مالیات خانه‌های لوکس خالی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاون فنی و حقوقی سازمان مالیاتی با اشاره به دستور کار وصول مالیات هوشمند در بازار مسکن، سازوکار مالیات ستانی از املاک لوکس و خانه‌های خالی را تشریح کرد.
دریافت مالیات از املاک لوکس

با اعلام وزارت راه و شهرسازی،  ۲ برنامه پیش روی سازمان مالیاتی به منظور تنظیم بازار مسکن و دریافت مالیات از املاک لوکس بالای ۱۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش مجله دلتا معاون سازمان مالیاتی، محمود علیزاده ضمن اشاره به پیشنهاد اولیه سازمان مالیاتی مبنی بر وصول مالیات از املاک بالای ۵ میلیارد تومان اظهار داشت: در پیشنهاد اولیه سازمان مالیاتی کشور قرار بود تا از املاک بیش از ۵ میلیارد تومان مالیات‌ستانی انجام شود که در این صورت از تعداد ملک بیشتری مالیات گرفته می‌شد و هم می‌توانستیم انتظار داشته باشیم تا فرایند عرضه املاک برای قرار نگرفتن در زمره و فهرست پرداخت مالیات افزایش یابد.

علیزاده افزود: اگر قیمت املاک افزایش یابد به همان نسبت باید مالیات بیشتری پرداخت شود. طبق اختیار سازمان مالیاتی مقرر در قانون امکان مالیات ستانی از املاک با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان فراهم شده است و این موضوع به نفع سفطه بازان در بازار ملک نیست چراکه بایستی مالیات مربوطه را به طور کامل بپردازند.

وی ادامه داد: دریافت مالیات از املاک لوکس به معنای وصول مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه ملک است که می‌تواند  منجر به افزایش عرضه در این بازار شود.

مالیات بر عایدی مسکن

دی‌ماه آخرین فرصت صاحبان خانه‌های خالی 

علیزاده با بیان اینکه، دستورالعمل نحوه رسیدگی و چگونگی مالیات ستانی از خانه‌های خالی با همکاری شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تدوین خواهد شد، گفت: مودیانی که دارای خانه خالی هستند تا دی‌ماه امسال فرصت دارند که اطلاعات لازم از قبیل ارزش ملک و … را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند در غیر این صورت برگ مطالبه مالیات برای آنها صادر خواهد شد.

وی گفت: بر اساس تبصره ۷ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم بایستی سامانه شناسایی املاک خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی، طراحی می‌شد تا ادامه فرایند مالیات ستانی از سوی سازمان مالیاتی انجام شود. اکنون با مصوبه جدید دولت، اطلاعات لازم برای تکمیل فوری این سامانه فراهم خواهد شد.

علیزاده ادامه داد: لینک‌های ارتباطی بین سامانه سازمان مالیاتی و پایگاه اطلاعاتی وزارت راه برقرار خواهد شد. به این ترتیب با فراهم شدن این شرایط در اسرع وقت برای وصول مالیات از خانه‌های خالی اقدام خواهد شد.

مبنای وصول مالیات از خانه‌های خالی از سال ۹۵ خواهد بود

به گفته معاون سازمان مالیاتی، از آنجا که قانون مذکور باید از سال ۹۵  اجرایی می‌شد، تمام خانه‌های خالی از آن سال مشمول مالیات خواهند بود. به این ترتیب صاحبان این املاک منتظر ورود سازمان مالیاتی برای وصول مالیات حقه دولت باشند. بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم نرخ مالیات از این املاک تعیین خواهد شد.

علیزاده در پایان تاکید کرد، به طور حتم در نیمه نخست امسال فرایند تدوین دستورالعمل‌های مالیات ستانی از خانه‌های خالی به موجب قانون سال ۹۴ و املاک لوکس به موجب قانون بودجه سال جاری تکمیل خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آگاهی از آخرین گزارش‌های ملکی “اما و اگرهای عرضه مسکن در بورس” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…