کاهش چربی خون با تغذیه مناسب

۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کاهش چربی خون با تغذیه درست و تغییر سبک زندگی امکان پذیراست. بسیاری از غذاها از بالا رفتن چربی خون جلوگیری می‌کنند و برخی دیگر باعث افزایش آن می‌شوند.
کاهش چربی خون

رژیم غذایی نامناسب سبب می‌شود که چربی خون بالا برود که خود این عارضه، مشکلات جدی درپی خواهد داشت. در این مطلب از مجله دلتا به شما خواهیم گفت که برای کاهش چربی خون چه بخوریم و چه نخوریم.

برای کاهش چربی خون هنگام خرید به‌دنبال مواد زیر باشید، همچنین از برچسب‌های اطلاعات محصول غافل نشوید.

خوراکی‌هایی که به کاهش چربی خون کمک می‌کنند

معمولاً با تامین مواد مغذی بدن می‌توان از بالا رفتن کلسترول و چربی خون جلوگیری کرد. البته باید در نظر داشت در کنار خوردن این خوراکی‌های لذیذ، باید از خوردن برخی غذاها نیز پرهیز کرد.

میوه و سبزی

میوه و سبزی

به‌دنبال میوه و سبزیجات رنگی مانند سیب، پرتقال، بروکلی، اسفناج و فلفل دلمه‌ای باشید. این میوه‌ها و سبزیجات مقدار فراوانی پکتین (نوعی فیبر محلول) دارند که کاهنده‌ LDL است.

غلات کامل

غلات کامل

در غلات کامل مقدار زیادی فیبر محلول، کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین وجود دارد. نان، غلات صبحانه (کورن‌فلکس یا برشتوک) و ماکارونی‌ مصرف کنید که از انواع متنوع غلات کامل تولید شده‌اند. برخی متخصصان توصیه می‌کنند روزتان را با کاسه‌ای جو دوسر یا غلات صبحانه‌ تهیه‌شده از جو دوسر آغاز کنید.

کاهش چربی خون

گوشت و حبوبات

از مرغ، سینه‌ بوقلمون بدون پوست و گوشت قرمز راسته یا فیله استفاده کنید. تا آنجاکه ممکن است گوشت بدون چربی بخورید و محصولی را انتخاب کنید که حداکثر ۸ درصد چربی داشته باشد.

از حبوبات به‌ویژه سویا، لوبیا سیاه و لوبیا قرمز که دارای فیبر محلول و سرشار از پروتئین است، غافل نشوید. حبوبات همچنین به‌دلیل اینکه برای هضم به زمان طولانی‌تری نیاز دارند، شما را بیشتر سیر نگه می‌دارند.

مغزها و بذرها

مغزها و بذرها

به‌عنوان میان‌وعده یا برای تزئین سالاد از این مواد مغذی استفاده کنید. سعی کنید انواع آجیل ساده و بونداده را انتخاب کنید. بنابر پژوهش‌های مختلف مغزها برای سلامتی قلب مفیدند.

خوراکی‌های حاوی کلسیم

خوراکی‌های حاوی کلسیم

 لبنیات کم‌چرب مصرف کنید. از خوردن انواع ماهی کنسروی مانند ماهی تن، ساردین و ماهی سالمون غافل نشوید. اگر به لاکتوز حساسیت دارید یا گیاه‌خوار هستید، برای تأمین کلسیم می‌توانید آب‌میوه‌ها، غلات صبحانه غنی‌شده با کلسیم، سبزیجات سبز را که برگ‌های ضخیم دارند به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

غذاهای سرشار از امگا۳

غذاهای سرشار از امگا۳

بسیاری از ما این اسید چرب مفید به‌اندازه کافی در رژیم غذایی‌مان جای ندارد. این اسید چرب در ماهی یافت می‌شود. علاوه‌بر این، ماهی جایگزین خوبی برای گوشت قرمز و مرغ است که مقداری چربی اشباع دارند. امگا ۳ در گردو و گیاه کتان هم وجود دارد.

روغن های خوراکی

روغن مفید

برخی روغن‌ها برای انسان مفیدند. روغن زیتون به افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند. روغن‌های گیاهی مانند روغن کانولا، سویا یا آفتابگردان مصرف کنید و آن‌ها را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

کاهش چربی خون

غذاهای غنی‌شده با استرول گیاهی

استرول به جلوگیری از جذب کلسترول در روده‌ کوچک کمک می‌کند. استرول به‌شکل طبیعی در غذاها وجود دارد اما به مقدار خیلی کم. استرول گیاهی در مغزها، بذرها و حبوبات یافت می‌شود و تا حدی می‌توانید نیاز بدن خود را تامین کنید.

فیبر مکمل

مکمل فیبر

آخرین راه برای تأمین فیبر محلول بدن که چندان هم خوشایند نیست، مصرف مکمل است. البته مواد غذایی بسیاری وجود دارد که سرشار از فیبر است ولی در کنار آن محصولات و مکمل‌هایی نیز وجود دارد که نیاز بدن شما را به فیبر برطرف می‎کند.

غذاها و خوراکی‌هایی که در این مطلب نام برده شد، برای کاهش چربی خون مفید است اما باز هم تکرار می‌کنیم که خوردن این مواد به‌تنهایی کافی نیست و شما باید از خوردن غذاهایی که چربی خون را بالا می‌برد، پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…