میدان سرخ؛ قلب تپنده مسکو

۰
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
میدان سرخ در قلب مسکو با میزبانی فستیوال‌ها، کنسرت‌ها و جشن‌های خیابانی از نمادهای مهم تاریخی و فرهنگی در پایتخت روسیه محسوب می‌شود.
میدان سرخ

بناهای یادبود در میدان سرخ که روایت کننده تاریخ چند صدساله‌ مسکو است ؛ گردشگران علاقه‌مند را به سوی خود جذب می‌کنند، این میدان همچنان ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم این کشور دارد و میزبان فستیوال‌ها، کنسرت‌ها و جشن‌های خیابانی است؛ بنابراین نمی‌توانید یک مسافر باشید و بدون دیدار از میدان سرخ مسکو از روسیه خارج شوید. مجله دلتا را با معرفی میدان سرخ و جاذبه‌های اطراف آن ورق بزنید.

تاریخچه میدان سرخ مسکو

مدتی زمان برد تا تمام فضاهای خالی در اطراف دیوارهای کرملین شکل بگیرند. اواخر قرن پانزدهم شاهد ساخت دیوارهای سنگی کرملین و بازارهای مختلف در بخش شرقی آن بود. یک آتش‌سوزی بزرگ در سال ۱۴۹۳ فروشگاه‌های چوبی کوچک را تخریب کرد و این مکان سوخته و خالی به حال خود رها شد. به همین دلیل است که مردم روسیه این مکان را «محل سوخته» می‌نامند.

در قرن شانزدهم، کلیسای شفاعت ساخته شد و نام کلیسای جامع سنت باسیل را به خود گرفت. این کلیسا در بخش شمالی رودخانه ساخته شد و مراکز خرید و تجارت، این بار از جنس سنگ، در اواخر همین قرن در اینجا سر برآوردند. برج اسپاسکایا نیز بعدها بر فراز دروازه‌ کرملین ساخته شد؛ تمام محوطه‌ اطراف برج و کلیسای سنت باسیل به «میدان زیبا» شهرت دارند و درواقع ترجمه‌ معاصر از نام این میدان به‌عنوان «میدان سرخ» اشتباه است. محوطه‌ میدان سرخ به‌تدریج به طرف زمین‌های جنوبی گسترش یافت و به ابعاد امروزی آن رسید.

امروزه میدان سرخ خالی از وسایل نقلیه است و تنها می‌توان در آن گردشگران، شرکت‌کنندگان در مراسم عروسی و مدل‌هایی را دید که در حال گرفتن عکس یادگاری از اطراف هستند. این میدان در هنگام شب خالی می‌شود، اما این زمان نیز یکی از بهترین و زیباترین لحظات میدان سرخ است.

در شب؛ برج‌های کرملین و گنبدهای کلیسای سنت باسیل غرق در نور می‌شوند و در مقابل آسمان تاریک می‌درخشند. این اتفاق، صحنه‌ای خارق‌العاده و تماشایی را خلق می‌کند.

دروازه رستاخیز

دروازه رستاخیز و موزه دولتی تاریخ روسیه در مسکو

بهترین نقطه‌ شروع برای کاوش در میدان سرخ مسکو، میدان مانِژنایا (Manezhnaya) است؛ شما می‌توانید از این مکان و از طریق دروازه‌ رستاخیز وارد میدان سرخ شوید. این دروازه در قرن شانزدهم میلادی ساخته شد و دروازه‌ شیر نام گرفت؛ زیرا این دروازه در کنار گودالی قرار داشت که تزار ایوان، ملقب به ایوان مخوف، از سال ۱۵۳۳ تا ۱۵۸۴ در آن شیر نگه می‌داشت.

موزه دولتی تاریخ روسیه در سمت راست دروازه‌ رستاخیز قرار دارد. این موزه در دهه‌های ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ به سبکی عجیب به‌منظور مطابقت با نمای کرملین و کلیسای سنت باسیل ساخته شد. ساختمان این موزه بزرگ و زیباست و با برج‌های کرملین به اوج شکوه خود می‌رسد. موزه در بخش شمالی میدان سرخ قرار دارد. این موزه محل خوبی برای آشنایی با تاریخ روسیه از دوران باستان تا به امروز است. اینجا فرصتی برای تماشای یافته‌های باستان‌شناسی، اسباب و وسایل قدیمی و همچنین نقاشی‌ها، هنرها و صنایع دستی است.

کلیسای سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل

نمای میدان سرخ با کلیسای سنت باسیل کامل می‌شود. این اثر معماری باشکوه از قرن شانزدهم، تبدیل به نمادی از مسکو شده و نقطه‌ کانونی میدان سرخ است. کلیسای سنت باسیل توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند، به فضای اطراف شکل و زیبایی می‌دهد و نقش یک پس‌زمینه‌ شگرف برای رژه‌ها و کنسرت‌های برگزارشده در این میدان را بر عهده دارد. باید به این موضوع اشاره کرد که این کلیسا از ۹ کلیسای مجزا در یک زمین در قالب یک مجموعه‌ واحد تشکیل شده است.

آرامگاه دیوار کرملین و برج اسپاسکایا

آرامگاه دیوار کرملین و برج اسپاسکایا میدان سرخ

یک گورستان با مقبره‌هایی از چهره‌های مشهور اتحاد جماهیر شوروی سابق در کنار دیوار کرملین و درست در مقابل مرکز خرید گوم قرار دارد. این گورستان در دو طرف مقبره لنین واقع که در دهه‌ی ۱۹۲۰ به دست الکسی شوچوسف (Alexey Shchusev)، معمار روسی، ساخته شده است.

