باغ موزه مینیاتوری سفری در گستره تاریخ

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
باغ موزه مینیاتوری

باغ موزه مینیاتوری کجاست؟ در خیابان جانبازان غربی، نبش اتوبان امام علی مجموعه ای از بناهای تاریخی ایرانی که ثبت جهانی شده اند در ابعادی کوچک تر و «یک جا» ساخته و در معرض دید علاقه مندانی گذاشته شده است که احتمالا به دلیل مشغله های روزانه امکان سفر و بازدید از نمونه های اصلی آثار باستانی کشور را ندارند.

ماکت های تخت جمشید، چغازنبیل، میدان نقش جهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، کلیسا های ارمنیان و… در باغ موزه مینیاتوری گرد هم آمده اند تا مراجعین بتوانند در این «باغ- ماکت» معماری پر افتخار ایرانی را اجمالا مرور کنند.

باغ موزه مینیاتوری

تاکنون حدود ۱۵ اثر ایرانی ثبت شده در یونسکو با مقیاس یک بیستم، در این باغ موزه ساخته شده اند و فاز دوم آن نیز در حال طراحی است تا مینیاتور سایر مکان‌های تاریخی و باستانی کشور هم در آن ساخته شوند.

در این مجموعه، فضایی تلفیقی از معماری مدرن و باغ‌ سازی سنتی پارس، با بهره گیری از عناصر اصیل معماری ایرانی مانند کاشی‌کاری، حوض و آبراه‌های باغ ساخته شده است.

با این حال، همه این شاخصه ها، در فضایی سه هزار متری باغ موزه مینیاتوری هنوز نتوانسته مخاطبان خود را جذب کند که شاید مهم ترین دلیل آن نبود تبلیغات مناسب برای جذب مردم و گردشگران است.

معماری

این باغ موزه در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده و مساحت آن در حدود سه هکتار است.

نگاهی به گذشته در باغ موزه مینیاتوری

یکی از نکات مهمی که سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران در طراحی بوستان ها مد نظر قرار داده توجه به عناصر بومی و فرهنگی کشور و ساخت بوستان هایی است که علاوه برالزامات و امکانات زیست محیطی واجد رویکرد فرهنگی شاخص نیز باشند.

ساخت ماکت های مینیاتوری فضای باز اولین بار در کشورمان در این باغ- مینیاتور به انجام رسیده است. پیش از این، تکنولوژی ساخت این گونه ماکت ها در انحصار چند کشور غربی بود و آخرین پارک – مینیاتور در شهر استانبول با مشارکت غربی ها احداث گردید.

باغ موزه

سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران در سال ۱۳۹۱ با چاپ فراخوان، اقدام به شناسایی و تعیین صلاحیت سازندگان ایرانی نمود و کار ساخت ماکت های باغ – موزه مینیاتور به هنرمندان ایرانی واگذار گردید.

ویژگی های طراحی بوستان

ابعاد اصلی طراحی باغ – مینیاتور از روح هندسی باغ های ایرانی در ترکیب با استانداردهای پارک – مینیاتوری الهام گرفته است. ماکت ها با توجه به ویژگی ها و شکل طبیعی زمین و نواحی جغرافیایی که آثار اصلی در آن جا قرار دارند ساخته شده اند.

در فاز دوم توسعه، ماکت های مینیاتوری گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان و بوستان دستکند میمند کرمان و دیگر باغ های ۹ گانه ایرانی اجرا خواهد شد.

باغ موزه مینیاتوری

ورودی ها

ورودی پیاده در بوستان مینیاتوری جنب بوستان تمدن (گلبرگ) احداث شده است، همچنین یک ورودی سواره جهت سرویس اضطراری از خیابان کرمان برای مجموعه پیش بینی شده است.

فضای سبز

چنار، ماگنولیای سبز، بلوط خزان شونده، میخک هندی ابلق، افرای چینی، مورد پیوندی، گوجه گل، سنجد همیشه سبز، یاس هلندی (لیکوستروم پیوندی)، ژینکگو، سدروس،کاج موگو و… از گیاهان کاشته شده در این بوستان هستند.

سیستم آبیاری بوستان

سیستم آبیاری بوستان شامل یک مخزن ۶۰۰ متر مکعبی جهت ذخیره آب و یک ایستگاه پمپاژ دور متغیر جهت صرفه جویی در مصرف آب و برق است.

علاقه مندان می توانند همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب به بازدید این مکان بروند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۶۱۴۲۱۱۴ تماس بگیرند.

منبع:parks.tehran.ir

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…