یافته‌های جدید در مورد کرونا

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کووید ۱۹ ویروس جدیدی از خانواده کرونااست که دانش بشری در مورد آن بسیار کم است. از طرفی محققان مطمئن نیستند که همین اطلاعات اندک نیز در مورد کروناویروس، صحت داشته باشد.
کووید ۱۹

کرونا هر روز ترفند‌های تازه‌ای برای غافلگیر کردن بشر از آستین بیرون می‌کشد. مثلاً در روز‌های اول شیوع کووید ۱۹ در جهان، تصور می‌شد که کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، اما بعد‌ها ثابت شد که نه فقط کودکان بلکه نوزادان نیز کرونا می‌گیرند و می‌توانند به عنوان ناقلان بدون علامت، نقش خطرناکی در رشد همه‌گیری این ویروس داشته باشند.

یافته‌های جدید درباره کرونا نشان می‌دهد که این ویروس در ماه‌های اخیر بار‌هاوبارها همه انسان‌ها را غافلگیر کرده است. برای دانسته‌های جدید در مورد ویروس کرونا، با مجله دلتا همراه شوید.

با گرم شدن هوا از بین می‌رود

در ماه‌های اول شیوع کرونا، مقامات بسیاری از کشور‌ها تصور می‌کردند که همه‌گیری کووید ۱۹ با گرم شدن هوا متوقف می‌شود. اما پژوهش‌های بعدی یافته‌های دیگری را در این زمینه نشان داد.

ازآنجاکه اخیراً ثابت شده که این ویروس حتی در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد هم زنده می‌ماند، باید مطلع باشید که کاهش نرخ سرایت کرونا در تابستان، تصور باطلی است.

ماسک زدن

همه افراد لازم نیست ماسک بزنند

سازمان جهانی بهداشت در ماه‌های اول همه‌گیری ویروس کرونای جدید، استفاده از ماسک را تنها به بیماران و اطرافیان آن‌ها توصیه می‌کرد. اما چند هفته‌ای است که این سازمان به همه افراد تاکید می‌کند که در صورت حضور در مکان‌های عمومی حتماً ماسک بزنند، زیرا بر مبنای آخرین تحقیقات، احتمال می‌رود که افراد در محیط‌های شلوغ صرفاً به خاطر قرار گرفتن در معرض قطرات تنفسی فرد بیمار به کرونا، مبتلا شوند.

از آنفلوآنزای فصلی کشنده‌تر نیست

در هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا، مقامات بهداشت جهانی با استناد به آمار‌های چینی‌ها تاکید داشتند که ویروس جدید از آنفلوآنزای فصلی کشنده‌تر نیست. اما بعد‌ها که کووید ۱۹ پایش را به کشور‌های بیشتری باز کرد، مسؤلان این سازمان بالاتر بودن آمار مرگ‌ومیر کرونا از آنفلوآنزا را تایید کردند. دو هفته قبل نیز این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کروناویروس حداقل ده برابر کشنده‌تر از آنفلوآنزای فصلی است.

شست‌وشوی دست

صابون باعث نابودی کووید ۱۹ می‌شود

از ابتدای شیوع کرونا تا همین امروز شست‌وشوی دست با آب و صابون به عنوان راهکاری موثر برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس شناخته می‌شود. اما در هفته‌های اخیر ثابت شده است که برخلاف تصور اولیه کارشناسان بهداشتی، شست‌وشو با آب و صابون باعث نابودی ویروس‌های موجود روی دست نخواهد شد و با این کار فقط ویروس‌ها از سطح دست به چاه فاضلاب منتقل می‌شوند.

رعایت فاصله یک متری کافی است

در چهار ماه گذشته همواره اطلاعات متناقضی درباره میزان فاصله احتیاطی لازم برای جلوگیری از سرایت کرونا منتشر شده است. اوایل گفته می‌شد که لازم است افراد برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس یک متر با همدیگر فاصله داشته باشند و بعد‌ها این فاصله احتیاطی به یک‌ونیم تا دو متر افزایش یافت. اما اخیراً گزارش‌هایی از انتقال کووید ۱۹ در فاصله بیش از چهار متری نیز منتشر شده است.

کووید ۱۹

حیوانات به کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شوند

تا همین یک ماه پیش بسیاری از کارشناسان بهداشتی معتقد بودند که حیوانات به کرونا مبتلا نمی‌شوند. اما در یک ماه گذشته مواردی از ابتلای چند سگ و گربه خانگی در هنگ‌کنگ و حتی یک ببر در باغ وحش نیویورک به کووید-۱۹ منتشر شده است.

کودکان کرونا نمی‌گیرند

در هفته‌های اول همه‌گیری کرونا، این تصور وجود داشت که کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند. اما یافته‌های بیشتر نشان داد که اتفاقاً بیشتر کودکان بدون این که خودشان متوجه باشند، کرونا می‌گیرند و در حکم ناقلان بدون علامت، آن را به دیگران انتقال می‌دهند. همچنین چندی پیش یک موسسه تحقیقاتی در چین ثابت کرد اگرچه شدت نشانه‌های کروناویروس در کودکان کمتر از بزرگسالان است، اما خردسالان و به‌ویژه نوزادان در برابر این بیماری آسیب‌پذیرند.

ابتلا به کرونا

مصونیت می‌آورد

در نخستین هفته‌های شیوع کرونا تصور می‌شد که افراد مبتلا به کووید-۱۹، پس از بهبودی نسبت به این بیماری مصونیت پیدا می‌کنند. اما در دومین ماه پیدایش ویروس جدید، انتشار نتایج یک آزمایش در چین نشان داد که تست کرونای ۱۴ درصد از بیماران بهبودیافته مثبت شده است. دو هفته پیش هم گزارش‌هایی از کره جنوبی منتشر شد که حاکی از ابتلای مجدد ۹۱ فرد بهبودیافته از کووید ۱۹ بود.

کرونا در هوا باقی نمی‌ماند

ابتدا تصور می‌شد قطرات تنفسی بیماران کرونایی به‌ندرت در هوای اطراف آن‌ها باقی می‌ماند. اما سه هفته پیش یک موسسه پژوهشی ژاپنی ثابت کرد کرونا می‌تواند از طریق اسپری شدن قطرات ریز و ماندن طولانی‌مدت در هوا، منتقل شود. ویدئو‌های ضبط‌ شده از سوی محققان ژاپنی نشان می‌دهد وقتی فرد مبتلا به کرونا در اتاقی بسته سرفه می‌کند، ذرات بسیار ریزی از دهانش خارج می‌شود که تا ۲۰ دقیقه در هوا باقی می‌ماند.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۹:۵۱ ق٫ظ

    کرونا بدترین ویروس قرن اخیر می باشد

    پاسخ

    • زهرا نوری درخشان

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲:۱۵ ب٫ظ

      امیدوارم زودتر راه مقابله با کرونا پیدا شه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…