فلورانس ایتالیا؛ دروازه هنر و معماری اروپا

۰
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فلورانس ایتالیا را با مجموعه‌ای از کاخ‌ها، کلیساها، موزه‌ها و گالری‌های بی‌نظیرش می‌توان یک سر و گردن بالاتر از شهرهای اروپایی دانست.
جاذبه‌های فلورانس ایتالیا

شهر تاریخی و خوش آب و هوای فلورانس در شمال ایتالیا، یکی از جذاب‌ترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود. آثار تاریخی بسیاری در این شهر قرار دارد که می‌تواند حال و هوای بسیار دلپذیری را برای گردشگران فراهم کند. برای تماشای تمام جاذبه‌های گردشگری فلورانس زمان زیادی لازم است و هفته‌ها طول می‌کشد تا بتوان هر آنچه را که فلورانس در خود جای داده، دید. با مجله دلتا گشت و گذاری کوتاه در بخشی از جاذبه‌های فلورانس ایتالیا داشته باشید.

کلیسای جامع سانتا ماریا

کلیسای جامع سانتا ماریا

میدان دوامو و تعدادی از ساختمان‌های اطراف آن که مجموعه کلیسای جامع (Cathedral of Santa Maria del Fiore) را تشکیل می‌دهند گنجینه‌ای از بهترین جلوه‌های هنر ایتالیا را در یک میدان کوچک در خود جمع آوری کرده‌اند. بهتر است از قدم زدن دورتادور میدان شروع کنید تا منبت کاری‌های پیچیده و پر از جزییات سنگ مرمر تحسین شما را برانگیزد، سپس یک به یک وارد هرکدام از ساختمان‌ها شوید تا به هرجا که نگاه می‌کنید آینه کاری‌های داخل آن شما را به وجد بیاورد.

کاخ و گالری اوفیتزی

کاخ و گالری اوفیتزی جاذبه‌های فلورانس ایتالیا

افراد کمی هستند که مخالف قرار دادن کاخ «اوفیتزی» (Uffizi Palace and Gallery) در میان برترین موزه‌های هنر جهان باشند. مجموعه‌های این موزه در تنوع و کیفیت مبهوت کننده‌اند، حتی اگر هنر علاقه اصلی شما هم نیست، بهتر است از نقاشی‌های معروف این موزه دیدن کنید. اینجاست که بیش از پیش متوجه می‌شوید که نقاشان قرن‌های ۱۴ تا ۱۶ فلورانس چطور چهره هنر غرب را عوض کرده‌اند. گذاری از تصاویر باشکوه دوره بیزانس تا فیگورهای به شدت واقعی و مناظر طبیعی دوره رنسانس. یکی از دوست داشتنی‌ترین فضاهای اینجا اتاق «تریبونا»ی هشت ضلعی است که اختصاصا به‌عنوان محلی برای نمایش نفیس‌ترین نقاشی‌ها و جواهرات شخص «فرانچسکو مدیچی اول» به کار گرفته می‌شده است.

پل وکیو

پل وکیو جاذبه‌های فلورانس ایتالیا

پل «پونته وکیو» (Ponte Vecchio) احتمالاً شناخته شده‌ترین نماد فلورانس است. طاق‌های با شکوه آن که پر از مغازه‌های رنگارنگ است به حتم یکی از زیباترین مناظر شهر به شمار می‌رود. این پل به صورت سنتی مامنی برای طلاسازان خبره فلورانس بوده و امروزه نیز با گردشی کوتاه می‌توانید انواع جواهرات خیره‌کننده و کم نظیر را در آنجا پیدا کنید اما بسیاری از گردشگران نمی‌دانند که جواهرات دیگری درست بالای سر آن‌هاست.

می‌توانید ردیف پنجره‌هایی که به طرز دقیقی با مغازه‌های پایین هم راستا هستند را ببینید؛ اما اینجا فقط دالانی برای گذر نیست بلکه دیوارهای آن با مجموعه بی‌نظیری از پرتره‌ها و غالبا خودنگاره‌هایی از هنرمندان بزرگی مثل رامبراند، لئوناردو داوینچی، رافائل، میکل آنژ و ولاسکز پوشیده شده است.

میدان سینیوریا

میدان سینیوریا جاذبه‌های فلورانس ایتالیا

میدان سینیوریا (Piazza della Signoria) از قرن چهاردهم و حتی شاید پیش‌تر مرکز قدرت در فلورانس بوده و امروز نیز این میدان به‌عنوان مرکزی اجتماعی محسوب می‌شود. مکانی دوست‌داشتنی مملو از توریست‌ها و افراد محلی! در مرکز میدان فواره نپتون قرار گرفته و در یک سمت آن قصر وکیو که هنوز هم مقر دولت در شهر است. روبروی دیوار اوفیتزی که یک سمت میدان را تشکیل داده، «لوجیا دی لانتزی» قرار دارد که یک گالری فضای باز است و مجسمه‌ها قابل توجهی نیز در خود جای داده است.

کلیسای سانتا ماریا نوولا

کلیسای سانتا ماریا نوولا جاذبه‌های فلورانس ایتالیا

این کلیسای زیبا، به دلیل جنبه‌ تاریخی و ساخته‌شدن بر اساس اصول معماری ایتالیایی، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. شاید این کلیسا در اولویت فهرست جاذبه‌های فلورانس ایتالیا که باید ببینید قرار نداشته باشد، اما با این وجود بازدید از آن را به شدت توصیه می‌کنیم. در فضای داخلی سانتا ماریا آثار فوق‌العاده‌ای از هنرمندان مشهور را می‌توان مشاهده کرد. کلیسای سانتا ماریا نوولا نه تنها قدیمی‌ترین کلیسای فلورانس به شمار می‌رود، بلکه تنها کلیسایی هم است که تا به امروز به صورت اصلی به جا مانده است.

