دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

چرا مسکن بی کیفیت ساخته می‌شود؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناسان معتقدند تورم زمین و شیوه ساخت‌وساز دو عامل اصلی در ساخت مسکن بی کیفیت است.
سرمایه‌ گذاری بازار مسکن

یک کارشناس مسکن می‌گوید سود از کیفیت ساخت ‌و ساز مسکن و تورم زمین دو نوع کسب سودی است که در سرمایه‌ گذاری بازار مسکن وجود دارد، در ایران عمده سود سازنده‌ها از تورم زمین است نه از کیفیت ساخت ‌و ساز.

به گزارش مجله دلتا عمر ساختمان به عنوان یک فاکتور اصلی در انتخاب مسکن برای متقاضیان خرید مسکن در ایران محسوب می‌شود. تفاوت قیمت عجیبی بین یک آپارتمان نوساز و چند سال ساخت وجود دارد؛ به‌عنوان مثال یک آپارتمان نوساز با متراژ ۶۰ متر، در محله صادقیه تهران با متری ۲۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، در حالی که در همان محدوده و با همان شرایط آپارتمانی که ۱۵ سال عمر دارد با متری ۱۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

مهدی غلامی، کارشناس مسکن در مورد این تفاوت قیمتی می‌گوید: میانگین عمر ساختمان و قیمت مسکن با هم تناسب دارند. به عبارتی، هرچه میزان عمر ساختمان پایین تر بیاید، تفاوت قیمت نوساز و چند سال ساخت بیشتر می‌شود.

این کارشناس مسکن در ادامه می‌گوید: میانگین قیمت مسکن تهران در سال ۹۵ حدود ۴ میلیون تومان بود. در روال کلی در عرف بازار مسکن هر سالی که به عمر ساختمان اضافه می‌شد، صد هزار تومان از ارزش ساختمان کم می‌شود اما امروز عرف بازار تغییر کرده است و قیمت‌گذاری از روال خاصی پیروی نمی‌کند.

وی می‌افزاید: میانگین عمر مسکن در ایران فقط در حدود ۳۰ سال است که بخشی از این ضعف در نحوه ساخت‌وساز است، صنعت ساخت‌وساز در ایران سنتی است و عامل مهم دیگر، نحوه کسب سود در ساخت ‌و ساز مسکن است.

مسکن بی کیفیت

عامل اصلی کیفیت پایین مسکن

این کارشناس بازار مسکن افزود: سود از کیفیت ساخت‌وساز، سود از تورم زمین دو نوع کسب سودی است که در سرمایه‌ گذاری بازار مسکن وجود دارد، در ایران عمده سود سازنده‌ها از تورم زمین است نه از کیفیت ساخت‌وساز.

وی خاطر نشان کرد: سازنده‌ها به جای توجه به کیفیت ساخت مسکن برای بالابردن عمر مفید ساختمان، با در نظر گرفتن فاکتور تورم همواره به دنبال این هستند که یک ملک و یا زمین را در زمانی خاص بخرند و بعد از ساخت‌وساز در زمانی که بیشترین سود را دارد، بفروشند.

غلامی بیان کرد: تا زمانی که این دو مشکل تورم زمین و شیوه ساخت‌وساز حل نشود همچنان با مشکل ضعف مسکن روبه‌رو خواهیم بود.

نوسازی بر اساس مدل پلاکی

این کارشناس بازار مسکن در ارتباط با نوسازی در بافت های فرسوده گفت:نوسازی در ایران بر اساس مدل پلاکی است، منظور از مدل پلاکی این است که یک یا چند ساختمان در بافت فرسوده از نو ساخته می‌شود در بسیاری مواقع با ادغام زمین‌ها،ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته می‌شود و دردسرهای خاص خود را دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات در نوسازی با مدل پلاکی این است که تراکم محله و کوچه را افزایش می‌دهیم بدون اینکه سرانه‌های خدماتی افزاش یابد.

غلامی در پایان با بیان این که برای حل مشکل ساخت و ساز نیاز به توجه بیشتر به مدل ساخت و ساز داریم، گفت: در ایران کارگاه‌های صنعتی به شکل جدی وجود ندارد، در صورت ساخت مسکن با روش‌های صنعتی هزینه، زمان و انرژی به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه : برای آگاهی از آخرین قیمت‌ مسکن در تهران “مظنه آپارتمان‌های نقلی در تهران” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds