استادیوم سنت پترزبورگ ،ورزشگاهی لوکس برای بازی ایران و مراکش

۰
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مجله دلتا همراه با شما در مسابقات جام جهانی فوتبال
استادیوم سنت پترزبورگ

تیم ملی فوتبال ایران پس فردا(جمعه ۲۵ خرداد)  از ساعت ۱۹/۳۰(به وقت تهران) در اولین بازی خودر در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به مصاف تیم فوتبال مراکش خواهد رفت. این دیداردر استادیوم نوساز شهر «سنت پترزبورگ» برگزار خواهد شد.

به گزارش مجله دلتا، استادیوم «کرستوفسکی» که به صورت رسمی به نام استادیوم سنت پترزبورگ شناخته می شود در سال ۲۰۱۷ برای میزبانی مسابقات جام کنفدراسیون ها افتتاح شد. ابتدا قرار بود این ورزشگاه سرپوشیده در سال ۲۰۰۸ افتتاح شود که به سال ۲۰۱۱ موکول شد. پس از این تاریخ هم چندبار افتتاح ورزشگاه به تعویق افتاد و در نهایت با هزینه ای بالغ بر ۵۱۸ درصد بیش از برآورد اولیه و ۵۳۰ درصد تاخیر با ظرفیت ۶۷ هزار تماشاچی در سال  ۲۰۱۷ افتتاح شد .

استادیوم سنت پترزبورگ

برای ساخت استادیوم سنت پترزبورگ معادل ۱.۱ میلیارد دلار هزینه شد که مبلغ قابل توجهی است. این ورزشگاه میزبان بازی های خانگی یکی از تیم های مطرح روسیه یعنی «زنیت سنت پترزبورگ» است که در جام یوفا میزبان  تیم های مطرح اروپا بوده است.

رقابت بین معماران کاندید شده برای طراحی ورزشگاه با پیروزی «کیشو کوروکاوا» ژاپنی طراح ساختمان مطرح سفینه فضایی به پایان رسید و او مسئولیت طراحی را به عهده گرفت . طراحی ورزشگاه یک نمونه ی بزرگتر شده ای از «تویوتا استادیوم» واقع در شهر تویوتا ژاپن است که توسط خود کوروکاوا طراحی شده بود و در سال ۲۰۰۱ به عنوان ورزشگاه خانگی تیم فوتبال ناگویا شروع به کار کرد.

معماری ورزشگاه

ورزشگاه در محل ورزشگاه تخریب شده «کرکوف» که یکی از بزرگترین ورزشگاه های روسیه و اروپا با گنجایشی در حدود یکصد هزار نفر بود بنا شد. «گازپروم» از سرمایه گذاران عمده اقتصاد روسیه با رویکرد ورود به ساخت آسمان خراش از ادامه پروژه ی ورزشگاه سنت پترزبورگ انصراف داد بلافاصله شرکت سازنده متوجه شد که قرار نیست بدهی یک میلیارد روبلی ساخت و ساز به این  شرکت پرداخت شود و کار ساخت و ساز متوقف شد. روز بعد شرکت پیمانکار از ادامه ی کار اجرایی خلع شد. این اتفاق در بین اذهان عمومی بسیار تاثیر ناخوشایندی داشت. به خاطر کوتاهی سازنده در روز اول آگوست بر اثر طوفان و سیل آب خساراتی به پروژه وارد آمد و این مطلب بر اختلافات بیشتر موجود در فرایند همکاری سازنده با دولت دامن زد و در نهایت در روز ۲۶ آگوست ۲۰۱۶ پیمانکار جدید انتخاب شد و کار ساخت و ساز را به سرعت به پایان برد .

اولین دیدار در این ورزشگاه در سال ۲۰۱۷ بین تیم های «زنیت» و «اف سی اورال» برگزار شد و اولین گل به ثمر رسیده در این ورزشگاه توسط «استانیسلاو ایوانویچ» بوده است.

این ورزشگاه سرپوشیده در سال ۲۰۱۷ میزبان مسابقات جام کنفدراسیون ها بود و دیدار تیم های روسیه و نیوزلند در مرحله مقدماتی و دیدار تیم های شیلی و آلمان در نیمه نهایی مسابقات در آن برگزار شد .

به لحاظ امکانات این ورزشگاه یکی از مرتفع ترین سکوها را در بین ورزشگاه های روسیه دارد و با ارتفاع ۷۵ متری آخرین ردیف صندلی ها بهترین دید و احاطه را به زمین مسابقه دارد و از طرفی نکته ی جالب این که در فرایند ساخت و ساز پروژه ۴۵۰۰ نفر از سراسر جهان نقش داشته اند و به طور کلی پروژه یک پروژه ی چند ملیتی و بین المللی است .

ورزشگاه دارای ۸ رستوران و کافی شاپ است که با ارائه سرویس در پنج هزار نقطه از ورزشگاه، دسترسی مواد غذایی و نوشیدنی را برای همه تماشگران آسان کرده است. همچنین ۱۱۰۹ سرویس بهداشتی زنانه و ۱۳۱۱ سرویس بهداشتی مردانه برای راحتی تماشاچیان در سراسر ورزشگاه تعبیه شده است که از این تعداد ۴۶ عدد مخصوص افراد کم توان و معلول است .

معماری های خاص

در ساختار  این ورزشگاه از ۳۲ هزار تن فلز استفاده شده است. سقف تعبیه شده که قابلیت باز و بسته شدن دارد مساحتی معادل ۷۱ هزار متر مربع را پوشش می دهد و بتن مورد استفاده در این پروژه ۵.۵ برابر بیش از بتن استفاده شده در ساخت ورزشگاه معروف«ومبلی» لندن است .

زمین چمن این ورزشگاه قابلیت جابجایی کامل داشته و می توان به راحتی زمین مسابقه را به بیرون ورزشگاه حمل کرد.  همچنین تمام نقاط زمین قابلیت گرمایش از کف با قابلیت ایجاد باد گرم را به صورت تمام وقت دارد.

 در ارتباط با مطلب استادیوم سنت پترزبورگ بخوانید:

استادیوم لوژنیکی ، غول زیبای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

جام جهانی ۲۰۱۸ و حال و هوای این روزهای مسکو

سبک معماری استالینیستی و میزبان جام جهانی ۲۰۱۸

نرخ اجاره خانه و اقامت در سارانسک روسیه

سوچی،در انتظار یک میلیون هوادار فوتبال!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…