آکادمی گالری

آکادمی گالری جاذبه‌های فلورانس ایتالیا

کپی‌های شناخته شده‌ترین کار میکل آنژ یعنی مجسمه داوود را در سرتاسر فلورانس خواهید دید، اما نسخه اصلی آن در آکادمی گالری (Academy Gallery) قرار دارد. هرچند امروزه متاسفانه به دلیل سابقه تلاش فردی برای تخریب آن، مجسمه پشت شیشه نگهداری می‌شود اما هنوز هم از الهام بخشی آن کم نشده است.

البته داوود تنها کار میکل آنژ در این موزه نیست، همانطور که تنها شاهکار اینجا نیز محسوب نمی‌شود. اینجا می‌توانید میکل آنژ را تقریبا در حال کار کردن ببینید، آن هم در دل مجسمه‌های چهارگانه‌ای که نیمه‌کاره رها شده‌اند و گویی که در حال بیرون آمدن از سنگ مرمر هستند. این مجسمه‌ها برای مقبره‌ای در رم ساخته می‌شده است.

در این موزه همچنین می‌توانید مجسمه نیمه تمام «سنت متیو» که قرار بود برای کلیسای جامع فلورانس ساخته شود را نیز مشاهده کنید. اگر می‌خواهید شاهکارهای هنرمندان قرن ۱۳ تا ۱۶ میلادی را ببینید باید به باقی گالری‌ها هم سر بزنید. مریم مقدس «سندرو بوتیچلی» یکی از مهم‌ترین آثار این موزه است.

کاخ‌های پیتی و باغ‌های بوبولی

کاخ‌های پیتی و باغ‌های بوبولی

گذراندن یک روز کامل در مجموعه کاخ‌های پیتی (Palazzo Pitti) از جاذبه‌های فلورانس ایتالیا به شما کمک می‌کند تا کمی از آنچه را که این شهر در دل خود دارد حس کنید: گالری‌های هنر غیرقابل تصور، قصری از دوران مدیچی‌ها، محصولات فلورانسی، موزه، تاریخ، آپارتمان‌های سلطنتی و یکی از برترین باغ‌ها در سرتاسر ایتالیا. اگر قصد ندارید یک روز کامل را اینجا بگذرانید حداقل سری به کاخ و آپارتمان‌های سلطنتی و اتاق‌های مجللش بزنید و شاهد شاهکارهای نقاشی باشید.

در پشت کاخ، باغ‌های بوبولی گسترده شده‌اند. «دوک کازیموی اول» از هیچ خرجی دریغ نکرد و نتیجه‌ آن مدلی شد برای باغ‌های سلطنتی کل اروپا از جمله ورسای! این باغ که هنوز هم به خوبی به آن رسیدگی می‌شود چشم‌اندازی نفس‌گیر رو به شهر دارد. در سرتاسر باغ فواره‌ها و مجسمه‌هایشان، غار دست ساز کناره کوه، یک هزارتو، تخت‌های رسمی و حتی یک آمفی‌تئاتر در محل چاله‌ای که در اثر استخراج سنگ برای ساخت کاخ در آنجا به وجود آمده است را خواهید دید.

میدان میکل آنجیولو

میدان میکل آنجیولو جاذبه‌های فلورانس ایتالیا

میدان «میکل آنجیولو» (Piazzale Michelangiolo) که اغلب حتی در بروشورهای گردشگری نیز به اشتباه میدان میکل آنژ تلفظ می‌شود یکی از جاذبه‌های فلورانس ایتالیا است که اتوبوس‌های توریستی حتما باید در آن‌ها توقف داشته باشند. تمام عکس‌های کارت پستال‌های کلیسای جامع از همین تراس که بر فراز شهر قرار دارد گرفته شده است. در اوقات پر توریست، بهترین زمان برای بازدید از این مکان، اواخر ظهر یا اوایل عصر است هرچند که منظره غروب نیز بسیار زیباست.

درست است که می‌توانید منظره پانورامای فلورانس را روی گنبد کلیسای جامع هم ببینید، اما فقط از همین تراس است که می‌‌توان متوجه شد که گنبد برونلسکی چقدر بر مرکز شهر حکم‌فرمایی می‌کند. علاوه بر این که هیچ بلندای دیگری در شهر چنین منظره‌ای را که شامل پونته وچیو، میدان وچیو، سانتا گروسه و دیگر اماکن دیدنی شهر باشد، نخواهید یافت.

تعمید‌گاه سنت جان

تعمید‌گاه سنت جان

از هر نمایی که به این تعمیدگاه (Baptistery of St. John) هشت وجهی قرن دوازدهمی نگاه کنید -چه از داخل و چه از خارج- خواهید دید که این ساختمان نمونه‌ای تمام و کمال از هنر است. نمای بیرونی سنگ مرمر، موزاییک کاری‌های نفس گیر داخل و مجموعه کارهای هنری که در خود جای داده این مکان را شایسته قرار گرفتن در بالاترین بخش‌های لیست شما می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…