بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات – 25 شهریور 96

روزنامه دنیای اقتصاد – احتمال رشد دوباره آمار معاملات

مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران می‌گویند با توجه به نزدیک شدن زمان پرداخت بخشی از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم، حجم مراجعات متقاضیان برای خرید مسکن افزایش یافته که می‌تواند به رشد دوباره آمار معاملات در ماه های آتی منجر شود.

گزارش رسمی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن پایتخت در مرداد ماه، حاکی از رشد ۲۳/۷ درصدی حجم خرید و فروش مسکن نسبت به تیر ماه است.

مطابق آمار جمع‌آوری شده از سوی بانک مرکزی، در مرداد ماه سال جاری ۱۸ هزار خرید و فروش در بنگاه‌های املاک سراسر شهر تهران به ثبت رسیده که بخش عمده‌ای از آن در مناطقی چون ۴ و ۵ انجام شده است.

در این میان، بخشی از متقاضیان خرید مسکن که به دنبال «تبدیل به احسن» کردن ملک خود هستند در این بازه زمانی که بازار به مرحله پیش‌رونق معاملات رسیده، وارد بازار شده‌اند و اغلب واحدهای با زیربنای ۷۵ تا ۱۰۰ متر با عمر کمتر از ۱۵ سال را برای خرید انتخاب می‌کنند.

بنابراین مالکان و فروشندگان واحدهای مسکونی که قیمت پیشنهادی خود را مطابق با قیمت متعارف منطقه تعیین نکرده‌اند نمی‌توانند به فروش واحد خود امیدوار باشند.

هفته نامه پیام ساختمان – احوال بازار مسکن خوب نیست

این روزها اوضاع و احوال بازار مسکن خوب نیست و کاهش نرخ سود بانکی نیز در این بین برای مالکان بهانه‌ای شده که مستاجران را تحت فشار بیشتری قرار دهند.
از سوی دیگر، اگر چه کاهش نرخ سود بانکی به گفته بسیاری از کارشناسان، در بازار اجاره اثر گذار است، اما می‌توان به این موضوع امیدوار بود که بازار خرید و فروش را هم تحت‌تاثیر قرار دهد و زمزمه‌های رونق به این بازار نیز برسد.
با توجه به رکود ۵ ساله که بازار مسکن را درگیر خود کرده، تمام سازندگان و مالکان منتظر یک تلنگر برای دگرگون کردن این بازار هستند.
بازار اجاره ظرفیتی برای افزایش قیمت ندارد. یکی از مشاوران املاک با اشاره به این که اثر کاهش نرخ سود بانکی در ماه‌های آینده بر بازار مسکن نمایان می‌شود، افزود: قیمت مسکن در سال آینده با افزایش روبه‌رو می‌شود و رکودی که طی این ۵ سال انباشته شده، تبدیل به حباب گرانی می‌شود که با یک تلنگر می‌ترکد.

روزنامه تجارت – خطر گرانی افسارگسیخته خانه‌های کم متراژ

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با توجه به افزایش تقاضا برای خانه‌های کم متراژ در بازار مسکن، خطر گرانی این واحدهای مسکونی وجود دارد، گفت: بعید است که سقف وام خرید مسکن در سال جاری افزایش یابد.
علیرضا سلامی، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار مسکن، فاصله درآمد مردم و قیمت خانه است که پس از وجود بیماری هلندی در اقتصاد ایران و رشد تقاضای سوداگرانه افزایش یافت.
سلامی با اشاره به مشکلات افزایش سقف تسهیلات مسکن، اظهار داشت: اگر سقف وام مسکن هم افزایش پیدا کند، پرداخت اقساط آن از استطاعت اقشار کم درآمد خارج است؛ از طرفی بارها تجربه آن را داشتیم که با افزایش سقف تسهیلات، قیمت مسکن هم در بازار افزایش یافته است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به رشد ۷ درصدی صنعت ساختمان و رونق بازار، این خطر وجود دارد که خانه های پرتقاضا یعنی خانه های کم متراژ در سال جاری گران شوند.

روزنامه جهان صنعت – تحویل ۳۰۰ هزار مسکن مهر پس از تامین خدمات زیربنایی

قائم‌مقام وزیر راه‌ و‌ شهرسازی با اشاره به این که ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در صورت تامین خدمات زیربنایی به متقاضیان واگذار می‌شود، گفت: سالانه ۲۲۰ هزار مسکن مهر در کشور تکمیل می‌شود.

احمد اصغری مهرآبادی با یادآوری این که از سال ۸۶ تا امروز یک میلیون و ۹۶۰ هزار مسکن مهر در کشور ساخته شده است، اظهار کرد: هم‌ اکنون ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در صورت تامین خدمات زیربنایی به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی با بیان این که ۹۰۰ هزار مسکن این طرح در دولت یازدهم به متقاضیان تحویل شده است، افزود: پرونده مسکن مهر استان‌های یزد و زنجان بسته شده و بر‌اساس برنامه، مسکن مهر استان‌های سیستان‌ و ‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی، چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و‌ بویراحمد و اردبیل تا پایان آبان امسال مختومه می‌شود./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…