برج اسپاسکایا نیز یکی از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین بناهای میدان سرخ است. این برج که همچنان ظاهر قرن هفدهمی خود را حفظ کرده ، بر آسمان منطقه حکمرانی و میدان سرخ را به کرملین متصل می‌کند. دروازه‌ اسپاسکی (Spasskie) در کرملین به‌طور سنتی به‌عنوان یک دروازه‌ مقدس برای تزار شناخته می‌شد و هرکسی که از آن عبور می‌کرد، باید کلاه خود را از سر برمی‌داشت. بر طبق افسانه‌ها، ناپلئون در سال ۱۸۱۲ این کار را نکرد اما ناگهان کلاه وی بر اثر وزش بادی به زمین افتاد.

کلیسای جامع بانوی ما از کازان

کلیسای جامع بانوی ما از کازان میدان سرخ

کلیسای جامع «بانوی ما از کازان» در سمت چپ موزه تاریخی دولت روسیه قرار دارد. دلیل ساخت این کلیسا، گرامیداشت آزادسازی مسکو از دست مهاجمان لهستانی بود. این اتفاق در چهارم نوامبر رخ داد؛ چهارم نوامبر در کازان روز جشن برای نماد این شهر، مادر الهی، است. امروزه، روز ملی اتحاد روسیه در این تاریخ جشن گرفته می‌شود.

کلیسای کازان مسکو در زمان خود، ظاهری خاص داشت؛ این مکان مذهبی یک کلیسای بدون ستون (بدون هیچ ستونی از داخلی)، با یک گنبد مجزا همراه با المان‌های تزئینی نظیر تاج‌های سنتی نیم‌دایره‌ای روسی با معماری سنتی و پنجره‌هایی در اطراف است.

مرکز خرید گوم

مرکز خرید گوم میدان سرخ

اگر برای گشت و گذار خودتان را به میدان معروف سرخ برسانید، در نگاهی کوتاه به سرعت می‌توانید مرکز خرید گوم را پیدا کنید؛ ساختمانی شکیل و با ظاهری تاریخی که در بخش شرقی میدان خودنمایی می‎کند و فضایی برابر با ۲.۵ زمین فوتبال را تصاحب کرده است. این مرکز خرید که بیش از ۱۰۰ سال پیش ساخته شده، با معماری باشکوه رنسانسی و قصر مانندش توجه را به خود جلب می‌کند و روزگاری بزرگ‌ترین بازار قاره اروپا بوده است.

مرکز خرید گوم امروزه محلی برای عرضه‌ لوکس‌ترین محصولات و برندهای موجود در بازار است. بااین‌حال، اگر به‌خوبی در اطراف گشت بزنید، می‌توانید در این مرکز خرید اغذیه‌فروشی هم پیدا کنید که غذاهای خود را با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کند. برخی از فروشگاه‌های جذاب این مرکز نیز محصولاتی با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه دارند.

اهالی مسکو اغلب برای خرید بستنی به این مرکز خرید می‌آیند. قدیمی‌ترها مدعی هستند که بستنی‌های این مرکز خرید همچنان طعم دوست‌داشتنی ایام شوروی سابق را می‌دهند.

مقبره لنین

مقبره لنین میدان سرخ

وقتی‌که لنین درگذشت، صفی طولانی از عزاداران برای هفته‌ها با صبر و حوصله در سرمای شدید زمستان به انتظار ایستادند تا نگاهی به جسد وی بیندازند. استالین که تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته بود، پیشنهاد داد که پدر کمونیسم شوروی باید به‌عنوان یادگاری در اذهان مردم باقی بماند؛ بنابراین تصمیمات لازم برای حفاظت از جسد لنین تا ابد، علی‌رغم مخالفت‌های شدید همسر وی، گرفته شد. دلیل مخالفت همسر لنین این بود که لنین در دوران حیات تمایل داشت تا پس از مرگ در کنار مادرش در سن پترزبورگ دفن شود.

میدان سرخ مسکو

میدان سرخ مسکو در یک نگاه

  • میدان سرخ یک محوطه‌ی معماری مهم، متشکل از ساختمان‌های قرون پانزدهم تا بیستم در سبک‌های مختلف، به همراه بناهای یادبود و حتی یک گورستان است.
  • واژه‌ی «زیبا» در این میدان به‌اشتباه «سرخ» ترجمه شده است.
  • موزه تاریخی دولت روسیه کلکسیونی از یافته‌های باستان‌شناسی، اسباب و لوازم تزیینی و آثار هنر کاربردی را به نمایش می‌گذارد.
  • کلیسای تاریخی بانوی ما از کازان و کلیسای سنت باسیل، دو بنای مذهبی مهم در میدان سرخ است. کلیسای سنت باسیل نقش یک موزه برای نگهداری آثاری متعلق به قرون شانزدهم و هفدهم را نیز ایفا می‌کند.
  • مرکز خرید گوم با سبکی مجلل، محل ایده‌آلی برای خرید بستنی‌هایی با طعم شگفت‌انگیز است.
  • مقبره‌ لنین و دیگر چهره‌های برجسته‌ اتحاد جماهیر شوروی نظیر استالین، در این میدان قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری لندن ”لندن؛ گردش در شهر «ترین» ها” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…