باغ فردوس ، موزه سینمای ایران

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه

باغ فردوس

باغ فردوس ، درشمال خیابان ولی عصر، نرسیده به میدان تجریش واقع شده که  باغ و ساختمانی قدیمی است .مساحت باغ فردوس ۲۰ هزار متر و مساحت ساختمان  آن ۱۰۰۰ متر مربع  و ازسه  طبقه کامل و یک نیم طبقه تشکیل شده است.

تایخ این بنا، سراسر خرابی و مرمت است. در سال ۱۳۱۶، به دستور وزیر معارف وقت مدرسه شاپور تجریش در این مکان ساخته شد. در دهه پنجاه، این بنا به دفتر برنامه ریزی جشن های ملی تبدیل گشت و پس از انقلاب اسلامی در اختیار صدا و سیما قرار گرفت. در سال ۱۳۸۱، موزه سینمای ایران درعمارت زیبای باغ فردوس گشایش یافت. این باغ، در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.

باغ فردوس

عمارت باغ فردوس با تزئیناتی چشم گیرمزین شده است. گچبری های زیبای آن کار دست هنرمندان به نام آن دوران است. از معروف ترین این گچبری ها، مقرنس کاری های گل و شاخ و برگ درختان انگور هستند که به صورت ترکیبی از سبک های یونانی، رومی و ایرانی ساخته شده اند.

موزه سینمای ایران به منظور جمع آوری، نگهداری و به نمایش گذاشتن میراث سینمای کشور در شهریور ماه سال ۱۳۷۳ و با همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران شروع به کار کرد. درراه اندازی موزه سینما هنرمندان بسیاری تلاش کردند .

5 31 باغ فردوس ، موزه سینمای ایران

در سال ۱۳۸۱ ، موزه سینما به عمارت باغ فردوس تهران انتقال یافت. این موزه از بخش های گوناگون تشکیل شده است ، که  به معرفی این بخش ها می پردازیم .

تالار آغازگران

که نخستین  تصویربرداری های تاریخ سینمای و همچنین نخستین تجهیزات تولید فیلم و تصاویری از نخستین فیلم سازان ایران در آن به نمایش گذاشته شده  است  .

تالار معاصران

7 24 باغ فردوس ، موزه سینمای ایران

 تصاویر پرتره بیش از ۷۰۰ کارگردان، بازیگر، صدابردار و فیلمبردار، آهنگساز و  در این تالار قرار گرفته اند. افزون بر آن نمونه های برجسته ای از طراحی های صحنه و لباس نیز دراینجا دیده می شوند.

تالارافتخارات و جوایز بین الملل

 که نخل طلای کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز جهانی سینمای ایران در اینجا نگهداری می شوند. تماشای پوسترهایی از فیلم های ایرانی راه یافته به جشنواره های جهانی از دیگر مشخصه های این تالار است.

نمایشگاه سینمای کودک و نوجوان

 تصاویری از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک در این تالاربه  نمایش گذاشته شده است .

تالار جوایز بین الملل

6 27 باغ فردوس ، موزه سینمای ایران

تماشاخانه

در این بخش تلاش شده است تا سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ کشور شبیه سازی شود. تماشای نخستین تصاویر سینمای ایران از روی صندلی های چوبی سینما مایاک خاطرات بیش از صد سال پیش را برای شما زنده می کنند.

تالار نام آوران سینمای ایران

در این تالار نام و تصاویر هنرمندان نام آور سینمای کشور را خواهید دید.

نمایشگاه صدا و دوبله

در اینجا با ابزارهای قدیمی صدابرداری، غرفه علی کسمایی (پدر دوبله ایران) و لحظاتی از نخستین فیلم های دوبله شده آشنا می شوید.

کافه سینما

کافه سینما در قسمت غرب عمارت، بالای بنای سالن سینماتوگراف برای استفاده عموم دایر است. این کافه دو محوطه باز (محوطه پالت و تراس آفتاب – مهتاب) و یک سالن بسته دارد و از ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده پذیرایی از بازدید کنندگان است.

3 54 باغ فردوس ، موزه سینمای ایران

آدرس باغ فردوس –  تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، مجموعه باغ فردوس

ساعت بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا ۵ عصر / جمعه ها و روز های  تعطیل ۲ بعد از ظهر تا ۵ عصر

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…