خونریزی لثه و درمان خانگی آن

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خونریزی لثه یکی از شایع‌ترین عوارض لثه است که خوشبختانه با چند راهکار خانگی قابل درمان است. البته اگر خونریزی تداوم داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.
خونریزی لثه

هر ساله حدود ۶۰۰ میلیون نفر در زندگی خود نوعی از مشکلات لثه را تجربه می‌کنند. خوشبختانه بسیاری از این موارد را می‌توان در خانه درمان کرد. در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم تا چند روش برای درمان خونریزی لثه به شما معرفی کنیم.

روش‌های درمان خونریزی لثه در خانه

از گاز استریل استفاده کنید

دقیقاً مانند هر خونریزی دیگری که روی بدن اتفاق می‌افتد، نگه‌داشتن یک تکه گاز استریل روی ناحیه‌ای که خونریزی دارد، باعث متوقف شدن آن می‌شود. اما اگر دایماً خونریزی لثه دارید باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

دهان خود را با آب و نمک بشویید

شستن دهان و لثه‌ها با آب و نمک یکی از بهترین روش‌های درمان خونریزی لثه‌هااست. نصف قاشق مرباخوری نمک به یک فنجان آب ولرم اضافه کنید. آن‌را هم بزنید تا نمک حل شود. حدود ۳۰ ثانیه بعد یک جرعه از آن‌را در دهان خود غرغره کنید. این کار را ۴ تا ۵ بار ، دو نوبت در روز، یک بار صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

کمپرس سرد استفاده کنید

یک کمپرس سرد یا قطعه‌ای یخ روی لثه‌های متورم و در حال خونریزی خود نگه دارید تا فوراً خونریزی متوقف شود. اگر خون‌ریزی حتی پس از ۱۰ دقیقه استفاده از کمپرس سرد یا یخ، بند نیامد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

جالب است بدانید برای تسکین درد نیز می‌توانید بعداً از یک کمپرس گرم استفاده کنید. اما فقط بعد از اینکه التهاب لثه برطرف شد، آن‌را روی لثه خود بگذارید.

دهان خود را با آب بشویید

دهان خود را با آب بشویید

می‌توانید شستشوی دهان را با  وسیله‌ای به نام «جت‌های آب» امتحان کنید. از این وسیله برای تمیز کردن لثه استفاده می‌شود. برای اثربخشی بهتر می‌توانید دهان‌شویه ضد باکتریایی را نیز به آن اضافه کنید.

دهان‌شویه بدون الکل استفاده کنید

استفاده از دهان‌شویه یک شیوه عالی برای از بین بردن التهاب، خونریزی لثه و باکتری‌های دهان است. بهتر است از نوع غیر الکلی آن استفاده کنید.

از چای کیسه‌ای را امتحان کنید

برای درمان خونریزی لثه می‌توانید از چای کیسه‌ای هم استفاده کنید. یک چای کیسه‌ای را در آب جوش بگذارید. بعد از ۲ دقیقه آن‌را  بردارید و بگذارید خنک شود. حالا چای کیسه‌ای را روی ناحیه آسیب‌دیده لثه‌های خود بمالید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. چای حاوی «اسید تانیک» است که می‌تواند به تسکین عفونت لثه شما کمک کند.

سبزیجات ترد بخورید

خوردن سبزیجات ترد مانند کرفس و هویج، بین وعده‌های غذایی به از بین بردن باقی مانده مواد غذایی از لای دندان کمک کرده و به این ترتیب از بروز بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.

همچنین مصرف این مواد به تولید بزاق دهان کمک می‌کند که این امر موجب تمیزتر شدن دهان می‌شود.

این سبزیجات مقدار کمی قند و کربوهیدرات دارند؛ درنتیجه آسیبی به دندان‌ها نمی‌زند.

 سبزیجات برگ‌پهن

 سبزیجات برگ‌پهن مصرف کنید

کمبود ویتامین K  باعث دیرتر لخته شدن خون می‌شود و همین مسئله می‌تواند یکی از دلایل متوقف نشدن خونریزی لثه شما باشد. سبزیجات برگ‌دار یا پهن‌برگ، مثل اسفناج، کلم و کاهو منبع عالی ویتامین K محسوب می‌شوند. آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا علاوه‌بر داشتن لثه‌های سالم، بدن سالم‌تری نیز داشته باشید.

چای بابونه را در دهان خود بچرخانید

یک فنجان چای بابونه دم کنید و بگذارید خنک شود. سپس چای را کمی در دهان خود بچرخانید. بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و بسیار آرامش‌بخش است.

لثه را با عسل ماساژ دهید

دهان خود را با آب ولرم بشویید و سپس با عسل هر روز ۱۰ دقیقه روی لثه خود ماساژ دهید. عسل به دلیل داشتن موم دارای خاصیت ضدباکتریایی است و یک ضدعفونی‌کننده به‌شمار می‌رود؛ اما به یاد داشته باشید که عسل را فقط روی لثه (نه دندان‌های خود) بمالید، به ویژه اگر دندان‌ شما حفره و کرم خوردگی دارد زیرا همین کار می‌تواند باعث ایجاد درد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…