دیدنی‌های تاجیکستان؛ دریاچه اسکندرکول

۰
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
طبیعت اعجاب‌انگیز اسکندرکول در شمال غرب تاجیکستان و در منطقه‌ای موسوم به کوهستان فان منتظر شماست.
دریاچه اسکندرکول تاجیکستان

دریاچه اسکندرکول تاجیکستان بی‌شک یکی از هدیه‌های ویژه طبیعت است که دیدن آن بیشتر نصیب گردشگران ماجراجویی می‌شود که حاضرند سختی راه را پذیرا باشند و ۲ هزار متر از کوه‌های «فان» بالا بروند تا به پهنه زمردگون دریاچه برسند. در طبیعت‌گردی مجله دلتا سفری کوتاه به دریاچه اسکندرکول داشته باشید.

آشنایی با دریاچه اسکندرکول تاجیکستان

دریاچه اسکندرکول یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی و از محبوب‌ترین جاذبه‌های کشور تاجیکستان است که در میان کوهستان فان (Fann Mountains) قرار دارد. برای آن که به این دریاچه برسید باید چند ساعتی از شهر دوشنبه، پایتخت این کشور فاصله بگیرید و خود را به ارتفاع ۲۱۰۰ متری این کوهستان برسانید. در این ارتفاع، با دریاچه مثلثی‌شکل و وسیعی رو‌به‌رو خواهید شد که وسعتش به ۳.۴ کیلومتر مربع می‌رسد.

درباره مختصات جغرافیایی دریاچه اسکندرکول باید گفت که این نگین فیروزه‌ای، بر روی دامنه‌های شمالی رشته کوه گیسار (Gissar Range) قرار گرفته و یکی از مرتفع‌ترین نقاط این کوهستان محسوب می‌شود؛ بنابراین ترکیبی از تفریحات کوهنوردی و طبیعت‌گردی پیش روی شما قرار دارد و باید از آمادگی جسمانی و روحیه طبیعت گردی برخوردار باشید.

نکته جالبی که درباره این دریاچه وجود دارد، نام آن است. همان‌طور که می‌توان حدس زد، اسکندرکول نام خود را از اسکندر مقدونی گرفته و سال‌ها، مادر داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری بوده است.

کوهستان فان

جاذبه های دریاچه اسکندرکول

پس از یک ماشین‌سواری سه‌ساعته از شهر دوشنبه، به دریاچه می‌رسید و برای تفریح در ادامه روز، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • آبشار نیاگارا در فان: هنگامی که رودخانه اسکندر راهش را از دریاچه جدا می‌کند، آبشاری زیبا پدید می‌آورد که از سوی محلی‌ها به نام نیاگارا شناخته می‌شود و ارتفاعی ۳۸ متری دارد. درست بر بالای این آبشار سکوی تماشایی ساخته‌اند که می‌توانید دقایقی را به تماشای شکوه و خروش آبشار بگذرانید.
  • پس از آن که به دریاچه رسیدید، به راحتی محل اقامت و کمپینگ‌ها را خواهید یافت. اگر از این نقطه حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، به آبشار زیبای دیگری نیز خواهید رسید.
  • همچنین درست روبه‌روی دریاچه، کلبه‌ای تابستانه به نام رییس جمهور تاجیکستان (President’s dacha) قرار دارد که بازدید از آن جالب است.
  • در نزدیکی اسکندرکول، دریاچه دیگری وجود دارد که با نام دریاچه مارها شناخته می‌شود که به جهت فراوانی مارها درون آب آن است. در بالای دریاچه مارها، دره‌ای باریک دیده می‌شود که خود آبشار زیبای دیگری را شکل داده است. البته دسترسی به این دریاچه و آبشار کمی سخت است و احتیاج به راهنما دارد.
  • اگر اشتیاق و کنجکاوی شما به قدری است که ماجراجویی خود را ادامه بدهید، می‌توانید به روستایی در نزدیکی، به نام ساریتاگ (Sarytag) بروید و در دره کازنوک (Kaznok) گردش کنید.

دریاچه های تاجیکستان

تفریحات دریاچه

از آنجاکه اسکندرکول دریاچه‌ای کوهستانی است، انتظار نداشته باشید بتوانید در ارتفاع ۲ هزار متری، درون آب زمردینش شنا کنید. چرا که آب بسیار سردی دارد و فقط در صورتی که بدن مقاومی داشته باشید اواخر تابستان می‌توانید تنی به آب اسکندرکول بزنید. تفریحات جذاب دیگری وجود دارد که در اسکندرکول شما را به خود می‌خواند. این تفریحات عبارت است از:

  • کوهنوردی و پیاده روی در اطراف دریاچه

همان طور که توضیح دادیم، اسکندرکول در دل کوهستان و در ارتفاعات قرار گرفته است؛ بنابراین بدیهی است که فرصت مناسبی برای پیاده‌روی، گشت و گذار و کوه‌نوردی پیش روی شما قرار داشته باشد.

  • پرنده نگری

در اطراف دریاچه زیبای اسکندرکول، پرندگان خاص و منحصر به فرد بسیاری به چشم می‌خورد. اگر از علاقه‌مندان به حیات‌وحش هستید، خود را برای یک پرنده‌نگری تمام عیار آماده کنید.

