گرانی دو میلیونی قیمت مسکن در دو ماه

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش قیمت مسکن در شرایطی رخ داده است که کارشناسان عوامل متعددی را به جز کرونا در این موضوع دخیل می‌دانند.
قیمت مسکن در اردیبهشت ماه

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که دلیل رشد دو میلیون تومانی قیمت مسکن در اردیبهشت ماه در مقایسه با فروردین‌ماه تحت تاثیر کاهش عرضه مسکن به بازار بوده است؛ چراکه بسیاری از مالکان از ترس شیوع کرونا فروش واحدهای خود را منتفی اعلام کردند.

به گزارش مجله دلتا با کاهش عرضه آپارتمان، بازار مسکن در سیطره پول لازم‌ها باقی ماند و همین امر سبب شد متقاضیانی که خرید ضروری داشتند، با کاهش عرضه مجبور به قبول درخواست پرداخت قیمت بالاتر شوند. این موضوع تاثیری جدی بر افزایش قیمت مسکن در تهران گذاشته و میانگین قیمت مسکن که در فروردین ماه برابر با ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان بود به کمی بالاتر از ۱۷ میلیون تومان  در اردیبهشت‌ماه رسانده است.

 رشد قیمت دلار

افزایش نرخ دلار به انتظارات تورمی در جامعه دامن زده است. هر چند رییس کل بانک مرکزی هدف‌گذاری تورمی را ۲۲ درصد اعلام کرده است ، اما با این حال رشد قیمت دلار سبب شده است بازارهای موازی با دلار نیز خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. نه فقط مسکن که قیمت خودرو، سکه و طلا نیز همگام با افزایش نرخ ارز، روندی افزایشی را در پیش گرفته‌اند و همین امر نشان می‌دهد سیاستگذاری برای ایجاد ثبات در بازار ارز تا چه میزان برای مقابله با رشد قیمت در سایر بازارها ضروری است.

 کاهش نرخ سود بانکی

برخی معامله‌گران مسکن معتقدند بخشی از داستان افزایش قیمت مسکن به موضوع کاهش نرخ سود بانکی برمی‌گردد. در حقیقت نرخ سود بانکی کاهش نیافته است بلکه بانک‌ها متعهد شده‌اند نرخ‌های مصوب دو سال گذشته را رعایت کرده و سود بالاتر از ۱۵ درصد به سپرده‌های بانکی بلندمدت پرداخت نکنند. این اقدام سبب افزیش نرخ اجاره‌بها از یک سو و افزایش نرخ معاملات از سوی دیگر شده است. در عین حال کاهش نرخ سود بانکی موجب شده تا سرمایه‌هایی که قابلیت خرید مسکن را دارند از بانک‌ها به مقصد بازار مسکن خارج شوند.

نقدینگی سرگردان

اقتصاد ایران سال های طولانی است که با معضل مهمی تحت عنوان نقدینگی سرگردان روبروست. این نقدینگی سرگردان در هر دوره، با کوچکترین علامتی راهی بازاری می‌شود تا خود را از کاهش ارزش نجات دهد اما در عمل کلیت اقتصاد را با بحرانی جدی مواجه می‌کند.

نقدینگی سرگردان با حمله به بازارهای ارز ، سکه، طلا و مسکن همواره بحران‌هایی جدی را در این بازارها رقم زده است . به نظر می رسد اعتماد بخشی و ایجاد شرایطی با هدف بهبود تصویرآینده اقتصاد از حرکات اسیب رسان نقدینگی سرگردان پیشگیری کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آگاهی از آخرین گزارش های ملکی “کاهش عرضه آپارتمان نوساز” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۷ خرداد ۱۳۹۹ در ۸:۳۲ ق٫ظ

    عدم مدیریت دولت باعث گرانی ورکود بازار ملک شده است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…