یادگار امام که سر خیابان امیدوار است پیاده شده و به وسیله تاکسی و یا پیاده‌روی به جمشیدیه برسید. البته این پیاده‌روی به دلیل طولانی بودن مسیر و شیب خیابان کمی سخت است.

خطوط BRT: می‌توانید با استفاده از خط هفت اتوبوس‌های BRT (مسیر میدان راه‌آهن – تجریش) به تجریش بروید و از آنجا به وسیله تاکسی یا اتوبوس خودتان را به جمشیدیه برسانید.

مترو: در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید و با استفاده از اتوبوس‌های خط تجریش-جماران به خیابان امیدوار برسید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری بیشتر ”دره عشق کجاست؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۳۹۹ در ۳:۱۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…