دیوار، قاب زیبای خانه

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیوار خانه یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در طراحی داخلی به آن پرداخته می‌شود؛ زیرا قاب فضای داخلی محسوب شده و این قابلیت را دارد که تبدیل به یک نقطه کانونی باشکوه و چشم‌نواز شود.
دکوراسیون دیوار

گاهی در فضای خانه با وجود چینش مناسب همهٔ اثاثیه‌ها، هنوز احساس می‌کنید که چیزی کم است. درحقیقت شما یک عنصر مهم و اساسی را از قلم انداخته‌اید: دیوارها؛ آراستن و دکوراسیون دیوار نیز یکی از اصول طراحی داخلی است.

 در این مطلب از مجله دلتا، نکاتی در رابطه با دکوراسیون دیوار و تزیین مناسب آن می‌پردازیم.

نصب تابلو به دیوار

 

طراحی خلاقانه و اصولی برای دکوراسیون دیوار

برای داشتن یک دیوار زیبا پیش از هر چیز، به دیوار مورد نظر نگاه کنید و تصمیم بگیرید اثر هنری را در چه اندازه‌ای انتخاب کنید. راه‌های مختلفی برای اندازه‌گیری وجود دارد.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان تابلو یا اثر هنری پیدا کرد که عرض دیوار را منهای ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر از دو طرف بپوشاند. با این روش، تابلو در وسط قرار می‌گیرد. برای مثال، اگر یک دیوار با عرض ۹۰ سانتی‌متر دارید، از هر طرفِ تابلو، حدود ۱۵ سانتی‌متر را آزاد بگذارید. پس به‌دنبال تابلویی با عرضی حدود ۶۰ سانتی‌متر باشید.

نصب تابلو به دیوار

اصول نصب  تابلو بالای مبل، تخت یا میز

دنبال تابلو (یا مجموعه چندتایی) باشید که هم‌اندازه‌ یا کوچک‌تر از مبلمان موردنظر باشد. از انتخاب تابلوهایی که طول و عرض بیشتری نسبت به مبلمان‌تان دارند، پرهیز کنید؛ چون کاملاً منظره ‌ای ناهماهنگ و ناموزون به‌وجود می‌آید.

نصب تابلو به دیوار

اصول زیباسازی دیوارهای بزرگ

آثار هنری بزرگ می‌توانند بسیار گران باشند. حتی حمل‌ونقل آن‌ها به خانه نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در عوض، با انتخاب آثار کوچک‌تر می‌توانید آن‌ها را در چند ردیف به‌صورت کلاژ یا تکه چسبانی، روی دیوار نصب کنید. با این یک دکوراسیون دیوار امروزی و مدرن خواهید داشت.

تابلوها را طبق یک الگوی چندتایی و به‌صورت دو لت یا سه لت به دیوار نصب کنید. فراموش نکنید که بین هر تابلو حدود ۵ سانتی‌متر فاصله بگذارید. اگر دیوار بزرگی دارید، می‌توانید این فاصله را بیشتر کنید. فقط فراموش نکنید که همه تابلوها را به‌صورت یکسان فاصله‌گذاری کنید.

گزینه دیگر برای دکوراسیون دیوار، استفاده از دیوارنماهای قابل‌جابه‌جایی است. با استفاده از این دیوارنماها، می‌توانید یک نقطه کانونی زیبا و بزرگ خلق کنید.

نکته آخر، اینکه برای دیوارهای بزرگ که به‌دنبال یک اثر پرطراوت و زیبا باشید.

نصب تابلو به دیوار

بهترین روش نصب تابلو به دیوار

یکی از اصول نصب تابلو، فاصله تابلو از زمین است. ارتفاع تابلو مسئله‌ای است در اکثر مواقع ‌اشتباه انتخاب می‌شود. قاعده سرانگشتی عمومی این است که تابلو را در خط دید (sight line) بیاویزید تا برای تماشای آن زیادی به بالا یا پایین نگاه نکنید. طبق این قاعده، فاصله مرکز تابلو تا زمین چیزی حدود یک متر و نیم خواهد بود.

اگر می‌خواهید تابلو را بالای یک مبل یا میز نصب کنید، قسمت پایین تابلو را با فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری از اثاثیه به دیوار نصب کنید.

زمانی که نقطه‌ای خاص از دیوار را برای نصب تابلو مد نظر قرار دادید، با استفاده از چسب کاغذی، دورتادور تابلوی فرضی را روی دیوار علامت‌گذاری کنید. حالا می‌توانید محل قرارگیری تابلو را راحت‌تر مجسم کنید.

کمی به عقب بروید و ببینید آیا محل قرارگیری تابلوی فرضی روی دیوار مناسب است یا خیر. ممکن است به‌دلیل وجود گلدان یا صندلی در گوشه‌ اتاق، بخواهید تابلو را کمی خارج از مرکز قرار دهید تا مانع پنهان شدن بخشی از تابلو پشت یک وسیله دیگر شوید.

راه‌های مختلفی برای نصب وسایل دکوری روی دیوار وجود دارد که بسته به وزن تابلو، می‌توانید بدون سوراخ کردن دیوار و با استفاده از چسب خمیری، تابلو را به دیوار نصب کنید.

دکوراسیون دیوار

 

ایده‌های متفاوت برای دکوراسیون دیوار

تابلوهای مناسب برای دکوراسیون دیوار در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف موجود است؛ تابلوهایی به‌شکل سنتی، سبک، بدون قاب، کلاژ اشیاء، مجسمه‌های فلزی دیواری و… . از این نمونه‌ها برای گرفتن ایده کمک بگیرید:

  • مجسمه و دکورهای فلزی
  • پنل‌های دیواری
  • نمایش متقارن تابلوها به‌شیوه‌ٔ گالری‌ها
  • دکوراسیون دیوار به‌سبک خلاقانه و بدیع
  • تابلوهای رنگی شلوغ و زنده

با همین روش‌های ساده، دیوارهای سفید و بی‌روح خانه را با تابلوهای بزرگ، رنگارنگ یا بافت‌دار زنده کنید و از محیط جدیدتان لذت ببرید. از شلف‌ها و مجسمه‌های دیواری نیز غافل نشوید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۷ تیر ۱۳۹۹ در ۷:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…