  • عکاسی

می‌توانید دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای خود را بردارید و برای ثبت طبیعت زیبا و بی‌نظیر اسکندرکول دست به کار شوید.

  • قایق سواری

در صورتی که خوش‌شانس باشید می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای، سوار قایق بومی‌ها شوید و در دریاچه قدری گردش کنید.

گونه‌های خاص دریاچه اسکندرکول 

دریاچه اسکندرکول به همراه زمین‌های کوهستانی اطرافش، در مجموع مساحت ۳۰۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد که این محدوده خود حفاظتگاهی طبیعی و مجموعه‌ای بی نظیر از زیستگاه‌ها محسوب می‌شود، چراکه علاوه بر خود دریاچه، در اطراف نیز رودخانه‌هایی را مشاهده خواهید کرد. مرغزارها، جنگل‌های پهن برگ و درختان سرو کوهی و البته بوته زارها و مرغزارهای کوهستانی را نیز نباید از قلم انداخت.

وجود چنین ترکیبی باعث می‌شود تا این منطقه میزبان و پذیرای حیوانات مختلفی باشد. این تنوع به خصوص در پرندگان بومی این ناحیه بسیار مشهود است؛ به گونه‌ای که سازمان بین‌المللی حفاظت از پرندگان (BirdLife)، بیش از نیمی از این محدوده وسیع را به عنوان یکی زیستگاه‌های مهم پرندگان شناسایی کرده است.  به غیر از پرندگان مختلف، حیوانات دیگری نیز در اطراف دریاچه زندگی می‌کنند که از آن‌جمله می‌توان به خرس، پلنگ برفی، کبک کوهی و بوقلمون وحشی اشاره کرد.

اسکندرکول

پوشش گیاهی دریاچه اسکندرکول

در تمام اطراف دریاچه زیبا و دلفریب اسکندرکول، مجموعه‌ای از درختان بید، درختچه‌های زرشک، گل‌های نسترن و درختان زالزالک به چشم می‌خورد. البته تنوع گیاهی دریاچه بیش از این‌هاست و منطقه وسیعی از اطراف اسکندرکول را درختانی چون غان، توس، صنوبر و سرو پوشانده است.

کجا بمانیم؟

برای اقامت در اطراف دریاچه چندین راه پیش روی شماست.

  • کلبه های اطراف دریاچه 

حدود ۳۰ کلبه در شمال دریاچه به چشم می‌خورد که می‌توانید برای شب‌مانی و استراحت روی آن‌ها حساب کنید. این کلبه‌ها با دو نوع قدیم و جدید از امکانات خوبی برخوردارند.

  • چادر و کمپینگ

اگر وسایل لازم و لباس‌های مناسب را به همراه دارید به دل طبیعت وحشی این ناحیه بروید و چادر بزنید. به‌علاوه این امکان نیز وجود دارد که در اطراف این دریاچه و طبیعت مسحور‌کننده‌اش بمانید. از مزایای بخش کمپینگ این است که به سرویس بهداشتی دسترسی خواهید داشت. هزینه استفاده از محوطه کمپینگ بسیار ارزان و به صرفه است.

  • مهمان خانه ها و هاستل ها

گران‌ترین گزینه ممکن، مهمان‌خانه‌ها و یا خانه‌های محلی است که می‌توانید آن‌ها را در روستای سارتیاگ و یا شهرستان خانچوچ (Kanchoch) بیابید.

اسکندرکول تاجیکستان

بهترین فصل سفر 

دریاچه اسکندرکول تاجیکستان در ارتفاع ۲ هزار متری قرار دارد، بنابراین می‌توانید آب و هوای سرد و خنکی را در تمام فصول سال انتظار داشته باشید.

بهار: در دو ماه نخستین بهار، میانگین بارش باران بالاست. در ماه فروردین، دمای هوا پایین و به نسبت زمستانی است و به تدریج با نزدیک شدن به تابستان، دمای هوا افزایش می یابد.

تابستان: سه ماه تابستان دمای هوا در نزدیکی دریاچه اسکندرکول مناسب و در حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. البته دقت کنید که در طول شب دمای هوا پایین خواهد آمد و همچنان به لباس‌های گرم احتیاج خواهید داشت. میانگین بارش باران نیز در این سه ماه بسیار پایین است.

پاییز: با فاصله گرفتن از روزهای گرم تابستان، دمای هوا افت بیشتری خواهد کرد. میانگین دما در ماه مهر در حدود ۹ درجه است اما هر چه بیشتر می گذرد، افت دما و همچنین بارش باران و برف شدت می گیرد.

زمستان: بیشترین بارش برف و باران و البته کاهش دما را در همین فصل خواهید دید. اگر از عاشقان کوهستان‌های برفی هستند، زمستان می‌تواند فصل سفر مناسبی برای شما باشد. البته برداشتن تجهیزات و وسایل لازم را از یاد نبرید و اگر به مختصات منطقه آشنایی ندارید، وجود راهنمای بومی الزامی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های طبیعی بیشتر “دریاچه وان؛ بزرگترین دریاچه ترکیه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…