بازار داغ اجاره خانه

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار داغ اجاره خانه

نیمی ازفصل تابستان سپری شده ونقل و انتقال های بازار مسکن رو به رونق است. دراین فصل معمولا اجاره ‌بها به طورنسبی افزایش می باید و مستاجران با نقدینگی خود وتوان پرداخت اجاره بها واحدهایی را انتخاب می‌کنند. این در حالی است که به سبب رکود سرمایه ‌گذاری دربخش مسکن طی سال های گذشته، ساخت و ساز روندی نزولی داشته وعرضه مسکن کاهش یافته است، به طوری که اکنون کمبود مسکن بر بازاراجاره تاثیر گذاشته است.
به گزارش سایت دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، براساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن درتهران درمقایسه با سه سال گذشته حدود یک‌ میلیون تومان افزایش یافته و این درحالی است که توان خرید خانوارها چندان تغییری نکرده ومستاجران همچنان از تهیه سرپناهی برای خود ناتوانند و باید با اجاره‌ های سرسام‌آور بسازند.
گزارش اخیر وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که بازاراجاره نسبت به ماه‌های گذشته داغ ‌ترشده است. روند فزاینده قراردادهای اجاره حاکی است که مردم برای خانه‌ دار شدن توان لازم را ندارند و به ناچاراجاره نشین می شوند.

شاخص‌های تعیین اجاره ‌بها بازار داغ اجاره خانه

یوسف رضا ادیب ‌زاده، استاد دانشگاه و کارشناس مسکن دراین باره می‌گوید: نرخ اجاره ‌بها دراین فصل با تبعیت ازنرخ مسکن تعیین می شود. وی گفت: ازابتدای سال ۹۲ قیمت مسکن افزایش نداشته است، اما بازاراجاره ‌بها بدون توجه به قیمت مسکن رو به افزایش بوده که این موضوع ازتورم بالای کشور ناشی می شود.

وی با اشاره به نامتعادل بودن عرضه و تقاضا دربازاراجاره ، تاکید کرد: اکنون عرضه مسکن به دلیل کاهش ساخت درطی سال‌ های گذشته نسبت به تقاضای موجود کم و باعث افزایش قیمت بی‌ رویه اجاره بها شده است. این موضوع باعث شده تا برخی مالکان واحدهای مسکونی خود را بالاتر از ارقام واقعی اجاره دهند.ادیب ‌زاده بر نقش تورم درتعیین اجاره ‌بها تاکید و تصریح کرد: اکنون تورم ۱۰ درصد است، اما اجاره‌ بها به طور متوسط بیش از۲۰ درصد افزایش یافته که با واقعیت‌های کشور متفاوت است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه  کاهش نرخ سود بانکی درافزایش اجاره ‌بها مؤثربوده  است، گفت: به طورمعمول، مالکان پول رهنی را که ازمستاجر دریافت می‌کنند، دربانک سپرده گذاری می کردند  و سود می‌گرفتند، اما با کاهش نرخ سود بانکی آنها ترجیح می دهند که از مستاجران اجاره بگیرند.

کاهش تولید، عامل افزایش قیمت

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن هم با اشاره به دلایل افزایش اجاره بها می گوید: نرخ اجاره ‌بهای مسکن هم با تورم وهم قیمت مسکن تغییر می‌کند. وقتی قیمت مسکن افزایش می یابد، اجاره بها بالا نمی‌رود، اما زمانی که قیمت مسکن افزایشی اندک دارد، نرخ اجاره سریع‌ ترافزایش می‌یابد، ‌که این موضوع تا حدود زیادی به تورم وابسته است.
وی با بیان این‌که لازمه تعدیل قیمت اجاره، تولید مسکن است خاطر نشان کرد: دولت برای این‌که بتواند نرخ اجاره‌ بهای مسکن را سامان دهد، باید نقش بخش خصوصی را دراجرای طرح های حوزه مسکن پر رنگ تر کند. ساخت مسکن با در نظر گرفتن مشوق‌های دولتی مانند هزینه پروانه ساخت و همچنین مالیات می‌تواند تاثیری بسیاردرتولید مسکن برای بازار اجاره داشته باشد.
به گفته این کارشناس مسکن ،دولت باید فقط برای قشرهای خاص مسکن تهیه کند و دربقیه بخش‌ها نقش سیاست گذار داشته باشد. وی با اشاره به این‌که کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند درافزایش قیمت دربازاراجاره تأثیر داشته باشد، گفت: یکی ازدلایل افزایش اجاره ‌بها این است که مالکان دیگررهن دریافت نمی‌کنند و ترجیح می دهند که بیشتر اجاره بگیرند وپول خود را دربانک ها سپرده گذاری کنند.

طرحی برای قشر متوسط و ضعیف

مجید کیانپور، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان این‌که دولت باید طرحی برای خانه ‌دارشدن قشرهای متوسط و ضعیف عرضه کند، گفت: دولت طی سال‌ های گذشته طرح‌های زیادی برای خانه ‌دارشدن مردم ارائه کرده است ، اما مخاطب دولت باید قشرهای ضعیف و متوسط باشند. قشرهای پردرآمد بدون تسهیلات هم می توانند خانه خود را خریداری کنند ونیازنیست که به آنها تسهیلات ویژه داده شود.وی افزود: اگر دولت به ساخت مسکن اجاره ای اقدام کند به طور قطع تحولاتی دربازارایجاد و بازارمسکن تعدیل خواهد شد.
کیانپورگفت : عرضه و تقاضای مسکن اکنون متوازن نیست و این موضوع برنرخ اجاره ‌بها تاثیر گذاشته است همچنین معیاری مشخص برای تعیین اجاره ‌بها وجود ندارد و برخی مالکان خود،قیمت را تعیین ومتاسفانه برخی ازآنها با هم رقابت می کنند تا درآمد بیشتری به دست آورند وبا این شرایط قشر ضعیف ومتوسط که خانه ندارند، آسیب می‌بینند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه ‌مدت باعث افزایش اجاره ‌بها و قیمت مسکن خواهد شد، اما بعد از گذشت یک سال این مبالغ درساخت وساز سرمایه‌ گذاری می شود که بخشی ازنیاز مسکن را پاسخ خواهد داد.

با صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا، از آخرین تحولات بازار ملک آگاه خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…